וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזה חפיץ שולת!!1

הראל שופן

25.1.2006 / 11:16

האקדמיה ללשון עומדת להכניס מספר מילים חדשות למילון, אבל מה זה משנה כשהנוער לא יודע להשתמש במילים הקיימות?

תאמינו לי, לפעמים אני בהלם מכם, אני קורא את התגובות שמופיעות באתר הזה ואני פשוט לא יודע אם לבכות או לבכות יותר חזק. מה בדיוק אתם עושים בבית ספר? כי די ברור שאתם לא לומדים שם. אני לא רוצה להכליל אבל הרב המוחלט של התגובות כאן מלאות בשגיאות כתיב שאפילו עולה חדש מסין לא היה עושה, וזה עוד לפני שהגענו לצורת ההתנסחות העלובה או לאוצר המילים הדליל.

נראה כאילו הנוער הישראלי הולך ומתדרדר והוא לוקח את השפה העברית איתו. תאמינו לי כשאני אומר לכם שאין שפה יותר מדהימה מעברית, שום שפה אחרת בעולם לא מגיעה לתחכום ולמורכבות של השפה שלנו ועדיין אתם מצליחים להפוך אותה לדבר רדוד, שטחי ולמען האמת – דוחה.

אז כעת האקדמיה רוצה להכניס מספר מילים חדשות לשפה העתיקה שלנו, מילים שיתייחסו להמצאות חדשות, שלא היו קיימות בתקופתו של אליעזר בן יהודה. המילה גאדג'ט, למשל, עומדת להפוך למילה העברית – חפיץ. מילה די דוחה, אין מה לומר, אך הרעיון שעומד מאחור הוא שילוב משעשע בין המילה חפץ (אובייקט) למילה חפץ (רוצה, מהמילה לחפוץ). חפיץ – חפץ שאני חפץ בו.

הרינגטון קיבל גרסה עברית שאינה רחוקה מאחותה הלועזית – רינטון. מדובר על שילוב בין המילה 'רינה' (שירה) למילה קטון, כלומר – שיר קטן. ואחרון חביב מגיע כלי התחבורה החדש – הסגוויי, שקיבל את השם העברי רכינוע מפני שהוא נע כאשר אנו רוכנים קדימה.

אין לי שום ספק שאתם יושבים עכשיו ומגחכים למשמע המילים החדשות. אתם בטח חושבים לעצמכם "מי ישתמש במילים כאלה מפגרות?, אני אמשיך להגיד גאדג'ט ורינגטון ושלא יזיינו לי בשכל". אז זכותכם המלאה להגיד את זה, וזכותכם המלאה להשתמש בכמה מילים לועזיות שאתם רוצים אבל אני אגיד לכם משהו אחד:

הצורה שבה אתם מתבטאים חושפת את הדרך שבה המוח שלכם עובד. כאשר אתם כותבים כאן תגובות בעברית עילגת, עם שגיאות כתיב ושלל קללות, אתם רק חושפים את העובדה שהמוח שלכם דליל מאוד באינפורמציה וביכולת מחשבה ושרב מה שמעניין אתכם הוא כמה שוקלת נינט וכמה יצא בדרבי.

אני לא יודע אם צריך להאשים את ההורים, את הטלוויזיה, את מערכת החינוך או את הנוער עצמו במצב המחריד שאנחנו נמצאים בו אבל אני יודע שהמדינה הזאת לא מעודדת את האינטלקט, היא מעודדת את הרגש. בגלל זה המונח 'יפה נפש' קיבל בישראל קונוטציה שלילית. איך נפש יפה יכולה להיות דבר שלילי?

אז תמשיכו לכתוב תגובות בסגנון "אני רישון!!!1" או "הראל יהומו אני יקרא אותך במכות", רק אל תתפלאו אם יום אחד תמצאו את עצמכם במדינה עלובה, אלימה וענייה. אה, אופס אנחנו כבר נמצאים במדינה הזאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully