וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תתעוררו: הרשת החברתית הגדולה בעולם מאשרת קריאות להשמדת ישראל

עודכן לאחרונה: 5.9.2024 / 13:13

ההחלטה השנויה במחלוקת של מטא, לאפשר שימוש בביטוי "מהנהר ועד הים", מהווה לא רק פגיעה ברגשותיהם של מיליונים, אלא גם מתן לגיטימציה להסתה מסוכנת. בעוד הרשת החברתית הענקית טוענת כי מדובר בחופש ביטוי, היא ממשיכה להסתיר את זהות חברי הוועדה שהצביעו בעד ההחלטה

מטא, מחאה פרו פלסטינית. צילום: Meta, Gettyimages, עיבוד תמונה
מטא, מחאה פרו פלסטינית/עיבוד תמונה, צילום: Meta, Gettyimages

תארו לעצמכם שאתם נכנסים לבית קפה, מזמינים כוס קפה, ופתאום מישהו לידכם שולף סכין ואומר בקול רם, "אני הולך לדקור את כולם כאן." הייתם נשארים לשתות את הקפה שלכם? כמובן שלא. הייתם בורחים משם כל עוד נפשכם בכם. וזה בדיוק מה שקרה אתמול (רביעי), רק בקנה מידה עצום וגלובלי. מועצת הפיקוח של מטא, מעין "בית המשפט העליון" של הרשת החברתית, החליטה לאשר את השימוש בביטוי "מהנהר ועד הים" בפלטפורמות שלה. ביטוי שמהדהד באוזני יהודים בכל רחבי העולם כקריאה להשמדת מדינת ישראל. זה לא סתם עוד ביטוי פוגעני או מעליב, אלא צופן גנטי של שנאה שקורא לרצח עם.

נתחיל מהסוף, מהמקום בו מועצת הפיקוח של מטא בחרה להסתיר את פניה: הוועדה לא חשפה אילו מחבריה השתתפו בהצבעה או את מספר התומכים והמתנגדים להחלטה. אולי הם מתביישים, אולי הם חוששים מהתגובה הציבורית, אבל שתיקתם רועמת יותר מכל מילים. ואם להיות חריף יותר - ההחלטה של מטא לאשר את השימוש בביטוי הזה היא לא רק טעות מוסרית, היא יריקה בפרצופם של מיליוני ישראלים ובעיקר של קורבנות טבח ה-7 באוטקובר, בו נרצחו באכזריות מאות אזרחים וחיילים חפים מפשע.

קיבוץ רעים לאחר הטבח. יותם רונן
יריקה בפרצופם של מיליוני ישראלים ובעיקר של קורבנות טבח ה-7 באוטקובר. אזור מסיבת הנובה בקיבוץ רעים/יותם רונן

והנה מגיעה הסתירה הצורבת: בחודש אפריל האחרון, בית הנבחרים של ארה"ב אישר החלטה שמגנה את השימוש בביטוי "מהנהר ועד לים, פלסטין תהיה חופשית" כאנטישמי. ההחלטה, שעברה ברוב של 377 קולות מול 44 מתנגדים, היא אמנם הצהרתית בלבד, אך מראה את חומרת הביטוי ואת ההבנה העמוקה שלו בקרב המחוקקים האמריקאים. גם בפברואר, בית הנבחרים ההולנדי אימץ החלטה דומה, שקובעת שהקריאה "מהנהר ועד הים פלשתין תהיה חופשית" היא בעלת גוון אנטישמי מובהק. ההצעה, שהוגשה על ידי מפלגת הימין SGP, עברה ברוב של 100 מתוך 150 המחוקקים.

שתי הממשלות הללו, שונות ומגוונות ככל שיהיו, הכירו בסכנה הטמונה בביטוי הזה, בהשלכות ההרסניות שלו על השיח הציבורי ועל ביטחונם של מיליוני ישראלים. אבל מטא, ענקית הטכנולוגיה ששולטת בחיינו הדיגיטליים, בחרה להתעלם מהאזהרות הללו, להפנות עורף למציאות ולהכשיר את הקרקע לשנאה ואלימות.

הפעם הגזמנו

וואלה מובייל במבצע עם 4 מנויים ב100 שקלים וחודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
הפגנה פרו פלסטינית. HENRY NICHOLLS / AFP, GettyImages
"מהנהר ועד הים" – ביטוי לגיטימי?/GettyImages, HENRY NICHOLLS / AFP

רשימה (לא) מגוונת

ותופתעו, כי בקלות ניתן להבין מדוע ההחלטה האנטישמית הזו התקבלה. המועצה המפקחת הוקמה בשנת 2018 על ידי חברת מטא (לשעבר פייסבוק) במטרה להוות גוף עצמאי שיפקח על תוכן בפלטפורמות החברה, ביניהם פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ. הקמתה הגיעה כתגובה לביקורת הולכת וגוברת בנוגע לאופן שבו מטא מטפלת בתכנים בעייתיים, כמו דברי שטנה, מידע מוטעה ואלימות. היא כוללת 20 חברים המגיעים מ־17 מדינות שונות ונבחרו "לשקף את הגיוון שבקרב משתמשי פייסבוק, אינסטגרם ות'רדס", כך על פי אתר האינטרנט של הוועדה.

למרות זאת, התבטאויות עבר של כמה מחבריה מעלות שאלות בנוגע ליכולת שלהם לשמור על אובייקטיביות בנוגע לביטוי, המתייחס לרעיון של מדינה פלסטינית המתפרשת בין נהר הירדן לים התיכון. כך למשל, בין חברי הוועדה נמצאת טוואקול כרמאן, פעילה תימנית וכלת פרס נובל לשלום, שהצהירה במאי האחרון בנאום בוותיקן כי "העולם שותק מול רצח העם והטיהור האתני של העם הפלסטיני בעזה.

עוד במועצה של מטא אפשר למצוא את אלן ראסברידג'ר, העורך לשעבר של עיתון השמאל הבריטי "הגרדיאן", שטען בטור שפרסם מוקדם יותר השנה כי בעוד שקיימת אנטישמיות "אמיתית ומזעזעת", "הזוועות של 7 באוקטובר בוודאי לא התרחשו בוואקום". וזה לא הכל - בוועדה תמצאו גם את נג'את דאד, מנהלת קרן זכויות דיגיטליות בפקיסטן, שבטור שפרסמה ב-2018 האשימה את פייסבוק בכניעה ללחצים ישראליים על ידי "השתקת קולותיהם של עם היסטורית קורבני על ידי התייחסות למדינה הכובשת".

למעשה, אפשר להבין כי הרכב הוועדה והתבטאויות העבר של חבריה מציירים תמונה מטרידה של הטיה פוליטית עמוקה, שמתעלמת מההקשר ההיסטורי והאנטישמי המובהק של הסיסמה "מהנהר ועד הים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully