וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מוזר ממוזר

נימרוד בן משה

26.2.2006 / 11:53

מחשב קוואנטי חדש יספק לכם תשובות לשאלות שעדיין לא שאלתם. העולם הקוואנטי המוזר מתחיל לעבוד לטובתנו

אף אחד לא מבין את הקוואנטים – המשפט הזה נכון היום כמו שהוא היה תמיד. פיזיקת הקוואנטים (הפיסיקה של הקטן במיוחד או הגדול במיוחד) מצליחה לבלבל מדענים יותר ויותר ככל שהם חוקרים את חוקיה לעומק. אבל זה לא אומר שהמדענים לא מצליחים להשתמש בפיזיקה הזאת לטובתם.

לאחרונה הציג פרופסור פול כווית (כן, כווית) את המחשב הקוואנטי החדש שהוא מפתח. לטענתו, בכל פעם שנדליק את המחשב הוא יציג לנו את כל התשובות לכל השאלות שהתכוונו לשאול אותו, עוד לפני שפתחנו תוכנה אחת. כן – עמוד האינטרנט שאנו עומדים לחפש פשוט יופיע לנו על המסך ברגע שנדליק את המחשב.

זה נשמע מוזר ואני אהיה האחרון שאתיימר להבין איך כל העניין פועל אך ברמת העקרון זה הולך ככה: על ידי שימוש בשיטת חישוב קוואנטית הנקראת counterfactual computation, המחשב הקוואנטי מחשב בו זמנית את כל התשובות המנוגדות למה שכנראה קורה באמת, ועל ידי כך מגיע ברגע אחד לתשובה הנכונה. כן, אני יודע, זה נשמע חסר הגיון לחלוטין אבל זה כל היופי בקוואנטים.

משהו אחד שכן הצלחתי להבין מכל העניין הוא שבפיזיקת הקוואנטים, חלקיק יכול להיות בשני מקומות באותו הזמן, המחשב הקוואנטי מנצל את העובדה הזאת כדי להציב פוטונים (חלקיקי אור, לא ספות) ב"סופר-פוזיציה" שהיא גם 1 וגם 0 (בניגוד לביט רגיל במחשב שיכול להיות או אחד או אפס). בגלל שכל חלקיק מייצג את שתי האפשרויות בו זמנית, כל תהליך החישוב לוקח כיוון שונה לגמרי ולמעשה אנו מגיעים למצב שבו המחשב מקבל את כל התשובות האפשריות לבעיה בו זמנית.

אני בטוח שעכשיו אתם יותר מבולבלים ממה שהייתם בתחילת הכתבה אך גם פרופסור כווית לא מסתיר את חוסר ההגיון שעומד מאחורי הפיתוח שלו. לאחר שסיים להציג את המחשב בפעולה אמר "בעיני, פיזיקת הקוואנטים לא יכולה להיות יותר מוזרה מזה". אבל היי, נראה כאילו שזה עובד אז למי באמת איכפת?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully