וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זקני האינטרנט

רויטל סלומון

4.10.2006 / 13:31

זוכרים את אלטה ויסטה? נטסקייפ נוויגייטור היה שם נרדף עבורכם לגלישה ברשת? סימן שאתם לא רק גיקים אלא גם זקנים

מחלת הנוסטלגיה מכה קשות בזמן האחרון, גם בכל מה שקשור למחשבים ואינטרנט. לאחרונה חגגנו 25 שנה למחשב האישי, והזלתי דמעה נוסטלגית על ה-Apple IIe, שהיה המחשב הראשון שלי ועוד לא נמצא לו מתחרה.

אפשר לדבר גם על ימיה הראשונים של תקשורת המחשבים, בהם כל מה שהיה זה מודם של 2,400 ביט שלא תמיד הצליח להתחבר, ותור ארוך של מחייגים ל-BBS השונים, שאיכלסו את האנשים שבאמת הבינו מחשבים בתחילת שנות ה-90 (או במילים אחרות, את הילדים בני ה-13 שההורים שלהם הסכימו שישתמשו בקו הטלפון בבית שלא לטובת שיחות טלפון).

אבל גם במבט קצר יותר לאחור, ההיסטוריה של האינטרנט מעניינת במיוחד. האינטרנט ה"אמיתית", זו שהצריכה דפדפן והקלדה של WWW, היא כבר בת 10 שנים בערך, והיא בכלל לא דומה למה שהיתה פעם, תודות לפס הרחב, הצטרפותם של מאות מיליוני גולשים לחוויה ושינויים משמעותיים ברשימת האתרים הפופולריים ביותר.

כמה זמן זה "יותר מדי זמן באינטרנט", אתם שואלים? ובכן, יש כמה אפשרויות לבדוק את זה. אם כך, אתם שייכים לעדת זקני האינטרנט אם...

אתם זוכרים את אלטה ויסטה כמנוע החיפוש הכי חם ברשת

כן, ילדים, פעם לא היה גוגל. בכלל בכלל לא היה גוגל. היו כמה מנועי חיפוש שהתחרו על הבכורה, יאהו בכלל היה אינדקס (כלומר רשימת אתרים מוגבלת), HOTBOT היה כוח עולה בתחום החיפוש, אבל הכוכב הזוהר בשמי הרשת היה AltaVista. הוא לא ממש תמך בעברית, לא היו בו פרסומות מילים אלא באנר אחד למעלה, והוא היה דף הבית שלי ושל רבים אחרים.

רבים ממסעות האינטרנט שלי התחילו שם, ולמרות הצלבת חיפושים במנועים אחרים לפעמים, הוא היה מנוע החיפוש המרכזי. האתר היה גם אחד הראשונים שהציע דף מותאם אישית עם עדכוני חדשות לפי נושאים המעניינים אותך, אבל מהרגע שגוגל התחיל להשתלט על העולם, הוא פשוט דעך, והסיבה העיקרית שמבקרים בו היום היא לצרכי נוסטלגיה.

אתם יודעים מה זה FTP

הורדת קבצים פיראטית היתה שם מאז ומתמיד, עוד לפני שהיו דפדפנים. אני אישית זוכרת כמה פעמים ש... לא חשוב. פיראטיות זה פשע, כן. נכון. ובכן, לפני המצאת פרוטוקול ה-P2P ותוכניות זוללות רוחב פס כמו קאזה ואי-מיול, נאלצנו לעבור את חווית ה-FTP ? File Transfer Protocol. מדובר בדרך העברת קבצים די פשוטה, שקיימת עד היום בעיקר אצל מנהלי אתרים, אבל יש המון אנשים שמעולם לא השתמשו בה.

בכדי להיכנס לקודש הקודשים, שהכיל בדרך כלל מאות קבצים של משחקים, מוסיקה ותוכנות שונות, היה צריך לקבל את הסיסמה מבעל ה-FTP הגאה, או לפרוץ אליו בדרכים בלתי חוקיות באמת. קצבי ההורדה לא היו גבוהים במיוחד, בעל ה-FTP היה יכול לזרוק אתכם בכל רגע נתון, היתה מגבלה על כמות הגולשים שיכולה להשתמש בו במקביל, אבל החוויה היתה שוות ערך לחיטוט בכספת של בית עשיר במיוחד, וקבצים רבים החליפו כך ידיים במהלך שנות ה-90'.

הדפדפן שלכם היה במשך שנים אחד ויחיד: נטסקייפ

לא היה ספק מי היה המלך. נטסקייפ היה הדפדפן הכי פופולרי, הכי חכם והכי מגניב, עם נתח שוק עצום של למעלה ל-90%. אף אחד לא חשב שיש סיכוי שהאקספלורר המגעיל ינצח אותו וכמעט יחסל אותו טוטאלית, אבל האמת העצובה היא שרוב משתמשי נטסקייפ היום הם בכלל משתמשי מקינטוש ? ואנחנו יודעים שלמרות כל הרעש עדיין אין הרבה כאלה. אם ציור של הגה של ספינה עושה לכם אסוציאציה של אינטרנט ? סימן שאתם בהחלט שייכים לזקני השבט.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

אתם זוכרים שדואר זבל היה קוריוז

פעם הם היו באמת טמבלים, הספאמרים, במיוחד הישראלים. הם היו שולחים את דואר הזבל בכמויות מאוד קטנות, בלי תמונות ומכתובת אי מייל אמיתית. חיטוט קצר בפרטי ההודעה היה מאפשר (בקלות) שליחת תלונה לספק הדואר ולספק האינטרנט של הזבלן, וחברות האינטרנט עוד היו טורחות אז ומחזירות תשובה שהחשבון החצוף נסגר. ואז באו הוויאגרה, מגדילי איברי המין, מוכרי הרולקסים, משתמשי האאוטלוק ואמיר גנס, והיום אפשר רק לחלום על להתלונן. בינינו, למי יש זמן לחפש כתובת IP מזויפות בעשרות מיילים ביום?

ידעתם שבשביל להקים אתר, צריך לדעת HTML

ואפילו ג'אווה ואחרי זה גם פלאש. כלומר, היו תבניות ועזרים למאותגרי המחשבים, אבל ככה זה גם היה נראה - חובבני ומלא איקסים. היום, כל מה שצריך זה בלוג בחינם, תבנית HTML שילדה בת 13 חילקה לכל החברות שלה, יכולת קואורדינציה מעולה שתאפשר לכם לעשות "קופי פייסט" - והופ, הנה לכם בלוג, אתר או סתם עמוד באינטרנט, בלי שיהיה לכם מושג אפילו מה זה "a href".

כולם חיפשו פורנו וסקס

טוב, יש דברים שלא משתנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully