וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף למכתבי השרשרת?

אדר שלו

2.3.2006 / 11:17

מכתב מחאה שמופץ ברשת מתריע: ספקית האינטרנט האמריקנית AOL עומדת לגבות תשלום עבור כל מייל בנפרד

תארו לעצמכם שבכל פעם שתלחצו על כפתור ה"שלח" באאוטלוק אקספרס, המונה של ספק האינטרנט שלכם יספור 2-4 אגורות. הלקוחות המודאגים של "אמריקה אונליין", שנמנית על ספקיות האינטרנט הגדולות ביותר בארה"ב, עומדים בפני התסריט הזה; בחודש פברואר האחרון הכריזה AOL על שיתוף הפעולה עם חברת Goodmail, שהטכנולוגיה שלה תסייע בגביית מס המיילים החדש, ובאתר "AOL היקרה" שבכתובת dearaol.com התארגנה במהרה מחאת צרכנים ערנית.

על מה בדיוק ישלמו השולחים מס? כל הודעה שנשלחת דרך AOL עוברת סינון בפילטר, כדי למנוע שימוש לרעה בשירות הדואר לשליחה של ספאם. עם זאת, AOL, או כל שירות אנטי ספאם אחר לצורך העניין, לא מתחייבת על 100% דיוק בסינון המיילים, כך שהודעות לגיטימיות עלולות לעבור ניפוי. מי שרוצה להבטיח בכל מאת האחוזים שהודעות ששלח, לרבות בכמויות גדולות, אכן מגיעות ליעד המבוקש בשלום, יצטרך לפתוח את הארנק ולשלם עבור השירות.

AOL היקרה

מי שהצית את המחאה הוא כריס פירילו, בלוגר ועיתונאי בתחום הטכנולוגיה. נכון לשעה זו, חתומים על המכתב 3661 תומכים. החתומים מזדהים כעורכי דין, קבוצות וארגונים שלא למטרת רווח, בעלי עסקים ומומחים בתחום האימייל. הם פונים ל-AOL ומבקשים ממנה לשקול מחדש את מיסוי המיילים.

"AOL היקרה", כך נפתח המכתב הפתוח, "אנחנו רוצים להביע את דאגתנו הכנה עקב אימוץ הטכנולוגיה Goodmail's CertifiedEmail, שמהווה איום על הרשת החופשית והפתוחה. [..] מי שלא ישלם את 'מס המיילים' יזכה בסופו של דבר לשירות דוא"ל לא אמין. הלקוחות מצפים מכם, בראש ובראשונה, התחייבות שיקבלו את כל הדואר הרצוי שלהם, והתוכנית הזו משמעותה לקיחת צעד אחורה מההתחייבות הזו".

בנוסף, נטען במכתב שתוכנית מיסוי המיילים, אם בכלל, תסייע לספאמרים לזבל את תיבות הדוא"ל של מנויי AOL תמורת תשלום שיגדיר את ההודעות שלהם כ"מאושרות". "ספאמרים לא יפחיתו את כמויות הזבל שהם משליכים לעבר הפילטרים שלכם", מוסיף המכתב, "רק בגלל שאחרים משלמים כדי לחמוק מהם".

יותר זול לקנות בול

גם מי שאותו סכום פעוט עבור כל מייל לא יטרוד מנוחתו יכול לקמט את המצח בדאגה; החשש העיקרי של החותמים על המכתב הוא חיסול הפלטפורמה החופשית והשוויונית שהרשת מספקת להם ולאחרים. "מס המייל הוא הצעד הראשון לעבר מדרון תלול שיזיק לאינטרנט עצמה", נטען במכתב המחאה. "האינטרנט היא כוח מהפכני למען חופש הדיבור, ארגונים אזרחיים וחדשנות כלכלית בדיוק בגלל פתוחה ונגישה לכולם במידה שווה. ברשת פתוחה וחופשית רעיונות קטנים יכולים להפוך לקטנים בין ליל". בסוף המכתב יש פנייה לשיתוף פעולה עם AOL למיגור הספאם והדיוג (phishing) במאמץ משותף, בדרכים אחרות.

באתר של חברת Goodmail נבנה דף שאלות ותשובות שמתייחס לשינוי בשירות הדוא"ל של יאהו! (אליה לא מתייחסים במכתב) ושל AOL. בין היתר נטען שם שלא ייגבה תשלום מלקוחות פרטיים, מארגונים שלא למטרת רווח ודומיהם. Goodmail משתמשת בהודעה מאתר Snopes.com שאוסף מכתבי שרשרת שעוברים במייל ועומד על טיבם (את המקבילה הישראלית אפשר למצוא באתר "לא רלוונטי" של חנן כהן) כהוכחה לכך שהטיעונים במכתב המחאה שגויים. ב- Snopes נכתב: לו תרחיש המקרה הגרוע ביותר יתגשם וספקיות אינטרנט יתחילו לגבות תשלום פר מייל, תמיד יהיו הרבה אלטרנטיבות חינמיות לבחור ביניהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully