וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי מרדים את הטלפוניה ברשת?

ערן גבאי

14.5.2006 / 12:37

לא רק סקייפ - גם בזק וקווי זהב כבר מספקות שירותי טלפוניה באינטרנט, אך רק מעטים כבר שמעו על זה

י' הוא עובד בזק, אבל עד לא מזמן - איך לומר את זה - העדיף להחזיק קו סלולרי בלבד. לא משהו שאפשר להכריז עליו במשרד כמובן, אך י' הגיע למסקנה שהוא מעדיף להיות נייד ולשלם למפעיל תקשורת אחד. כשהוא בבית, מרבית השיחות שלו מבוצעות באמצעות תוכנת סקייפ ממחשב למחשב בלי לשלם דבר לאיש.

בשנה האחרונה י' בכל זאת חזר לעשות שימוש בתשתית בזק. לא, לא הציעו לו מכשיר דיגיטלי יוקרתי או הנחות מפליגות - פשוט הבוס הישיר שלו בבזק הזכיר משהו בעניין ניסוי טלפוניה שעורכת החברה הבת, בזק בינלאומי. י' מיהר להצטרף, קיבל את הקידומת 074 וכעת הוא מבצע שיחות בזק באמצעות האינטרנט המהיר.

השירות החדש עושה שימוש בטכנולוגיה המכונה over Broadband (VOB) Voice - קיום שיחות טלפון על גבי הפס הרחב. כיום ניתן השירות בישראל בניסויים שיווקיים של הטכנולוגיה. עד כה פועלות בתחום קווי זהב (072) שקיבלה רישיון לניסוי עד 21 ביולי 2006, ובזק בינלאומי שקיבלה רישיון לניסוי עד 31 באוגוסט. גם פלאפון, חברה בת נוספת של בזק, הצהירה לאחרונה כי בכוונתה להיכנס לפעילות בתחום.

החברות ברק, נטוויז'ן ואינטרנט זהב ביקשו וקיבלו אף הן את הרישיון, אך עדיין לא ביצעו השקעות של ממש בתחום - ולמעשה, להוציא את קווי זהב, שהשקיעה 30 מיליון שקל, אף אחד לא הרים באמת את הכפפה. השבוע הצטרפה הקטנה שבחברות השיחות הבינלאומיות לתחום: אקספון ביקשה רישיון ל-VOB ממשרד התקשורת לצורך קיום שיחות בינלאומיות על גבי הפס הרחב.

החיבור לשירות פשוט ביותר. נכנסים לאתר של קווי זהב או כל חברה אחרת שנותנת את השירות ומורידים תוכנה לביצוע שיחות טלפוניה באמצעות הרשת. מאותו רגע קיימים שני מסלולים ליצירת שיחה: האחד הוא חיבור באמצעות המחשב, המותנה בכך שהמחשב פועל כדי להיות זמין להוצאה וקבלה של שיחות; השני הוא באמצעות נתב המתחבר למפצל, כך שניתן להתחבר לקו הביתי הרגיל ולבצע שיחות באמצעות הרשת.

חיוג למהפכה

התוכנה נוחה וזמינה, אך הסיבה העיקרית להתחברות לשירות היא המחיר. תשלום של 20 שקל בחודש מקנה יותר מ-300 דקות חינם ואף יותר לכל שיחה לקו נייח. מעבר למספר דקות זה, מחיר דקת שיחה יהיה 6.5-5 אגורות או 44 אגורות אם השיחה מופנית לקו סלולרי. שיחה בין שני מנויים של אותה חברה - קווי זהב או בזק בינלאומי - ניתנת חינם.

במה נבדל השירות החדש של קווי זהב ובזק בינלאומי משירות הסקייפ המוכר? ההבדל הגדול הוא בכך ש-VOB מאפשר למנוי לקבל מספר טלפון מחברת התקשורת, וכך הוא אינו צריך לקבל את השיחה במחשב, אלא יכול לקיים את שיחותיו מכל מקום שיימצא בו באמצעות טלפון נייח או נייד.

לכל חברות התקשורת ברור שמהפכה של ממש עומדת להתחולל בשנים הקרובות: כל חברת תקשורת שתחליט לפעול בשוק הטלפוניה הפנים ארצית ולהתחרות במונופול בזק - תעשה את זה באמצעות תשתית האינטרנט. "VOB הוא שירות הערך המוסף החשוב ביותר מבחינת חברות האינטרנט בימינו", אומר אבי גבאי, מנכ"ל בזק בינלאומי.

בבזק, אשר כ-40% מההכנסותיה מקורן בשירותי הטלפוניה הפנים ארצית, נכנסו בשנה האחרונה לכוננות גבוהה. בשנה וחצי האחרונות קיימת אמנם תחרות בבזק באמצעות תשתיות חלופיות, בעיקר מצד הכבלים. ואולם התחרות האמיתית, הישירה והכואבת ביותר תגיע ברגע ששחקני התקשורת יפעלו על גבי תשתית האינטרנט להעברת שיחות טלפוניה.

את שעון העצר שיקבע את מועד פתיחת שוק השיחות הפנים ארציות לתחרות אמיתית מחזיק משרד התקשורת. הטכנולוגיה יכולה ליצור תחרות חדשה לבזק בטלפוניה הפנים ארצית. כל שנדרש הוא החלטה אמיצה של שר התקשורת, שהרי רבים כבר מחוברים לאינטרנט מהיר בפס רחב.

ואולם משרד התקשורת, שהבין כבר מההתחלה כי הוא מחזיק בידיו תפוח אדמה לוהט, נמנע עד כה מלקבוע מדיניות ברורה לתחום. מדיניות חדשה עלולה לפגוע קשה בבזק, שקבוצת המשקיעים המכובדת שלה - חיים סבן-אייפקס-מורי ארקין - הניחה על שולחן האוצר רק לפני כ-9 חודשים צ'ק שמן של 970 מיליון דולר.

שהשר אטיאס יחליט

למתחרות החדשות של בזק לא נותר אלא להמתין לכניסתו של שר התקשורת החדש אריאל אטיאס, שיידרש להחליט על כללי הפעילות בתחום ה-VOB ועל המעבר לפעילות תחת רישיונות קבועים ולא מוגבלים. משרד התקשורת סבל בשנים האחרונות מחילופי שרים תכופים מדי. אלה לא איפשרו עד כה לקיים דיון מעמיק וממצה בסוגיה - שהיא לבטח החשובה והדחופה ביותר הניצבת כעת על שולחנו של אטיאס.

אם ללמוד מניסיון העבר, הרי שבשורת התחרות תיאלץ להמתין עוד חודשים רבים לפני שתופץ, ולכן גם הפעם נזהרים השחקנים החדשים מלצאת בהצהרות מוקדמות. "שוק השיחות הפנים ארציות עדיין לא נפתח לתחרות מלאה. בזק מחזיקה כיום ביותר מ-98% משוק זה - בערכים כספיים ובערכים כמותיים (מספר הלקוחות)", קובעת סטלה הנדלר, מנכ"לית קווי זהב. אלא שהנדלר יודעת היטב כי בשוק התקשורת גופים נמצאים פעם בצד שנהנה מהסחבת ופעם בצד שמותח עליה ביקורת. הנדלר ודאי זוכרת כיצד פתיחת שוק השיחות הבינלאומיות לתחרות נוספת התארכה על פני יותר משנתיים מהמועד המקורי שנקבע לה.

בינתיים החברות רשאיות לפעול על פי רישיון הניסוי למשך שנה ולספק לכ-8,500 לקוחות פרטיים בלבד את השירות. בסוף השבוע התיר משרד התקשורת לקווי זהב להרחיב את הניסוי ל-13 אלף מנויים פרטיים. עם זאת, החברות לא מוגבלות בכל הקשור לחיבור של לקוחות עסקיים, ואכן אלה מתחברים לשירות יותר ויותר. בקווי זהב כבר הצליחו לחבר לשירות מזמן את 8,500 הלקוחות הפרטיים וכעת ינצלו את אישור משרד התקשורת וירחיבו את הניסוי ב-4,500 מנויים נוספים. בבזק בינלאומי הורידו באחרונה מהאתר את החיבור לתוכנה, לאחר שהחברה מילאה את מכסת המנויים לניסוי, בעיקר באמצעות סטודנטים.

העיכוב בקביעת המדיניות גורם בינתיים לחברות להרדים את הביקוש לשירות. אין טעם לספר עליו ברבים, כשהשוק יכול לשרת פחות מ-20 אלף מנויים פרטיים. המכה הכואבת ביותר לבזק עלולה להגיע מצד הלקוחות העסקיים, אך בקבוצת בזק מרבים באחרונה ביצירת מפגשים וכנסים עם הלקוחות העסקיים במטרה לשמור את נאמנותם לשירותי הטלפוניה המסורתיים.

ההרדמה משחקת לטובת בזק אך היא לא מסתפקת בכך. החברה האם נערכת היטב ליום המחר, ושולחת את החברות הבנות שלה לפעילות בתחום הטלפוניה באינטרנט. עדיף מבחינתה שהחברות הבנות שלה יחפרו בהר ההכנסות הגדולות שלה בשוק הטלפוניה הפנים ארצית על פני מצב שבו מתחרותיה ישתלטו על התחום. אבל בבזק יודעים כי כל עוד לא נקבעת מדיניות רגולטורית ברורה המתחרות יחששו להיכנס לתחום, שכן כניסה שכזו כרוכה בהשקעות גבוהות ובסיכון עסקי לא מבוטל. קווי זהב, המתחרה היחידה שהצהירה ופעלה ליצירת תחרות של ממש בבזק, נכשלה באחרונה בניסיון ההנפקה שלה. המשקיעים עדיין חוששים מהרישיון הזמני וספקנים לגבי מידת ההבטחה הטמונה בו.

גם בעולם טכנולוגיית VOB עושה צעדים ראשונים

בעיות באספקת שירות VOB במונחי איכות הקו ויציבות המערכת קיימות עדיין בעולם כיום, אבל הטכנולוגיה משתפרת במהירות הודות להשקעה גדולה בתחום של חברות, בעיקר סיסקו. זה כמה שנים נעשה שימוש בטכנולוגיית VOB, אך במרבית המדינות שמרו המנויים עד כה על נאמנותם לתקשורת הקווית המסורתית שמספקות חברות כמו בזק. עם זאת, בסקנדינוויה ובארה"ב אמינות הרשתות החדשות גוברת ומתחילה פריחה בתחום השימוש בטלפוניית VOB.

בד בד צובר תאוצה שירות סקייפ, שכבר מונה כמה מיליוני מנויים ברחבי העולם. ישראל נחשבת למדינה השנייה בעולם במונחי מספר המשתמשים שנרשמו לשירות. הסקייפ - תוכנה לשיחות חינם ממחשב למחשב על גבי רשת האינטרנט - היא הדאגה הגדולה של חברות התקשורת בכל העולם. הכתובת כבר על הקיר: מחירי שיחות הטלפון יירדו וימשיכו לרדת, ולמעשה תשלום ייגבה מצד החברות בעבור השימוש בתשתית הממשק לבית הלקוח. השאלה כבר מזמן אינה אם תהיה מהפכה הגדולה - השאלה היא רק עד כמה מהר היא יתרחש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully