וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדיה דיגיטלית על מדיה דיגיטלית

דידי חנוך

24.8.2006 / 15:17

סרט תיעודי ושיר פרודי עם קליפ משובח מספקים נקודות השקפה על שיתוף קבצים וסרט של RIAA מנסה להפחיד סטודנטים

השבוע היה שבוע מעניין למדיות דיגטליות העוסקות במדיות דיגיטליות. RIAA שחררו לרשת סרט שנועד להפחיד סטודנטים אמריקאיים כך שלא יעיזו להוריד שירים מהרשת.

הסרט מציג את הורדת הקבצים כאילו מדובר בפעילות פלילית ומסוכנת ביותר. הראייה לכך היא בחור בשם דרק, שמספר על כך שסוכני FBI הוציאו אותו מהכיתה ואסרו אותו. סוכני FBI על הורדת שירים? באמת?! אז זהו, שלא. מה שלא אומרים בסרט הוא שדרק דנן היה חבר מקבוצה בשם Apocalypse Crew, ששחררה אלבומים לפני יציאתם לחנויות. דהיינו, הקצה הקיצוני ביותר של שיתוף קבצים: האנשים שממש גונבים את החומרים כדי לשתף אותם, ועושים זאת בצורה מאורגנת.

אבל הסרט מציג אותו כאילו המקרה שלו הוא משהו שיכול לקרות לכל אדם שמוריד קבצים. הסרט גם טוען ש"אם זה חינם, זה כנראה לא חוקי", בתוך התעלמות מהמוני היצירות ששוחררו לרשת ברשיון CC. בקיצור, יצירת פרופוגנדה פר אקסלנס. יש קישור למטה, תהנו.

תעמולה מכל צד

אבל ל-RIAA אין מונופול על פרופוגנדה. גם הצד השני לא טומן את ידו בצלחת. הסרט Steal This Film מתעד את השלכות הפשיטה של משטרת שבדיה על אתר הביטורנט "מפרץ הפירטים". יוצרי הסרט ראיינו נציגים מהאתר, ממפלגת הפירטים השוודית, ומקבוצת האקטיביסטים "משרד הפירטים" השוודית. הם השתמשו גם בראיונות מוקלטים, קטעים מחדשות וסרטוני תעמולה של MPAA כדי להעביר את המסר שלהם: הוליווד איז איבל. הסרט (ליתר דיוק, חצי סרט, החצי השני מופק היום) עשוי היטב יחסית להפקת חובבים, אבל הייתי מעדיף לראות תיעוד טיפה יותר מאוזן של הפרשה. בכל מקרה, גם הוא שווה צפייה וזמין להורדה. באופן משעשע, יש בסרט הודעת קופירייט והוא לא שוחרר ברשיון CC. אבל היוצרים רוצים שתורידו אותו. הערה קטנה בנוגע לשני הסרטים: הסרט של RIAA זמין להורדה בקבצים קטנים באיכות מזעזעת. הסרט הפירטי זמין להורדה בקבצים בגדלים שונים, מקובץ לאייפוד ועד פורמט DVD. מעניין ואף מעט סימבולי שהפירטים ותומכיהם משקיעים יותר באיכות הקבצים שלהם מאשר תעשיית הבידור.

לצחוק וזהו

בין שני הקצוות המנוגדים ונטולי חוש ההומור האלה נמצא "ווירד" אל ינקוביץ' ושירו Don't Download This Song - אל תורידו את השיר הזה. השיר, כמובן, זמין להורדה בעמוד המייספייס של ינקוביץ' ובאתר ייעודי. השיר מבטא את טענות ה-RIAA, אבל מקצין אותן במידה שמבהירה בדיוק כמה הן מגוכחות. שורות כמו: "כי בהתחלה אתם גונבים שירים, ואז שודדים חנויות משקה ומוכרים קראק ודורסים ילדים במכונית" מציגות את העמדה של RIAA לפיה מיליוני משתפי קבצים הם פושעים ומבהירות עד כמה היא מגוכחת. ינקוביץ' גם לועג לטענה שהורדת קבצים פוגעת בהכנסות האמנים כשהוא מבקש שלא תורידו את השיר, אחרת לא יוכל לרכוש עוד האמר מוזהב ובריכה משובצת יהלומים. לשיר, שנכתב בסגנון המנוני צדקה כמו "אנחנו העולם", יש גם קליפ משובח שבויים על ידי גאון האנימציה ביל פלימפטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully