וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית הגיבוי של האנושות: מדענים יצרו "קפסולת זמן" גנטית שתשרוד אפילו את סוף העולם

עודכן לאחרונה: 22.9.2024 / 12:05

מדענים בריטים פיתחו טכנולוגיה לאחסון הגנום האנושי על גבי קריסטל עמיד במיוחד, במטרה להבטיח את הישרדות המין האנושי גם במקרה של הכחדה. איפה הוא מאוחסן ואיך הדורות הבאים יצליחו לפענח את את הידע הגנטי שטמון בו?

הקריסטל כולל מפתח חזותי, שמטרתו להסביר מה הוא מכיל לכל מי שמוצא אותו. University of Southampton/PA, אתר רשמי
הקריסטל כולל מפתח חזותי, שמטרתו להסביר מה הוא מכיל לכל מי שמוצא אותו/אתר רשמי, University of Southampton/PA

מדענים בבריטניה הצליחו לאחסן את הגנום האנושי השלם בתוך "גביש זיכרון 5D", בתקווה שישמש כתכנית אב להשבת האנושות לחיים במקרה של הכחדה עתידית. הגנום, מעין "ספר ההוראות" של הגוף, מכיל את כל המידע הגנטי הדרוש לבניית ולתחזוקת אורגניזם חי.

הגביש, שפותח על ידי צוות חוקרים באוניברסיטת סאות'המפטון, מסוגל להכיל עד 360 טרה-בייט של מידע, ולשמור עליו במשך מיליארדי שנים. הוא עמיד בפני תנאים קיצוניים, כולל טמפרטורות של עד 1,000 מעלות צלזיוס, קרינה קוסמית, ואפילו פגיעה ישירה. בשנת 2014, הגביש זכה בשיא גינס עבור "חומר אחסון הדיגיטלי העמיד ביותר".

הטכנולוגיה החדשנית מאפשרת לחוקרים ליצור מעין "תיבת נח" דיגיטלית, שתשמור לא רק על הגנום האנושי, אלא גם על מינים של צמחים ובעלי חיים הנמצאים בסכנת הכחדה. כיצד זה. עובד? צוות החוקרים השתמש בטכנולוגיית לייזר מתקדמת כדי לחרוט את המידע על גבי חללים זעירים בגודל של 20 ננומטר. המידע מאוחסן בחמש מימדים שונים של הננו-מבנים, מה שמקנה לו את השם "5D".

הקריסטל מאוחסן בארכיון זיכרון האנושות בהלשטאט, אוסטריה. University of Southampton/PA, אתר רשמי
הקריסטל מאוחסן בארכיון זיכרון האנושות בהלשטאט, אוסטריה/אתר רשמי, University of Southampton/PA

פרופסור פיטר קזנסקי, שהוביל את המחקר, ציין כי הקריסטל יכול לאפשר למדענים עתידיים לשחזר אורגניזמים מורכבים כמו צמחים ובעלי חיים, במקרה של הכחדה. בנוסף, החוקרים כללו "מפתח חזותי" שיסייע למי שימצא את הקריסטל בעתיד להבין את המידע המאוחסן בו.

למרות ההישג המרשים, עדיין קיימות שאלות לגבי האופן שבו ניתן יהיה לקרוא את המידע בעתיד הרחוק. ד"ר תומס הייניס, מומחה לאחסון DNA, מעלה את השאלה כיצד יוכלו הדורות הבאים לפענח את הקריסטל ולבנות את המכשירים הדרושים לקריאה, במיוחד לאור הקושי שאנו חווים כיום בטכנולוגיות בנות מספר עשורים בלבד.

כרגע, הקריסטל מאוחסן במאגר "זיכרון האנושות" בתוך מערת מלח באוסטריה. טכנולוגיית הקריסטל שימשה בעבר גם לאחסון ספרי מדע בדיוני ששוגרו לחלל ואף לאחסון מסמכים היסטוריים חשובים כמו מגילת העצמאות האמריקאית והכרזת זכויות האדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully