וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על העתיד: למה קוואלקום רוצה לקנות את אינטל?

עודכן לאחרונה: 22.9.2024 / 16:38

בסוף השבוע הטילה קוואלקום פצצה לשווקים עם הצעה לרכוש את ענקית השבבים הוותיקה והיריבה, אינטל. מדוע זה קורה דווקא עכשיו ואיך זה משפיע עלינו כמשתמשי המחשבים? ניב ליליאן מסביר

אינטל. ShutterStock
אינטל/ShutterStock

ביום שישי האחרון אחרי צהריים דיווח הוול סטריט ג'ורנל כי אינטל קיבלה הצעת רכישה מהיריבה לתעשיית השבבים, קוואלקום. בעולם הטכנולוגיה מדובר ברעידת אדמה של ממש ונסביר במשפט מדוע: קוואלקום היא החברה שהמעבדים שלה מצויים כמעט בכל סמארטפון בימינו (לצד יצרניות סיניות כמו מדיהטק), ואילו אינטל מזוהה מאז הקמתה ב-1968 כמעט כשם נרדף למעבדי מחשבים. אז למה זה קורה דווקא עכשיו? הנה כמה סיבות אפשריות.

נתחיל מהעובדה שלקוואלקום יש תיאבון - לאור הצלחתה הגדולה בתחום המעבדים לסמארטפונים והעובדה שסמסונג, סוני, שיאומי ואחרות הן לקוחות קבועות, קוואלקום ממש לפני כמה חודשים הכריזה למעשה על כניסה לתחום שהיה עד לפני כמה שנים כמעט נחלתה הבלעדית של אינטל - מעבדים למחשבים ניידים.

קו המחשבים הייעודיים לבינה מלאכותית של מיקרוסופט בשיתוף עם כל היצרניות הגדולות (לנובו, HP, דל, אסוס ואייסר) היה מבוסס כולו על מעבד חדש של קוואלקום למחשבים ניידים ואין זה עניין של מה בכך - זו הפעם הראשונה מזה שני עשורים לפחות שקו מחשבים חדש מבוסס כולו על מעבדים שאינם מעבדים מתוצרת אינטל. קוואלקום ניסתה בעבר לייצר מעבדים למחשבים ניידים, אבל המחשבים שהיו מבוססים עליהם לא זכו להצלחה או לאימוץ רחב. הפעם, נראה שלקו ה-CoPilot כפי שהוא נקרא, יש גורל אחר, במיוחד בזכות מעבדים ייעודיים לבינה מלאכותית, שנקראים גם מעבדים נוירונים או NPU, המשולבים לצד המעבד הראשי והמעבד הגרפי.

קוואלקום. ShutterStock
קוואלקום היא החברה שהמעבדים שלה מצויים כמעט בכל סמארטפון בימינו/ShutterStock

מנגד, אינטל היא חברה שזוהרה הועם. אינטל התרגלה במשך עשורים להיות *ה*חברה של מעבדי המחשבים בכל הגזרות (ניידים, נייחים ושרתים) ב-ה' הידיעה, ולא התרגשה גם כש-AMD חזרה למשחק לפני כעשור ומחצה, וגם לא כשחברה קטנה בשם אפל, הודיעה שהיא עוברת לייצר את המעבדים עבור המחשבים שלה בעצמה, עם מעבדי ה-M1 ואילך או שאנוידיה החלה לנגוס בעסקי השרתים שלה.

אינטל כבר מזה עשור בערך, למעשה נמצאת בסטגנציה בשני תחומי ליבה עיקריים - עיצוב מעבדים וייצורם, ומאבדת נתחי שוק למתחרות כמו AMD, אפל ואנוידיה. גם בשדה ייצור המעבדים, מועדון שהוא יחסית מצומצם, אינטל נותרה מאחור עם טכנולוגיות הייצור שלה ומפסידה בקרב ל-TSMC, ענקית ייצור המעבדים הטאיוואנית שכבר מייצרת מעבדים בשני מיקרון. לאחרונה, אינטל מנסה בתחום הזה להשיב מלחמה שערה עם טכנולוגיית ייצור ב-18 אנגסטרום, שהם 1.8 מיקרון אחרי שכאמור, נתקעה מאחור בשנים האחרונות.

תוסיפו לזה הפסדים ומהלכי התייעלות וקיצוצים כואבים שהכריז עליהם באחרונה פט גלסינגר, מנכ"ל אינטל, הכוללים קיצוץ של 15 אחוזים בכוח האדם וניסיון להוציא את חטיבת ייצור המעבדים, הפאונדרי, החוצה כחברה עצמאית - ותבינו למה מבחינת קוואלקום זו שעת כושר יפה להשתלט על המתחרה הגדולה.

עוד בוואלה

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
שבב מחשב של אינטל פנטיום. ShutterStock
שבב מחדש ישן של אינטל: מאז הקמתה ב-1968 הפכה כמעט כשם נרדף למעבדי מחשבים/ShutterStock

הקרב בין ARM64 ל-x86

אבל מעבר לעניינים התאגידיים עסקיים ותנודות של מניות בעקבות הצעות השתלטות שכאלה, להצעת הרכישה של קוואלקום יש גם היבט טכנולוגי חשוב שמשפיע על החיים של כולנו: הקרב בין x86 ל-ARM64. והנה העניין:

כל מעבד מחשב עובד ומעבד ערכת פקודות מאוד בסיסית, אם תרצו, זה ה-א'-ב' שלו. ה-"אותיות" שאליהן מפורקת כל פקודה או "משפט" שאנחנו אומרים למחשב, אם זו הקשה על מקש, הזזת עכבר או הפעלה של תוכנית במחשב, כולן, בסופו של דבר מבוססות על אותה שפה בסיסית של המעבד, אותה ערכת פקודות. עליהן בנויות כל מערכות ההפעלה שאנחנו מכירים אם זה ווינדוס 11 או MacOS, וכל התוכנות והאפליקציות שאנחנו משתמשים בהן וכולי.

במשך עשורים רבים, ערכת הפקודות הנפוצה בשוק, שעליה נבנו מאות מיליוני תוכנות, הייתה ערכת הפקודות של אינטל ו-AMD, בשם x86. היא הפכה להיות הסטנדרט דה פקטו של עולם המחשוב, בגלל הדומיננטיות של מעבדי אינטל בעולם המחשב של שנות השמונים והתשעים ואפילו תחילת שנות האלפיים.

אולם, במקביל לעליית המחשוב הנייד ומהפכת הסמארטפונים, עלתה וצצה ערכת פקודות מתחרה, בשם 64ARM, שאחראית לה חברת ARM הבריטית, שהיא זו שעיצבה את המעבדים של קוואלקום, אפל, ואנוידיה ואחרות (בניגוד לאינטל, שעושה את כל העבודה אצלה בבית, עיצוב וייצור גם יחד, קוואלקום רוכשת עיצובי מעבדים מ-ARM, ומייצרת את המעבדים שלה במפעלי צד שלישי, כמו TSMC, ולא מחזיקה מפעלים משלה).

כך שכיום, קיימת למעשה תחרות בין שתי ערכות הפקודות, x86 ו-ARM64 על מי תהיה הסטנדרט החדש, וכאן התמיכה של מערכות ההפעלה הנפוצות, כמו ווינדוס, לינוקס או MacOS היא חשובה, כמו גם הזהות של יצרנית המעבד ועם איזה ערכת פקודות היא עובדת.

כרגע למשל, במחשבי CoPilot החדשים או במחשבי המק מכל הדורות האחרונים, ערכת הפקודות
השולטת היא דווקא ARM64. כחלק ממערכת ההפעלה, אפל ומיקרוסופט כתבו שכבת המרה או תרגום - שמתרגמת את התוכנות שנכתבו ל-x86 ל-ARM64. חשבו על זה כמו תרגום נדרש מעברית לאנגלית או להיפך, שבלעדיו, המחשב פשוט לא מבין מה מדברים אליו. זאת, כדי לא לשבור את התאימות למאות מיליוני תוכנות קיימות בשוק.

@nivlilien ההכרזה של מיקרוסופט השבוע - פוצצה לי את המוח והנה ההסבר: לראשונה מזה כמה עשורים, מיקרוסופט ויצרניות המחשבים הגדולות מוציאות קו שלם של מחשבים שלא מבוסס על מעבדים של אינטל, אלא של קוואלקום וזו רעידת אדמה בעולם המחשבים #ai #copilot+ #copilot #copilotplus #surface #windows11pro @surface @microsoft_israel_rnd @microsoftcopilot @microsoft @intel @qcommofficial @snapdragon @lenovo @samsungisrael @hp @asus.israel @asus #theuplink #laptop #החיבור #בינה_מלאכותית #בינהמלאכותית #מחשביםניידים ♬ original sound - nivli

מן הסתם, תוכנות שנכתבו מחדש כך שיתאימו ישירות ל-ARM64 נהנות מביצועים יותר טובים כי הן "מדברות" ישר עם המעבד, ללא צורך במתורגמן. כך למשל, עבור קו המחשבים החדש יצאו גירסאות מותאמות ל-ARM64 של תוכנות פופולריות כמו דפדפן אדג', דרופבוקס או פוטושופ.

הרכישה של קוואלקום את אינטל, אם תצא לפועל (ועוד נכונות לה משוכות רבות, מאישור והסכמה של החברה הנרכשת, דרך אישורים רגולטוריים והגבלים עסקיים), תשים קץ גם לקרב הנוכחי הזה, ותקבע את הדומיננטיות של ARM64 בשוק, ולמעשה, תנחית כמעט מכת מוות על x86 הוותיקה והזקנה ממנה. לנו הצרכנים ומשתמשי המחשבים זה לא בהכרח יהיה דבר רע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully