וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לעשות כסף מבלוגים

חנן כהן

20.4.2006 / 10:58

חנן כהן, התוצאה הראשונה למילה "כהן" במנועי חיפוש, מסביר איך הבלוג עזר לו ולרבים וטובים אחרים

כל הזמן שואלים "איך אני ארוויח כסף מהבלוג שלי? מה המודל העסקי? האם לשים פרסומות? כמה כבר ייכנסו?" אלה לא השאלות הנכונות. השאלה הנכונה היא "ממה אני רוצה להרוויח כסף ואיך בלוג יעזור לי בכך?"

המודל העסקי הוא צבירת מוניטין. צבירת קוראים. צבירת התייחסות. חשיפה. בלי לבקש רשות מאף אחד. צבירת מוניטין באינטרנט היא כמו השקעה בלימודים פורמאליים: משקיעים זמן וכסף כדי לקבל נייר שגורם לכך שכשאת פונה לאנשים מסויימים הם יתייחסו אלייך ברצינות. אף אחת לא שואלת "איך אני ארוויח כסף מהלימודים שלי?" שואלים "איך אני ארוויח כסף בגלל הלימודים שלי?"

יש אתרי אינטרנט שמרוויחים מהם כסף, אבל יש גם אתרי אינטרנט שכסף הוא המניע להקמתם ואין ייעודם הכנסה מיידית. החכמה היא להבחין מראש בין שני הסוגים. הסוג השני הוא האתרים שמושקעים בהם כסף ועבודה עם מחשבה על מוניטין. מוניטין הוא ההערכה שיש לציבור על יכולתו של אדם או ארגון. בעולם שלפני האינטרנט, צבירת מוניטין היתה כרוכה בקבלת "רשות" מגופים נוספים כדי להביא לידיעת הציבור את אותה יכולת.

לדוגמא, כדי להוכיח שאת יכולה לכתוב, היית צריכה לבקש את רשותו של מו"ל להשתמש בשירותי ההוצאה לאור שברשותו. כדי לשמור על המוניטין (ועל הכסף) שלו, המו"ל צריך היה להעביר את הכתיבה שלך מבחנים שונים שיאשרו לו שכדאי לו להוציא לאור ולשווק את הספר שלך. אם היית מתכנתת, היית צריכה לקבל רשות מחברה שתעסיק אותך. היום, בעידן האינטרנט, אין צורך לבקש רשות מאף אחד כדי להוכיח את יכולת הכתיבה, העיצוב או התיכנות שלך. עדיין לא תהפכי לעשירה בין לילה, אבל יש לך אפשרות שהאנשים הנכונים ייחשפו ליצירה שלך.

כתיבת בלוג היא האמצעי הטוב ביותר כיום כדי לצבור קוראים ומוניטין. כתיבת תוכנה והפצתה בעולם הבלוגים בחינם יכולה גם היא להועיל למוניטין שלך.

כמה דוגמאות: לא במקרה עלו לאחרונה לאוויר הבלוגים של שני מייסדי רשימות, ירדן לוינסקי ואורי ברוכין. שניהם ידועים מאד בישראל בתחום האינטרנט אבל הם רוצים לצבור מוניטין בתחומים אחרים ובמקומות אחרים. ירדן רוצה לצבור מוניטין בתחום הפסיכיאטריה ואורי ברוכין עבר לבריטניה ולכן פתח בלוג באנגלית (אבל גם בעברית) על שיווק, התחום המקצועי שלו. רן יניב הרטשטיין תרגם את מערכת הבלוגים Wordpress לעברית. בעקבות כך, רוב הבלוגים העצמאים היום בישראל פועלים על תשתית Wordperss עם קישור בתחתית לבלוג של רן.

בימים אלה התחיל ליאור הנר לכתוב על אינטרנט בדה-מרקר. כפי שהוא כתב: "כל קשירת קשרים באינטרנט מועילה. הכרתי את הדמויות במערכת הארץ לראשונה דרך פורום קפטן אינטרנט". הוא גם כותב בבלוג אנקדוטות. הרבה קישורים שאני מוסיף לוובסטר אני מוצא בתגובות של בלוגים אחרים. כתיבת תגובה מעניינת יחד עם קישור לבלוג שלכם תוסיף חשיפה ומוניטין.

כששואלים אותי "מה כתובת האתר שלך" אני אומר, "לא צריך לזכור. פשוט תחפשו כהן בגוגל. אני הראשון". זה עושה רושם לא רע (למעשה עכשיו אני השני. צריך לעבוד על זה). לסיכום, כמובן שיש עוד הרבה סיבות לכתוב בלוגים, אבל זו סיבה נאה בהחלט.

על הכותב

חנן כהן עוסק בחיבור בין אנשים מידע וטכנולוגיה. חי (גם) באינטרנט. הרשימה פורסמה במקור בבלוג "שיחות על האינטרנט ועל החיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully