וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצת הפיקוח של מטא קבעה: הביטוי "מהנהר ועד הים" - לגיטימי

עודכן לאחרונה: 4.9.2024 / 21:26

חופש ביטוי או הסתה? מטא החליטה לאפשר פוסטים המכילים את הביטוי "מהנהר לים", למרות מחלוקת סביב משמעותו הפוליטית. המועצה המפקחת של מטא קבעה כי איסור גורף יפגע בחופש הביטוי, והדגישה כי הביטוי אינו בהכרח קריאה לאלימות או להסתה

דגל פלסטין. ShutterStock
דגל פלסטין/ShutterStock

הביטוי "מהנהר לים", סיסמה שטעונה במשמעויות פוליטיות עמוקות, עורר סערה ציבורית מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר. השימוש בביטוי, המסמל בעיני רבים את שאיפתם של הפלסטינים למדינה המשתרעת על כל השטח שבין נהר הירדן לים התיכון, הפך למוקד ויכוח לוהט ברשתות החברתיות ובשיח הציבורי הרחב. הדיון הגיע לשיאו בחודש מאי האחרון, כאשר מטא, החברה האם של פייסבוק ואינסטגרם, נאלצה להתמודד עם השאלה האם לאסור את השימוש בביטוי בפלטפורמות שלה. בעוד שתומכי חופש הביטוי טענו כי יש לאפשר את השימוש בביטוי במסגרת השיח הפוליטי, אחרים ראו בו קריאה למחיקת מדינת ישראל והסתה לאלימות.

לאחר ארבעה חודשים של דיונים, מועצת הפיקוח של מטא אישרה היום (רביעי) את החלטת החברה לאפשר פוסטים בפייסבוק המכילים את הביטוי "מהנהר לים". המועצה קבעה כי איסור גורף על הסיסמה הפרו-פלסטינית יפגע בחופש הביטוי, והדגישה כי הביטוי, אף שהוא מבטא סולידריות עם הפלסטינים, אינו מהווה קריאה לאלימות או להדרה.

המועצה המפקחת הוקמה בשנת 2018 על ידי חברת מטא (לשעבר פייסבוק) במטרה להוות גוף עצמאי שיפקח על תוכן בפלטפורמות החברה, ביניהם פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ. הקמתה הגיעה כתגובה לביקורת הולכת וגוברת בנוגע לאופן שבו מטא מטפלת בתכנים בעייתיים, כמו דברי שטנה, מידע מוטעה ואלימות. בנוסף, היא ממומנת על ידי קרן עצמאית נפרדת, וחברי המועצה אינם ניתנים להדחה על ידי מטא, גם אם החברה אינה מסכימה עם החלטותיהם.

רוב חברי המועצה אמרו שהשימוש בביטוי על ידי חמאס - שנאסר מפלטפורמות מטא ומוגדר כארגון טרור על ידי בריטניה וארה"ב - לא הופך את הביטוי לאלים או מלא שנאה מטבעו. עם זאת, מיעוט מחברי המועצה טען כי מכיוון שהביטוי מופיע במגילת הארגון משנת 2017, ובגלל מתקפות 7 באוקטובר שבוצעו על ידי חמאס, השימוש בו בפוסט צריך להיחשב כהאדרת ישות אסורה. הביטוי "מהנהר לים, פלסטין תהיה חופשית" מתייחס לאדמה שבין נהר הירדן, הגובל במזרח ישראל, לים התיכון במערב.

הפגנה פרו-פלסטינית מחוץ לארנה לקראת חצי גמר אירוויזיון 2024 בהשתתפות עדן גולן. יניב דורנבוש, מערכת וואלה
הפגנה פרו-פלסטינית מחוץ לארנה לקראת חצי גמר אירוויזיון 2024 בהשתתפות עדן גולן/מערכת וואלה, יניב דורנבוש

מבקרי הביטוי טוענים שהיא קוראת לחיסולה של ישראל בעוד שחלק מתומכיה, כולל הסופר הפלסטיני-אמריקאי יוסף מונייר, טוענים שהיא תומכת בפלסטינים החיים ב"מולדתם כאזרחים חופשיים ושווים". הפסיקה הוסיפה: "מכיוון שלביטוי אין משמעות אחת, איסור גורף על תוכן הכולל את הביטוי, כלל מחייב להסרת תוכן כזה, או אפילו השימוש בו כסימן להפעלת אכיפה או בדיקה, יפגעו בחופש הביטוי הפוליטי בדרכים בלתי מקובלות".

דובר מטא, שבבעלותה גם אינסטגרם ות'רדס, אמר: "אנו מברכים על החלטת המועצה בנושא זה. בעוד שכל המדיניות שלנו מפותחת תוך מחשבה על בטיחות, אנו יודעים שהיא מגיעה עם אתגרים גלובליים ואנו מבקשים באופן קבוע קלט ממומחים מחוץ למטא, כולל מועצת הפיקוח".

סשה רויטמן-דרטווה, מנכ"ל התנועה למאבק באנטישמיות: "מדובר בהחלטה שגויה, פסולה ואף מקוממת. 'מהנהר לים' היא סיסמה שנוצרה מתוך החזון הג'יהדיסטי להשמיד את מדינת ישראל, ויש לשפוט אותה בהקשר הזה. זו קריאה מפורשת לרצח עם ולהשמדת המדינה היהודית מצד אנטישמים ושונאי ישראל, ואין דרך להבין זאת אחרת או לייחס לכך משמעות אחרת. מאז ה-7 באוקטובר, ועוד קודם לכן, ראינו כיצד שיח מסית, אלים ואנטישמי המתקיים באינטרנט וברשתות החברתיות הופך לתקריות אלימות וטרור נגד יהודים בשטח. ב'מטא' חייבים להבין זאת, ואסור להם לתת במה ולגיטימיות לקריאה גלויה לרצח יהודים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully