וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמיעה חופשית - חלק א'

ניב ליליאן

18.6.2006 / 11:04

לא כל שירותי המוזיקה הדיגיטלית ברשת מאמינים ב-DRM. הנה כמה שירותים שכן מאמינים שהשירים שקניתם שייכים לכם

המפגינים עטויי חליפות המיגון הביולוגי הצהובות שנשאו את הכיתוב Anti DRM מתנועת Defective By Design ידעו מה הם עושים ולמה כשהתפרצו לאולם והחלו לצעוק ולהפריע לנואם. הנואם היה ג'ינג'י ממושקף אחד שדיבר בהתלהבות על תכונות ה-DRM המובנות בגירסה הבאה של Windows Vista.

DRM למי שלא יודע, היא טכנולוגיית הגנה דיגיטלית, או כמו שמתנגדיה אוהבים לכנות אותה: טכנולוגיית הגבלה דיגיטלית. מדובר בהמצאה (אווילית, אם יורשה לי) של חברות התקליטים וחברות הטכנולוגיה הגדולות אשר נועדה, כביכול, להגן על זכויות היוצרים בקבצי מדיה דיגיטליים ולמנוע העתקות בלתי מורשות. בפועל, DRM היא טכנולוגיה שבעיקר פוגעת בצרכנים החוקיים של המדיה ומונעת מהם לעשות שימוש במוזיקה חופשי אותה רכשו. מרגיז, נכון? תאשימו את הג'ינג'י. וגם את החברים שלו עם הסיגר.

לצרכן הישראלי, פגע ה-DRM כמעט ולא מוכר, בעיקר בגלל שiTunes ו Raphsody, שירותי המוזיקה הגדולים המפעילים אותו על הקבצים אותם הם מוכרים, אינם פעילים בארץ.

אבל נגע ה-DRM הולך ומתפשט בעולם בסיוע הכוחות החזקים שמאחוריו ומאיים להכתיב את לצרכני העתיד כיצד והיכן ישמעו את המוזיקה שלהם. משתמש iTunes כבד איתו שוחחתי, הסביר לי בטבעיות אם כי ברוגז מה, על כך שהמוזיקה שהוא מוריד ורוכש משם (כן, רוכש!) ניתנת להעברה למספר סופי של מכשירים: צריבה על תקליטור תיחשב לעותק, נגן ה-MP3 שלכם ייחשב לעותק נוסף ונגיד שיש לכם שני מחשבים בבית. על אחד התקנתם מחדש מערכת הפעלה, השני בתיקון ואתם בכלל אצל הדודה בעפולה ובא לכם נורא לשמוע את השירים שקניתם במחשב שלה – אכלתם אותה. תשכחו מזה.

אז אנחנו פה בשביל האלטרנטיבה. אספנו בשבילכם 18 שירותי מוזיקה חוקית בתשלום מרחבי הרשת ועוד שירות או שניים שיהפכו את החיים שלכם עם מוזיקה דיגיטלית חוקית ליותר קלים - וחופשיים. המוזיקה שתרכשו מהם היא במוצהר "DRM FREE". תעשו איתה מה שבא לכם: תצרבו, תורידו לנגן, תנו לחברה לשמוע, תאכילו בה את החתול - כל הזמן שתעשו בה שימוש פרטי, לאף אחד לא אכפת.

בחלק הראשון נסקור את ארבעת האתרים הגדולים ברשת למכירת מוזיקה נטולת DRM.

eMUSIC

eMUSIC - אולי אתר מכירת המוזיקה החופשית הגדול ביותר ברשת. מציע מעל למיליון שירים, מכל המאה האחרונה, כולל מנגנוני חיפוש יעילים המכילים אפילו אפשרות לחיפוש פי כל כללי הסיווג המחמירים של מוזיקה קלאסית ותוכנת הורדות. תקופת ניסיון של 14 ימים או 25 הורדות בחינם - הקודם מביניהם ואחר כך 10 דולרים, 15 דולרים או 20 דולרים לחודש לעד 90 הורדות בחודש. המוסיקה המוצעת מכילה אומנים בולטים ומוכרים דוגמת מובי, בלינק 182 ובוב מרלי לצד אומנים עצמאיים ומחולקת גם לפי עשורים כך שתוכלו לרכוש את פס הקול של "האישה באדום" אם אתם עדיין לובשים חותלות וכריות כתפיים.

Audio Lunchbox

Audio Lunchbox - קופסת האוכל המוזיקלי לוקחת צעד לא קטן אל עבר מחוזות האינדי. באתר עם הממשק הפלאשי והאו-כה-מגניב תוכלו למצוא שורה מאוד ארוכה של אומני שוליים או כאלה שמסתובבים על גבול המיינסטרים: בבל ג'ילברטו, הפרוייקט האחרון (והמשובח) של מייק פאטון "Peeping Tom" וגם את ATB שדפקו פה איזה להיט וחצי בשנות התשעים. מנגנון השמעות מצויין, חמישים שירים להורדה בחינם בעת הרישום, דולר בודד למרבית השירים, מנוי חודשי או כרטיסי מתנה עם ערך נקוב. לא נראה לי שמשהו מהרשימה המגוונת שם ייכנס לפלייליסט של גלגל"צ. אולי ל"הקצה". מומלץ.

Bleep

Bleep - אם eMUSIC מדבר לכולם, אז בליפ הוא לגבוהי האף והמצח. עם הממשק המכוער והכי לא ידידותי מכולם, שמאפשר חיפוש רק לפי לייבלים, אתם צריכים לדעת מראש מה אתם רוצים. כאן לא תמצאו את בריטני ואפילו לא את ה-Black Eyed Peas. אבל אם השמות מוריסי, Jurassic 5 ו-Aphex Twin אומרים לכם משהו - הגעתם הבייתה. האתר קצת יקר, 1.35$ לשיר. כנראה שעל איכות משלמים. למביני עניין, אבל לא רק: בליפ מאפשר האזנה לשירים במלואם, כך שניתן לפתח באמצעותו את הטעם המוזיקלי שלכם.

MP3Tunes

MP3Tunes - "אם האפשרויות הן להשיג את המוסיקה מרשתות שיתוף קבצים ולא לשלם עבורה כלום או להשיג אותה מחברות התקליטים עם זוג אזיקים שמוצמדים אליה - אז אני חושב שזה נורא". כך אמר מייקל רוברטסון, המייסד של אתר MP3.com. אבל רוברטסון לא רק מדבר. הוא השיק לפני כשנה את MP3Tunes, האתר המשוכלל ביותר טכנית מכל הארבעה, על אף שהוא עני יחסית בתוכן מוסיקלי. לכל משתמש רשום באתר יש "ארונית" שבה הוא יכול לאחסן מוזיקה מכל מקום ברשת. משם, אפשר לטעון לנגן MP3, לדפדפן, למחשב שלכם או אחר ולהשמיע אותה מכל מחשב - ובחינם. אפשרויות גיבוי ועדכון כבר יעלו 39.5$ לשנה. שירים ב-MP3Tunes, לעומת זאת, נמכרים ב-88 סנט בלבד. האתר הזה מיועד בעיקר למאזינים כבדים שגם צריכים את המוסיקה שלהם נגישה מכל מקום - ומוכנים לשלם על זה.

בפעם הבאה

קטנים אבל ממזרים - 14 אתרים קטנים המתמחים בסוגי מוסיקה שונים. דאנס, רוק וסלסה - רק תגידו מה גורם לכם לקפוץ...

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully