וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד המשפטים בארה"ב בהחלטה דרמטית: האם גוגל תפורק?

עודכן לאחרונה: 9.10.2024 / 12:16

לפני כחודשיים נפסק כי גוגל היא מונופול בחיפוש ברשת - וכעת משרד המשפטים האמריקאי הגיש מסמך בן 32 עמודים עם הצעות כיצד להחזיר את התחרות לשוק החיפוש, מכתבי התחייבות ועד פירוק גוגל וחיוב למכור למתחרים חלק ממוצריה כמו כרום או אנדרואיד

משרדי גוגל. ינון בן שושן, וואלה! טכנולוגיה
קמפוס גוגל בקליפורניה/וואלה! טכנולוגיה, ינון בן שושן

לפני כחודשיים פסק השופט הפדרלי עמית מהטא כי גוגל היא מונופול בתחום החיפוש ברשת. הבוקר שעון ישראל (רביעי) הגישו התובעים, משרד המשפטים האמריקאי, מסמך הכולל הצעות לסעדים מבוקשים כדי לחסל את המונופול אליו הפכה גוגל ולעורר מחדש את התחרות בתחום החיפוש ברשת, בעזרת שינויים "תפעוליים ומבניים" שיחולו על גוגל.

בין השינויים המוצעים, משרד המשפטים שוקל איסורים שימנעו מגוגל לקדם את עסקי החיפוש שלה על פני מתחרים (במיוחד חברות צעירות שלהן נשקפת סכנת חנק מהמונופול - נ.ל.) במוצרים אחרים שלה כמו מערכת ההפעלה אנדרואיד, חנות היישומים פליי או הדפדפן כרום ולרבות נקודות מוקד חדשות יותר, כמו שירותי בינה מלאכותית.

אולם, הבעיה הראשונה במעלה שמעלה המסמך היא העסקאות הלא הוגנות שגוגל חותמת עם ענקיות טכנולוגיה אחרות, כמו אפל - והעסקה שבמסגרתה גוגל משלמת מיליארדי דולרים לאפל תמורת זה שגוגל תהפוך להיות מנוע ברירת המחדל בדפדפן ספארי. אנשי משרד המשפטים טוענים כי "מתחרותיה של גוגל לא יכולות כלל להתחרות על ערוץ ההפצה הזה, כי הרווחים של גוגל כמונופול וחלוקתם הם תמריץ מונע משותפותיה להסיט שאילתות למתחרים של גוגל".

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל. GettyImages
סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל/GettyImages

המסמך מפרט עוד שורה של הצעות אפשריות, שהקלה בהן היא חתימה של גוגל על התחייבויות לחדול מדרכיה הנלוזות, ועד האפשרות החמורה ביותר מצד גוגל - פירוק החברה ולהכריח אותה למכור חלק מפעילותה החוצה. דרך התמודדות אחרת המוצעת במסמך, היא חינוך משתמשים כמו לחייב את גוגל לתמוך בקמפיינים למודעות שיגבירו את אפשרות הבחירה של משתמשים לבחור במנוע החיפוש שמתאים להם ביותר, מן הסתם, לא רק גוגל.

גוגל הגיבה למסמך בבלוג הרשמי שלה, ותקפה אותו בטענה כי הוא "פורץ את התחום החוקתי של החלטת בית המשפט ביחס לחוזי הפצה של מנועי חיפוש" וכי פיצול של כרום או אנדרואיד מהחברה יגרום ל-"שבירת" המוצרים. גוגל טוענת בבלוג שלה כי מיליארדי אנשים מסתמכים על המוצרים האלה (מה שנכון) ועל קיומם כמוצר חינמי, וכי לחברות מעטות יש את היכולת התמריץ לשמור אותם כקוד פתוח או להשקיע בהם באותה רמה שגוגל משקיעה.

נציין רק שהטענה האחרונה של גוגל לא נכונה - לא רק שגוגל עם הזמן הופכת יותר ויותר נתחים מאנדרואיד לקוד סגור שבבעלותה, היא גם גובה רישיונות שימוש באנדרואיד מיצרניות הסמארטפונים, כך שהטענה שאלה מוצרים "חינמיים", גם לא ממש מדייקת.

  • עוד באותו נושא:
  • גוגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully