לאן נעלמו המים? מחקר חדש שופך אור על התעלומה הגדולה של מאדים

עודכן לאחרונה: 13.8.2024 / 21:41

נתונים סייסמיים מרכב החלל אינסייט של נאס"א, שנאספו במשך 4 שנים, חושפים עדויות למים נוזליים בקרום של כוכב הלכת האדום. בנוסף, טכניקות שפותחו לחיפוש נפט על כדור הארץ מסייעות בחשיפת תעלומות

מאדים. רויטרס
מאדים/רויטרס

מחקר חדש שופך אור על התעלומה רבת השנים לאן נעלמו כל המים שהיו פעם על מאדים. בעבר, כוכב הלכת האדום היה מקום רטוב, עם אוקיינוסים, נהרות ואגמים שכיסו חלק ניכר מפני השטח שלו. כיום, רוב שטחו של מאדים הוא מדבר צחיח, עם מרבצי קרח רק באזורי הקוטב. כעת, לפי מחקר שפורסם בכתב העת המדעי PNAS, מדענים עדויות למים נוזלים עמוק מתחת לפני השטח של מאדים, מה שעשוי להסביר היכן נעלמו כל המים.

צוות של גיאופיזיקאים ניתח נתונים שנאספו על ידי רכב החלל אינסייט של נאס"א, שחקר את מאדים במשך ארבע שנים. הם בדקו את מהירות הגלים הסייסמיים על פני כוכב הלכת, ומצאו עדויות לסלעים סדוקים רוויים במים נוזלים בקרום האמצעי של מאדים.

אחד החוקרים המעורבים במחקר, פרופסור מייקל מנגה מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי, אמר כי הם יישמו את אותן טכניקות המשמשות "לחיפוש מים על כדור הארץ, או לחיפוש נפט וגז". הוא אמר כי ממצאי הקבוצה שלו יכולים לענות על השאלה לאן נעלמו כל המים על מאדים. למרות שבעבר היו על פני מאדים אגמים ונהרות, כיום רוב המים לכודים בקרום של כוכב הלכת.

צילום פנורמה של מאדים מהגשושית פרסווירנס/NASA

למרות שהמחקר ניתח נתונים רק מאזור אחד מתחת לרכב החלל, החוקרים מאמינים כי מאגרי מים תת-קרקעיים דומים קיימים בכל רחבי כוכב הלכת. הם מעריכים שיש מספיק מים נוזלים מתחת לפני השטח כדי ליצור שכבה בעובי של כ-800 מטרים על פני מאדים.

למרות שמדובר בחדשות טובות עבור סוכנויות חלל וחברות פרטיות שמתכננות לבקר ואף להקים מושבות אנושיות על מאדים, לא יהיה קל להגיע למאגרי המים. הם ממוקמים בעומק של כ-11 עד 20 קילומטרים מתחת לפני השטח. "קידוח חור בעומק 10 ק"מ על מאדים - אפילו עבור [אילון] מאסק - יהיה קשה", אמר מנגה, והוסיף כי "ללא מים נוזלים, אין חיים".