וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הומלס

עמיר כהנא

4.4.2006 / 9:34

קייל מקדונלד רק רוצה דירה, ואין לו אלא מהדק נייר אדום להציע בתמורה. אז הוא מנהל רשת חלפנות דרך הבלוג שלו

האינטרנט הספיקה לייצר לא מעט בעלי הון. מכנופיית מיראביליס, אותה הספיקה ישראל להעמיד בראש שמחתה, דרך שלל משקיעי (ומתרסקי) הדוט-קום ועד לימינו אנו, הולך וגובר הרושם שהרשת היא מכונת הדפסת כספים אדירה. אם כן, למה לנו אין חלק בחגיגה הזאת?

יש לא מעט אנשים שם בחוץ, שהחליטו להשתמש באינטרנט כמנוע לגיוס ממון, וכל האמצעים כשרים. נתקלנו כבר באתר מיליון הדולר, ובשלל חיקוייו, לרבות הגרסה הישראלית. ישנו גם הבחור הנחמד שהציל ארנב חמוד ממוות, ומאיים לבשל אותו (באתר יש מספר מתכונים אפשריים, וזו באמת בחירה קשה) אם לא יקנו עותק מהספר שכתב. לאחרונה התפרסמה ידיעה על פקידון אפרורי שניסה לגייס דרך אתר תרומות מיליון דולר על מנת לצאת לגמלאות, ואמר נואש מקץ שלושה ימים ושישים דולר.

כל הנשמות הטובות האלו חולקות מספר קווי דמיון משותפים, בהיותם חבורת פרזיטים עצלנים, שהצליחו לחשוב על גימיק מגוחך כדי לשנורר כסף מציבור הגולשים. התופעה כשלעצמה ראויה לגינוי, בעיקר כי לא חשבתי על זה קודם בעצמי. כחלק מגל זה של אתרי שנור, הפציע אחד חדש, המנסה לעודד סידרה מתוחכמת של החלפות שבסופה יוחלף מהדק נייר אדום בבית.

"אני לא מתעסק בשום דבר לא חוקי. אלא אם הוא ממש מצחיק"

הבחור שעומד מאחורי המיזם הוא קייל מק'דונלד, אזרח קנדי שרוצה בית משלו. ביולי 2005 הוא הקים את האתר one red paperclip במסגרתו הוא הציע להחליף מהדק ניר אדום בכל דבר שבעולם, כל עוד העסקה תקרב אותו למטרת העל השלו, הבית הנכסף. האתר מתאר את גלגולי ההחלפות - המהדק הוחלף בעט, ומכאן קצרה הדרך לסדרה של פריטים אקזוטיים ונחשקים כמו אופנוע שלג, שהוחלף בטיול לעיירה יאק שבהרי הרוקי, שהוחלפה בקראוון בן חמש טונות, שהוחלף, ונכון לעכשיו, בחוזה הקלטות של 30 שעות באולפן בטורנטו (כולל כרטיסי הלוך/חזור מכל מקום בעולם).

הגישה של מק'דונלד לאתר אותו הוא הקים ולפרויקט השנור הגדול היא מאוד פשטנית ולא מתנצלת. "זה משחק שנקרא גדול יותר או טוב יותר. אתה מתחיל עם פריט קטן ומחליף אותו תמורת משהו גדול יותר או טוב יותר. ואז עוד פעם. זה משחק ילדים. יותר לדפוק על דלתות פחות אינטרנט."

-האתר שלך הוא חלק מתפיסת עולם כלשהי? בארטרים על מנת להעלים את השיטה הקפיטליסטית? עולם בו עוברים ניתוחי שיניים תמורת תספורת?

"לא, אני רק מנסה להחליף מהדק נייר אדום בבית. אם מישהו רוצה לקרוא בין השורות, שיבושם לו. אין לי שום אמירה אידיאולוגית חוץ מזה שהכול אפשרי אם אתה משקיע בכך מחשבה, או מהדק נייר אדום."

-אתה חושב שזה בסדר לעשות החלפות כאלה לטובת תועלת הפרטית שלך?

"אני לא עושה החלפות לתועלת הפרטית שלי. כל החלפה היא מצב בו שני הצדדים מרוצים. הפריט הנוכחי באתר, חוזה ההקלטות, הוא הזדמנות עצומה עבור להקה/אמן לקבל תשומת לב ולהתחיל קריירה מוסיקלית. באשר לתועלת הפרטית שלי, אם הייתי מקבל שכר מינימום עבור מספר השעות שהשקעתי באתר, הייתי מרוויח יותר משווי חוזה ההקלטות."

-יש פריטים שלא תהיה מוכן להחליף? נניח שאני מציע לך קוקאין בשווי 10,000$, תמורת חוזה ההקלטות. האם תהיה מוכן לעשות את ההחלפה? מה בנוגע לנשק גנוב מארסנל של צבא מזרח תיכוני כלשהו?

"אני לא מתעסק בשום דבר לא חוקי – אלא אם הוא ממש מצחיק. מצחיק מספיק בשביל שהחוק יתעלם ממנו."

-אתה מוכן להגיע לישראל כדי לבצע עסקה?

"אני מוכן להגיע לכל מקום בעולם אם ההצעה משתלמת."

ואכן,במסגרת פעילות האתר, מק'דונלד ערך טיולים בחלקים נרחבים של צפון אמריקה, וזאת משום שהוא מקפיד להיפגש עם כל אדם עימו הוא מבצע עסקת החלפה. מק'דונלד ציין בראיון טלוויזיוני שהוא נכון להגיע לכל מקום בעולם כדי להשלים עסקה, פרט לעיירה יאק (יש כזו,באמת). אנשי יאק לא נותרו אדישים והציעו לו עסקת חליפין שאי אפשר לסרב לה. בתום סדרה ארוכה של פלפולים פילוסופיים , עצומות שהוגשו על ידי כלל תושבי יאק, והתערבות של שדרן טלוויזיה , מצא מק'דונלד את עצמו מבצע עסקה גם ביאק.

נכון לכתיבת שורות אלו, חוזה ההקלטות שבאתר הביא עמו לא מעט הצעות חליפין אטרקטיביות. החל משטח פרסום על מכונית המתחרה במרוץ נאסקאר הקרוב, דרך באר (עם רישיון) במקסיקו, חופשה בלונדון, טבעת יהלום וכלה בקעקועים על כל הגוף (בשווי 35,000$). האם יש ברשותכם משהו שאתם רוצים להחליף? מצאתי על השולחן קופסת גפרורים חצי מלאה, ובדעתי להפוך אותה ברבות הימים למטוס סילון פרטי. בקרוב יעלה האתר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully