וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"השלכות הרסניות": בגלל משבר האקלים - כדור הארץ מסתובב לאט יותר

עודכן לאחרונה: 28.7.2024 / 10:44

מחקר חדש מגלה כי משבר האקלים גורם לשינויים מדאיגים בסיבוב כדור הארץ. על אף שהשינויים הללו אינם מורגשים כעת, חוקרים מזהירים כי הם עלולים להוביל להשלכות הרסניות, כולל שינויים בלוח הזמנים העולמי

כדור הארץ מהחלל - כפי שצולם ע"י נאס"א. 24K-Production, ShutterStock
כדור הארץ מהחלל - כפי שצולם ע"י נאס"א/ShutterStock, 24K-Production

מחקר פורץ דרך שפורסם בכתב העת היוקרתי PNAS חושף כי משבר האקלים, מעשה ידי אדם, גורם לשינויים מדאיגים בסיבוב כדור הארץ. על אף שהשינויים הללו אינם מורגשים בינתיים, החוקרים מזהירים כי הם עלולים להוביל "לשרשרת השלכות הרסניות, כולל שינויים בלוח הזמנים העולמי, הפרעות בטיסות חלל ואף שינויים בליבת כדור הארץ".

במחקר החדש, חוקרים השתמשו בבינה מלאכותית מתקדמת, המשלבת נתונים מהעולם האמיתי עם חוקי הפיזיקה, כדי לחזות כיצד שינויי האקלים ישפיעו על סיבוב כדור הארץ בעתיד. המחקר בחן את השפעת שינויי האקלים על אורך היממה במהלך 200 שנה, מ-1900 ועד 2100. הממצאים מראים כי בעוד שבמאה ה-20 השינוי באורך היממה היה זניח, בעשורים האחרונים הוא גדל משמעותית, והמגמה צפויה להחריף.

איך זה קורה? כדור הארץ משלים סיבוב כל 86,400 שניות - יממה (24 שעות). אך מסתבר שמשך הזמן המדויק יכול להשתנות, ולו במעט, מדי שנה. גורמים כמו תנועת הלוחות הטקטוניים שינויים בליבת כדור הארץ וכוח המשיכה של הירח יכולים להשפיע על קצב הסיבוב של כדור הארץ. כעת, מתברר כי גם משבר האקלים מצטרף לרשימה.

תצפיות על כדור הארץ - כפי שצולמו על ידי אסטרונאוטים של נאס"א בחלל/NASA

בשנים האחרונות, הקרחונים בקטבים נמסים בקצב מדאיג עקב ההתחממות הגלובלית, ומרבית המים הנוספים מצטברים באזור קו המשווה. זה יוצר מעין "בטן" לכדור הארץ, מה שמאט את סיבובו. התהליך דומה לאופן שבו מחליקים על הקרח מאטים את התנועה על ידי הזזת זרועותיהם הרחק מגופם.

אז האם האם אנחנו עומדים בפני עתיד בו הימים ארוכים יותר? אם פליטת גזי החממה תמשיך בקצב הנוכחי, שינויי האקלים עלולים להוסיף עד 2.62 אלפיות השנייה לאורך היממה עד סוף המאה, ולהפוך לגורם המשפיע ביותר על מהירות הסיבוב של כדור הארץ, אפילו יותר מהירח. למעשה, לשינויים אלה, אף על פי שהם זעירים, יש השלכות על מערכות טכנולוגיות רגישות כמו GPS ומערכות תקשורת וניווט אחרות, המסתמכות על תזמון מדויק.

  • עוד באותו נושא:
  • כדור הארץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully