וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויקי-מה-שתרצו

איל יבור (יולקס)

24.5.2006 / 14:03

ויקיפדיה זה לא רק אנציקלופדיה: יש ויקי-אבודים, ויקי תיירות, ויקי אוניברסיטת אנרכיה וגם ויקי קנפו

אחד מביטויי המפתח של הווב 2.0 הוא User Generated Content – תוכן הנוצר ע"י הגולשים. בנוסף לצבעי פסטל עליזים, אתרים עולים עם פלטפורמת עריכה לשימוש הגולשים. הבולט והמוכר ביותר הוא ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית. "ויקי", "מהיר" בשפת ילידי הוואי, היא שיטה פשוטה לבניית מאגרי מידע בהם התוכן נכתב ונערך ע"י הגולשים. האתרים החדשים צצים כפטריות אחרי הבאז-וורד ופונים למטרות שונות.

ויקי-איך

היופי באינטרנט הוא שכולם בו יודעים הכל - חוץ ממך, כמובן. לשם כך נוצר הויקי-איך, שמפשט את כל בעיות החיים לפתרונות רבי-שלבים בליווי תמונות. עומק הפתרונות ונושאם משתנים, ועוברים בין המעשי (כיצד לגדל צרצרים – בשלב הראשון ממליצים לבנות להם מיכל) למופשט (כיצד להיות מאושר), ובין השימושי (כיצד לחסום פופאפים), לפחות שימושי (שוב, צרצרים). הגולשים יכולים לערוך את העצות באתר ולהוסיף להן מנסיונם האישי, או להתדיין בנושא בעמוד מיוחד.

בשורה התחתונה, האתר הוא יישום מצויין של שיתוף הגולשים באמצעות הויקי. לעומת זאת, לא היה צריך לחכות לווב 2.0 בשביל שיגידו לך שכדי להקים להקה צריך להתאמן הרבה.

ויקי-בית-ספר-אנרכיסטי

האתר של האוניברסיטה החופשית האנרכיסטית בטורונטו משתמש בפלטפורמת הויקי. השיעורים עצמם מתקיימים במציאות ולא וירטואלית, ביניהם שיעור "ג'ודו לעדינים" וסדנת כתיבה למתחילים. כל חבר יכול לערוך את רשימת החוגים ולהוסיף כרצונו. הויקי משתלב עם הגישה האנרכיסטית של בית הספר (שמדגיש כי רק אופן הניהול אנרכיסטי, והתכנים קונבנציונליים).

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

ויקי-סיוע

הנה ההוכחה שהאינטרנט יכול לשמש למטרה טובה מפעם לפעם. על בסיס שלד הויקי מופעל אתר סיוע לניצולי ההוריקן "קתרינה" שתקף את ארה"ב באוגוסט 2005. ההוריקן גרם לנזקים בשווי 75 מיליארד דולר והותיר אמריקאים רבים חסרי בית. באתר מאפשרים לעדכן פרטי מצילים וניצולים, סוכנויות עזרה ממשלתיות, עצות לשורדים בנושאי בריאות, שיקום פיזי ונפשי ותעסוקה, וכו'.

ויקי-מילון

פרוייקט זה שייך לקרן ויקימדיה, המפעילה שירותים נוספים כמו ויקיפדיה. מטרתו השאפתנית היא יצירת מילון רב-לשוני עם הגדרות, אטימולוגיות, תרגומים, הגייה, דוגמאות ותרגומים. בפועל, רק הגרסא האנגלית והצרפתית הן בסדר גודל מרשים ושימושי (מעל 100,000 עמודים). הגרסא העברית כוללת כ-2,400 ערכים, ביניהם רשימת ניבים, ביטויים ומקורם – הידעתם שמקור ה"עץ או פלי" הוא במטבעות מתקופת המנדט, עליהם הוטבע מצד אחד ענף עץ זית, ובצד השני כיתוב "פלשתינה"?

ויקי-תיירות

כמו לונלי פלאנט, רק בלי לשלוח את הכותבים שיטיילו בעולם. הגולשים כותבים את הסיקורים על כ9,000 יעדים ברחבי הגלובוס, חלק מנקודת מבט של תושב וחלק כתיירים. ישנן המלצות למלונות, מסעדות, דרכי תחבורה, וטו-דו ליסט. כמו כן ישנה רשימת אירועים עולמיים לזמן הקרוב ושיחונים בשפות שונות. הסיקורים מלווים בתמונות ועושים חשק להתחיל לטייל.
החנות "לכל הרוחות" מציעה ויקי דומה בעברית, אך עם מידע מצומצם שמתאים בעיקר לתרמילאים. יתרונה של החנות בכך שהיא מציעה פתיחת יומן מסע למטיילים.

ויקי-אבודים

"אבודים" היא מהסדרות היותר הסבוכות שעלו לשידור. הסדרה, המשודרת בעונתה השנייה בערוץ אקסטרה-הוט, מלאה בפרטים קטנים, דמויות משניות המופיעות ונעלמות, ומספרים שחוזרים על עצמם. כדי לעקוב אחר המתרחש, הגולשים מפעילים שתי אנציקלופדיות מרכזיות לסדרה. כולם יכולים לעדכן את הפרטים באתר, להעלות תמונות רלוונטיות מהפרקים, ולהפריח ולהפריך תיאוריות. ישנו קונצנזוס בין המעריצים שלוסטפדיה מתעדת טוב יותר רעיונות ואירועים, בעוד בשבלוסט.וויקיה יש ייצוג הולם יותר לביוגרפיות.

זהירות - ספויילרים.

ויקי-תורכם

במהלך הקריאה עלה לכם רעיון לויקי מדהים, כמו ויקי למוצרי קש ( http://www.wickerpedia.org – זהירות פארודיה) או ויקי לכיתה ו' 1 בחולון? ויקיה מאפשרים לכל אדם לפתוח קהילת ויקי משלו. הכנסו לקישור ועקבו אחר ההוראות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully