וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאומים בעידן היוטיוב

דידי חנוך

11.9.2006 / 12:10

ה-11 בספטמבר היה האירוע המצולם והמוסרט ביותר בהיסטוריה. אם הוא היה קורה היום, עיקר הסיקור היה ביוטיוב

מעולם לא היה מאורע שתועד כמו הפיגוע במרכז הסחר העולמי ב-11 בספטמבר. מכיוון שהתרחש במרכזה של עיר מודרנית, מרכז של תקשורת ושל אנשים פרטיים עם מצלמות ומצלמות וידאו, תועד תהליך קריסתם של התאומים בפרוטרוט. וגם תהליך הפינוי זכה לתיעוד נרחב. אבל איך היה נראה אותו תיעוד היום, בעידן היוטיוב?

מרכז השידורים החוזרים

כולנו זוכרים שאז היינו מרותקים למסך הטלויזיה. גם בערוצים המקומיים וגם ב-CNN. חיכינו לשידור נוסף של התרסקות המטוסים במגדלים כדי לנסות להבין מה קרה שם בדיוק.

היום, רבים מאיתנו היו רצים לאינטרנט ולאתר youtube.com. שם היו עולים תוך דקות הקטעים של ההתרסקות, והיינו יכולים לבחון אותם שוב ושוב, ללא הפילטרים והפרשנות של ערוצי הטלויזיה.

אזרחים עיתונאים

אז היו כמה אנשים שתיעדו את המאורע במצלמות הפרטיות שלהם. היום היו עשרות אם לא מאות שהיו מצלמים בטלפונים שלהם, במצלמות הדיגיטליות ובכל אמצעי אחר. יוטיוב, פליקר, גוגל וידאו... כולם היו מתמלאים בתיעוד של אזרחים פרטיים.

מבחינת העצמת האזרח העיתונאי, אנחנו נמצאים בעידן אחר. אז היו בלוגרים מעטים שכתבו על המתרחש. זה נראה כאילו כל בלוג בעולם כותב על זה, אבל מספר הבלוגים ב-2001 היה חלקיק זעיר לעומת מספר הבלוגים ב-2006. כיום, האם יש למישהו ספק שאחד או יותר מעובדי החילוץ, שלא לדבר על האזרחים הרבים שסייעו, היה מגיע הביתה בסוף היום וכותב על רשמיו? אולי בצירוף תמונות?

אבל לב הסיקור ודאי היה ביוטיוב. הסיקור של הוריקן קטרינה היה דוגמה ראשונית. האנשים שהיו בלב האסון לא יכלו, ברובם, לתעד אותו. אלה שלא נמלטו מהעיר היו ברובם עניים, והיו בלבו של אסון מתרחש. ובכל זאת, יש ביוטיוב קרוב ל-3400 סרטונים עם התגית קטרינה, ורובם עוסקים בהוריקן בדרך זו או אחרת. וההוריקן הכה בניו אורלינס לפני שנה, כשיוטיוב רק החל לצמוח. פליקר כבר היה פעיל לפני שנה, ושם יש 129,502 תמונות עם התגית קטרינה.

מכה לספין

ממשל בוש הצליח לנצל את הפיגוע לבסס את מעמדו במידה עצומה. עברו שנים עד שהעיתונות התאוששה מההלם והתחילה למתוח על בוש ביקורת, וגם זאת לאחר שמספר הגופות שחזרו מעירק הלך ותפח. ב-11 לספטמבר שבו הסיקור לא נמצא בשליטת התאגידים הגדולים של התקשורת האמריקאית, קשה לדמיין שהתמונה של בוש נואם על ההריסות היתה זוכה לדומיננטיות שבה זכתה.

אני לא מנסה לטעון שעולם היוטיוב חף ממניפולציה. רחוק מכך. אבל השליטה במניפולציה אינה בהכרח בידי מי שמחזיק בכוח, כי אם בידי מי שמסוגל לייצר תוכן משכנע יותר.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

לא נדע עד הפעם הבאה

כמובן, כל מה שנכתב כאן הוא, במידה רבה, ספקולציה. עד האסון הבא שיכה במקום בו יש כתבי יוטיוב, פליקר ובלוגים פוטנציאליים, לא נוכל לחזות באמת באימפקט של העצמת האזרחים שמייצרים אתרי תוכן הגולשים. אבל כל הסימנים מראים שזה ייראה שונה, ואולי שונה מאד, מכפי שזה נראה לפני חמש שנים, ב-11 לספטמבר, 2001.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully