וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך הרגה נוקיה את עתיד הסלולר

אבירם חניק, לינמגזין

30.4.2006 / 12:47

עם הרבה זיכרון, בלוטות' ודור שלישי, איך קרה שההסלולרי משמש אותנו בעיקר, רחמנא ליצלן, לשיחות טלפון?

סעו אחורה בזמן חמש או שש שנים. עכשיו, שאלו מומחה טכנולוגיה מהתקופה מה יהיה עתיד הטלפון הסלולרי בשנת 2006. אני מוכן להתערב על התשובה: בשנת 2006, יאמר לכם המומחה, הטלפון הסלולרי יתפוס את מקומו של הפאלם פיילוט. הוא ישמש גם כווקמן ורדיו, ואולי אפילו כ"ארנק אלקטרוני" לתשלומים קטנים. בעצם, כל המכשירים הקטנים שאנחנו נושאים איתנו "יעלמו" לתוך הסלולרי ויתכן שאף המחשב הנייד יבלע לתוך המכשיר הקטן.

ניכנס בחזרה לתוך המכונה, ונחזור ל- 2006 (אגב, לפני שחוזרים, כדאי לנצל את ההזדמנות ולעבור דרך האחים וואשבסקי כדי לשכנע אותם לוותר על 2 סרטי המטריקס האחרונים). לכולנו יש היום מכשיר סלולרי. המכשיר הממוצע יודע לנגן קבצי mp3, אבל עדיין כדי לנגן שירים קונים ipod. אפשר לצלם תמונות עם הסלולרי, אבל רובנו סוחבים איתנו מצלמה דיגיטלית. רעיון הארנק הדיגיטלי שקע עם הדוט קום, והיחידי שאני מכיר ששומע רדיו בסלולרי הוא סבא שלי (שגם, אגב, חזר לאחרונה למכשיר רדיו רגיל).

הסלולרי שלכם יכול לאחסן פגישות, אבל סביר להניח שאת הפגישות שלכם אתם שומרים בתוכנה על ה- PC. בעצם, השימוש בסלולרי לא השתנה הרבה בשנים האחרונות: משחקים (אם כי אין ספק שיש שיפור אדיר מאז "סנייק"), שליחת וקבלת SMS-ים, ו... שיחות טלפון. יש כאלה שגם משתמשים בסלולרים שלהם בשביל חיבור מהיר לאינטרנט, אבל אין כאן שינוי משמעותי מימי קו הטלפון והמודם, למעט המהירות. אני מוכן גם להמר שאף אחד לא משתמש ביכולת ה- WAP המופלאה של המכשיר כדי להתעדכן בפקקי תנועה בזמן אמת.

המכשירים האהובים ביותר הם עדיין הישנים: הנוקיה 6130i, נמכר באיביי תמורת $60-120$. לעומתו, טלפונים צבעוניים ומושקעים מסדרה 6, נמכרים ב- 30 ו- 40 דולר.

הבעיה: התוכנה

אז מה קורה פה בעצם? מבחינת החומרה, נוקיה ושאר יצרניות הטלפון קיימו את מה שהבטיחו. הטלפונים היום מצוידים בזכרון עצום (תודות לתמיכה בכרטיסי הרחבה), במעבד מהיר יחסית, במסך צבעוני ולפעמים גדול בצורה מפתיעה, ובשלל יכולות רשת: בלוטות', דור שלישי, וכדומה. איך קרה שהטלפון הסלולרי משמש אותנו בעיקר, רחמנא ליצלן, לשיחות טלפון? התשובה היא שאותם הדברים שעשו את ה- ipod, הפאלם פיילוט והבלקברי, הם אלה שחסרים כאן: קלות שימוש, ידידותיות, נוחות. במילים אחרות: התוכנה.

ניסיתם פעם לסנכרן את הטלפון הסלולרי עם המחשב? בבלוטות', בכבל USB, באמצעות האינטרנט – בכל המקרים מדובר במשימה קשה, שמצריכה תוכנה מיוחדת (בחלונות) או בשלל להטוטים מסובכים בלינוקס. סינכרון עם מודל מסוים לא מבטיח שתוכלו לחזור על הפעולה עם מודל אחר, כיוון שכמעט לכל מודל יש "סטנדרט" סנכרון אחר, ואף אחד מהם אינו בשל מספיק כדי לאפשר יכולת סנכרון אמיתית ואוטומטית. אפשר לראות את זה בדברים הפשוטים: העברה לכרטיס ה- SIM, למשל, תעלים את חלק מהמידע ששמרתם על אנשי הקשר שלכם.

המצב כל כך גרוע, שהמפעילות הסלולריות מחזיקות מוקדים שעוזרים למשתמשים להעביר את תוכן ספר הטלפונים מדגם אחד של הטלפון לשני. דמיינו לכם שהייתם צריכים לנסוע למשרדי מיקרוסופט ברעננה כדי לשדרג גרסאות של אאוטלוק! וגם אם נסעתם למוקד השרות, תגלו שלא בהכרח הכל עבר – למשל, את המידע בתוכנת ה- wallet, ששומרת סיסמאות ומידע רגיש אחר, תצטרכו להקליד שוב, שלא לדבר על התוכנות שהתקנתם והגדרתם; לא כולם יפעלו בטלפון החדש שלכם, וממילא אין מה לדבר על "העברה" שלהם. הייתי מצפה שאחרי כל כך הרבה שנים, יהיה אפשר לסנכרן את הסלולרי באופן אוטומטי מעל האינטרנט (למשל, ב- GPRS) בצורה שתבטיח שאיפה שלא אהיה, תמיד תהיה לי רשימת הפגישות האחרונה. מתברר שאפילו סנכרון חד פעמי עם תוכנת יומן פשוטה היא משימה כמעט בלתי אפשרית.

אבל גם בדברים בסיסיים אחרים תראו שיש נסיגה לאחור. תמיכה בכרטיסי הרחבה? מצוין! עד שדגמים חדשים בעלי יכולות DRM מבטלות את התענוג הזה (נסו, למשל, להוריד משחק ולשמור אותו על כרטיס ההרחבה). רוצים לנגן mp3? תצטרכו לעבוד קשה מאוד-מאוד, במיוחד בהשוואה לשתי הלחיצות שצריך בשביל זה ב- ipod. הטלפון החדש שקיבלתי, מהטובים שיש לאורנג' להציע, איטי ברמה שמוציאה אותי מדעתי. זה עדיין שיפור לעומת הטלפון הקודם שהיה לי, נוקיה 6600 שסבל מנזילות זכרון שחייבו אתחול מחדש, וזמן סוללה שהצריך בחירה בין שימוש בטלפון לדיבור, לבין שימוש בו להרצת אפליקציות.

למה אני נטפל לנוקיה? כי למתחרות לא צריך להיות אכפת. סוני, LG ומוטורולה יקבלו נתח מהשוק בין אם הוא יהיה שייך למחשבים ניידים, לאביזרי בידור ניידים או כמעט כל צורה אחרת של עוזר אישי ממוחשב. אין להם שום סיבה להטות את כיוון השוק – הם יהנו מפירותיו בכל מקרה. נוקיה, לעומת זאת, לא משחקת בתחום המחשבים הניידים או מחשבי הכף יד, ולכן היא זאת שצריכה לחשוב על יצירת טלפונים שאפשר ממש לעבוד איתם, במקום לחשוב על מספר הצלילים שאפשר להפיק מהטלפון, דבר שמקדם בעיקר את ספקיות השירות.

עוד מוקדם להתאבל, כמובן. לא הכל עוד אבוד; יתכן שנוקיה תתאושש ותוציא דגמים טובים, מהסוג שהביא אותה להיות המובילה בתחום. אך מצד שני, VoIP, רשתות אלחוטיות, WiMAX וכל השאר מאיימים שאולי נוקיה תהפך ללא רלוונטית.

  • עוד באותו נושא:
  • נוקיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully