וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשת ככלי לכתיבה

יהונתן זילבר

14.9.2006 / 11:25

פעם, בשביל לכתוב יצירות מופת, לא היה צורך ביותר מאשר עיפרון מחודד ואימא מעריצה. משהו השתנה מאז?

שוק ספרי "הפוך לסופר בחמישה שיעורים קלים" הולך ותופח משנה לשנה, והסופר-לעתיד יכול להשקיע את זמן הכתיבה שלו בלקרוא ספרים בעלי כותרות חולניות כמו "קסם הכתיבה: איך לכתוב ולפרסם את הספר שנמצא בתוכך" או ירוקות-עין, כמו "איך אנשים רגילים מרוויחים 100 אלף דולר מכתיבה ואיך גם אתה יכול". מיותר לציין שהעולם מחוץ לרשת עולה על גדותיו בסדנאות, שיעורים פרטיים, מגזינים, תוכניות טלוויזיה, הרצאות של סופרים שהצליחו לפרסם ספר, קבוצות תמיכה, תחרויות כתיבה, קהילות אמנים חופשיים, קלדניות לפי שעה, לפי יום, משרדים מיוחדים לסופרים ושירותי עריכה מקצועית למחצה בתשלום, המציעים כולם תקווה מזוייפת ודרך נהדרת להעביר את הזמן במקום לשבת ולכתוב. ואם משהו קורה בעולם האמיתי – תהיו בטוחים שבאינטרנט כבר עושים את זה יותר טוב.

תקווה כוזבת

בכל מה שקשור לתקווה מזוייפת, האינטרנט יכולה ללמד את העולם האמיתי כמה דברים. ברשת אפשר, למשל, למצוא את האתר הוותיק poetry.com, המפרסם "תחרות כתיבה בחינם", שכל שיר שיישלח אליה יתקבל ויזכה את בעליו בהצעות מפתות לרכוש אוגדנים מהודרים ויקרי-ערך, הנמכרים רק דרך האינטרנט; בקלטות שמע, שבהם קריין מקצועי מקריא משירו המחורבן; וגם לתחרות שירים סופר-אקסקלוסיבית, הפתוחה רק למי שמוכן לשלם עוד כסף, ובה השיר הזוכה יזכה את בעליו בגביע.

תכבו אותה!

כל זה לפני שניכנס לעובדה, שהרשת גונבת את תשומת ליבו של הסופר בשלל הסחות הדעת הצבעוניות והמחכימות שהיא מציעה. לא פלא שרבים הממליצים לסופר הצעיר, קודם שיישב לכתוב, לכבות את האינטרנט.

או שלא

אבל לא רק נוכלים ופינגווינים יש ברשת. הרשת יכולה להיות כלי נהדר לחיפוש מידע, או מקור בלתי נדלה לטיפים מוצלחים ואפשר למצוא בה שווקים חדשים ליצירות שלכם; סופרים מרחבי העולם מתכנסים בקבוצות דיון (כמו זו, הקיימת כבר למעלה מעשור) כדי להחליף טיפים ולהתלונן ביחד; ובעלי מקצוע – כמו סוכנים ספרותיים – שעד ימי האינטרנט היו שומרים את סודותיהם בקפידה רבה, פותחים בלוגים ומפרסמים בהם טיפים כאלו לכל דכפין.

נאנורימו!

ויותר מהכל, ברשת – ורק ברשת – יש נאנורימו.

נאנורימו הוא חודש כתיבת הרומן הלאומי (National Novel Writing Month) וגם מילה שכיף להגיד הרבה פעמים מהר. הקונספט פשוט כפי שהוא מבריק: רבים מאיתנו רוצים לכתוב ספר, אבל מרגישים שהפרויקט הזה גדול על מידותנו. חלקנו מנסים ומוותרים באמצע, כי הספר שלנו טיפשי / לא טוב מספיק / חסר כיוון / לוקח לנו את הזמן עם החברה / אין כוח. פרויקט נאנורימו אומר: הצטרפו אלינו. קחו את חודש נובמבר כדי לכתוב ספר. הוא לא צריך להיות טוב, מלוטש או איכותי; אתם לא צריכים לדאוג מה יהיה איתו בסוף; כל מה שאתם צריכים לעשות זה לכתוב, רצוי כל יום. ריבוי המשתתפים בפרויקט הזה (59 אלף משתתפים בשנה שעברה) מבטיח לסופר הרבה תמיכה והשתתפות בכאב – גם בישראל. וזהו. ב-2005 נכתבו למעלה מ-9,500 ספרים בדרך הזאת. אין ערובה לאיכותם – אבל הם נכתבו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully