וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספר חדש מלמד ילדים את סודות ההצפנה

עודכן לאחרונה: 4.10.2024 / 20:46

ד"ר סתיו אלבר היא דוקטורית צעירה למדעי המחשב בהתמחות בהצפנה, ומשהפכה גם לאם, החליטה לכתוב ספר לילדים המספר על סודות ההצפנה לאורך ההיסטוריה וגם מאפשר להם לפתור חידות וצפנים בעצמם, מתוך כוונה להנגיש להם את התחום

הספר "סודות ההצפנה לילדים". איור: שמרית שולמן, אתר רשמי
הספר "סודות ההצפנה לילדים"/אתר רשמי, איור: שמרית שולמן

ד"ר סתיו אלבר היא דוקטורית טרייה יחסית למדעי המחשב (סיימה את הדוקטורט שלה לפני כשלוש שנים) ועובדת בגוגל, שהחליטה לקחת את תחום ההתמחות שלה בתואר המתקדם, פענוח ושבירת צפנים - ולהפוך אותו לספר ילדים בשם "סודות ההצפנה לילדים". הספר הופץ כפרויקט מימון המונים, שהגיע במהירות למימון מלא (ניתן לרכוש אותו כאן), ולרגל יציאתו הצפויה (הספר כבר נכתב), שוחחה ד"ר אלבר עם "וואלה טכנולוגיה":

ד"ר סתיו אלבר. ספיר אברהם, אתר רשמי
ד"ר סתיו אלבר/אתר רשמי, ספיר אברהם

מאיפה בא לך הרעיון לספר?

"לפני כשנתיים הפכתי לאמא, וכך בעצם קיבלתי חשיפה משמעותית לעולם ספרי הילדים. ראיתי איך כבר בגיל כל כך צעיר, הבת שלי נהנת מספרים וגם לומדת מהם המון. זה הדליק אצלי נורה - אם ספרים הם כלי בעל השפעה כל כך משמעותית עליה, הלוואי שהיה קיים ספר שיאפשר לה ביום מן הימים להיכנס גם לעולם שלי, עולם ההצפנה ולהבין במה אני מתעסקת. מבדיקה קצרה שערכתי לא קיימים ספרים לילדים בנושא, למעשה הבנתי שיש מגוון ספרי מדעים לילדים בתחומי ביולוגיה, פיזיקה, רפואה, אבל בתחומי מדעי המחשב וטכנולוגיה, כמעט ואין. אז החלטתי להרים את הכפפה, ידעתי שאני צריכה למצוא דרך להנגיש את הנושא המורכב הזה בצורה שתהיה מובנת, כיפית וחווייתית, וכך נולד הספר", מספרת אלבר.

sheen-shitof

עוד בוואלה

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

במה בעצם עסק הדוקטורט שלך?

"בדוקטורט שלי חקרתי את המבנה של צפנים המשמשים אותנו ביום יום ופיתחתי שיטות כלליות על בסיסן ניתן לתכנן התקפות כנגד מגוון רחב של צפנים. המטרה העיקרית של המחקר הייתה לזהות חולשות ולהציף פערים על מנת שהצפנים העתידיים שיתוכננו יהיו טובים ובטוחים יותר", היא אומרת ומקדימה אותי בתשובה: "אכן יצרתי התקפות פרקטיות על צפנים, חלקן נחשבות היום הטובות ביותר כנגדם", היא מחייכת.

ובמה עוסק הספר?

"החצי הראשון של הספר עוסק בסקירה ולימוד של הצפנים העתיקים (המהווים בסיס לצפנים המורכבים שמשמשים אותנו היום), ואפילו הסבר על למה הם לא בטוחים והדגמות איך אפשר לשבור אותם. החצי השנה של הספר עוסק בעקרונות מודרניים בהצפנה, כאלו שמשרתים אותנו היום (למשל מאפשרים לנו לרכוש באינטרנט, להכנס לאתרים עם סיסמה או סתם לתקשר בבטחה).

זה נכון שהמימוש של כל אחד מהעקרונות האלו מבוסס על מתמטיקה מאוד כבדה, אבל היא כמובן ממש לא מתאימה לספר שמיועד לילדים...אחרי הרבה מאמץ ומחשבה הצלחתי להעביר את כל הקונספטים האלו בלי להשתמש במתמטיקה בכלל! כמובן, בלי לוותר על הנכונות והדיוק", מסבירה לנו הדוקטור להצפנה.

מה את מצפה שילדים יפיקו מהספר?

"הספר מיועד לילדים בני 8-13. בראש ובראשונה הצפנה היא סוג של חידה, ואני חושבת שזה לכשעצמו מאוד מסקרן ילדים. הצפנה היא נושא מרתק עם היסטוריה עשירה, ואני רוצה להנגיש את הקסם שבה. בנוסף, הצפנה נמצאת היום בכל דבר טכנולוגי! ולכן הספר מקנה את העקרונות הבסיסיים של הצפנה - איך היא עובדת, למה היא חשובה, ואיך היא משפיעה על חיי היום-יום שלנו. אבל הכי חשוב לי שהם פשוט ייהנו מהקריאה", היא מסכמת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully