וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

e-פנדורה

גיא ווסט

27.4.2006 / 11:34

גאדג'טים הם תיבות פנדורה אלקטרוניות: אוסרים עלינו להרים את המכסה ולשפצר אותם. לפעמים הסקרנות מנצחת

מסביבנו תיבות אלקטרוניקה רבות. תיבות הפנדורה האלקטרוניות מסקרנות, אך חברות האלקטרוניקה מזהירות לעולם לא לפתוח את הקופסה פן תפוג האחריות. הסקרנות שלנו גוברת ולעתים אנחנו משחררים את הסודות הכמוסים בה.

המונח "פרוסיומר" מבוסס על צירוף המלים צרכן (consumer) ויצרן (producer), רעיון שפיתחו בשנות ה-60 וה-70 העתידנים אלווין טופלר ומרשל מקלוהן. הצרכן החדש הופך ליצרן ומתחת לפני השטח, באופן מחתרתי, צרכנים פעילים לוקחים את מוצרי הצריכה ומתאימים אותם לצרכיהם. מותה של תעודת האחריות מרגע שמורם המכסה כלל לא מטרידה אותם.

אייבו לומד לרקוד ג'אז

התאגידים וחברות האלקטרוניקה החלו לראות בשיפצורים אלו פוטנציאל כלכלי. חלקם שיחררו את קוד המקור של הקושחה, מה שמאפשר למתכנתים לבנות אפליקציות עצמאיות נוספות. חברות אחרות מעלימות עין ונהנות מרווחי השיפצורים.

פרופ' לורנס לסיג, לוחם למען זכויות דיגיטליות, כתב על אתר אינטרנט בשם aibohack.com שמטרתו ללמד אנשים כיצד לשפצר (Hack) את אייבו, הכלב-רובוט של סוני, וללמד אותו לרקוד ג'אז. בארה"ב ריקוד ג'אז אינו מנוגד לחוק, אולם ההצהרה, "כך תפרצו את הכלב שלכם ותלמדו אותו לרקוד ג'אז" הרגיזה את תאגיד סוני. סוני פנתה באמצעות חתוליה השמנים, עורכי דין מדושנים, במכתב התראה לבעל אתר וטענה: האתר שברשותך מכיל מידע המספק את האמצעים לעקוף את אייבו, ומהווה הפרה של פרוטוקול ההגנה נגד העתקות כפי שהוגדר בחוק. בעל האתר לא התרגש: "אם הם לא רוצים שאספק תוכנה חופשית להתקנה על המוצר שלהם, מה שרק יכול להגביר את המכירות, זבש"ם". סוני נכנעה ושיחררה סביבת פיתוח שמאפשרת תיכנות של האייבו.

לפני מספר שנים חברת בזק שיווקה מודם רשת של חברת "אלקטל" לאינטרנט מהיר. ברשת נפוצו מתכונים לשיפצורים, שמסבירים כיצד להפוך את המודם לראוטר בייתי ולחבר באמצעותו לאינטרנט כמה מחשבים במקביל. מאז המשיכה בזק לשווק מודמי רשת (ethernet) שאפשר לשדרג עצמאית. מי שלא שיפצר את המודם ורצה להקים רשת ביתית, יכל לרכוש ראוטר בחנות המחשבים, בתשלום של כמה מאות שקלים, או לרכוש אחד מבזק. המשפצרים קיבלו רשת ביתית חינם.

דוגמא נוספת היא מצלמה של canon אשר שווקה ב-2 גרסאות: בסיסית ומשוכללת, ותומחרה בהתאם. המשפצרים הפיצו עדכוני קושחה באינטרנט ואפשרו שדרוג תכונות המכשיר לגרסא המשוכללת. ההבדלים בין הגרסאות בוטלו, וגם הביכו את היצרנית, שנתפסה בקלקלתה. זו מצידה התלוננה על פגיעה בקניין הרוחני, ואיבוד רווחים כתוצאה מכך.

גם סוני ומיקרוסופט ניסו למנוע הפצה של שפצורים המאפשרים הרצת לינוקס בקונסולות המשחק פלייסטישן או xbox, אבל בדוכן בשוק הכרמל אפשר עדיין לרכוש קונסולות פלייסטיישן 2 משופצר עם mod chip, שמאפשר הרצת משחקים צרובים. סוני אפילו הפיצה חבילה ללינוקס, כולל עכבר ומקלדת, כדי לענות על דרישות הצרכנים. גם אפל משתתפת: רק שבועיים אחרי שהאקר הצליח להריץ חלונות XP על מחשב מק עם מעבד אינטל, שיחררה חברת אפל את "בוטקמפ", תוכנה שמאפשרת התקנת חלונות על מקינטל.

משפצרים ברשת

אתרי שיפצור מוצרי הצריכה האלקטרוניים הפכו, שלא במפתיע, ללהיט החם ברשת. טים או'ריילי, נביא ווב 2.0 שמפיק את ירחון Make, טוען כי הוא המצליח ביותר מבין מוצריו. השבוע אירגן הירחון "מייק" יריד בו המשתתפים הציגו את השיפצורים שלהם, ואלפי משפצרים איישו את המדשאות.

הבלוג hackaday.com מציג מדי יום מכשירים שעברו שיפצורים משעשעים על גבול ההתעללות האכזרית. Instructables הוא אתר אינטרנט קהילתי המאפשר לכם לשתף אחרים בפרויקטים יצירתיים שעשיתם לבד, מאקווריום אלקטרוני ועד תת-מקלע שיורה מרשמלו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

ולפעמים החגיגה נגמרת

התקנתי לינוקס על מחשב כף יד. אחרי שרמסתי בחדווה את מערכת חלונות הקניינית של מיקרוסופט צעקתי בקול "ביל גייטס, הא לך, אויב אכזר!" צריכת האנרגיה במכשיר הייתה בלתי יעילה, המכשיר לא התכבה היטב והסוללה התרוקנה במהירות.

התקנתי מחדש את מערכת הפעלה של מיקרוסופט. גייטס חייך, הוא ניצח. שוב אני תלוי בחסדיו. בנוסף, הפרתי את תנאי האחריות והתעודה פגה. אל תנסו את זה בבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully