כליאה, אבל במוח: האם בתי כלא וירטואליים הם עתיד הענישה?

עודכן לאחרונה: 30.6.2024 / 10:49

ביולוג מתימן מציע רעיון מחריד כתחליף לכליאה פיזית: זיכרונות של כליאה בבית כלא שישלחו ישירות למוח של האסירים. כך הוא מציע לעשות זאת

השתלת זיכרונות של כליאה כדי לפתור צפיפות. Hashem Al-Ghaili, אתר רשמי
המערכת, קוגניפיי, תיצור זיכרונות מלאכותיים בסביבה וירטואלית/אתר רשמי, Hashem Al-Ghaili

אם נבהלתם מסצינות של בתי כלא וירטואליים למוח בלבד בסרטי מדע בדיוני, היכונו לגירסת המציאות - המדומה: חוקר מתימן מציע בתי כלא וירטואליים בחיבור ישיר למוחות האסירים. וכן, זה מפחיד כמו שזה נשמע. האשם אל-גהילי, ביולוג מולקולרי ואיש תקשורת מדע מתימן, טוען בראיון למגזין הטכנולוגיה הוותיק Wired, שיש לו פיתרון לבעיית הצפיפות בבתי הכלא: בתי כלא וירטואליים, אבל הוא לא מדבר על לשים קסדות קווסט על אסירים לכמה שנים, כשהם קשורים למיטה.

המערכת, שהוא קורא לה קוגניפיי, תיצור זיכרונות מלאכותיים בסביבה וירטואלית. המערכת תיצור תוכן שייוצר באמצעות בינה מלאכותית, יומר למידע ויזואלי ויישלח ישירות למוח של האסיר, ביחד עם שרשראות DNA ו-RNA שנועדו לקבע זיכרונות טווח ארוך. הרעיון במילים פשוטות, הוא ליצור "חוויה" ורושם זכיר של כליאה בבית סוהר - מבלי שהנידון לעונש יבלה פיזית במתקן כליאה כמה שנים, ובאמת יחווה כליאה והרחקה חברתית.

בית כלא. ShutterStock
במקום הדבר האמיתי: בתי כלא וירטואליים בחיבור ישיר למוחות האסירים/ShutterStock

כרגע הניסויים בתחום מוגבלים לבעלי חיים, אולם הוא טוען שיהיה ניתן לבצעם גם בבני אדם בעתיד. מחקר שפורסם ב-Nature לפני כמה חודשים ובוצע בעכברים, מוכיח כי זיכרונות אכן נבנים על ידי שרשראות DNA הנשברות ומורכבות מחדש.

גהילי מודע לבעייתיות האתית שעם המערכת שלו, והוא מודה שהדבר יהיה אפשרי בעוד עשור "אם נוכל להתגבר על המגבלות האתיות המגבילות ניסויים בטכנולוגיה שכזו". אולי גהילי צריך לצפות בכמה סרטים משנות ה-90 על הסכנות שבהשתלת זיכרונות…