וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיעה: המגננות יפגעו בויסטה

דידי חנוך

5.10.2006 / 12:38

אמצעי האבטחה נגד פירטיות שצפויים להיכלל בויסטה יעזרו בעיקר ללינוקס - אם מפתחיה ידעו לנצל את ההזדמנות

אתמול קרו שני דברים מעניינים בכל הנוגע לחלונות ולאבטחה. הראשון היה הודעתה של מיקרוסופט על כך שויסטה תושבת בהדרגה כשתגלה שהיא פירטית (פרטים בכתבה נפרדת). השני היה שצרכנים רבים שרכשו את חלונות XP באופן חוקי ורשמי למהדרין גילו שמערכת ההפעלה שלהם החליטה שהעותק שלה אינו חוקי.

מסתבר שהיתה תקלה בשרת של מערכת WGA שמזהה עותקים לא חוקיים של חלונות, וזו זיהתה משתמשים חוקיים כלא חוקיים. התקלה הזאת מספיקה כדי להעלות צמרמורת בעורפו של כל רוכש ויסטה פוטנציאלי. אם החלונות שלכם מעלים הודעת אזהרה מעצבנת ולא מוצדקת זה דבר אחד. אבל כשמערכת ההפעלה שרכשתם בכסף מלא מתחילה לעבוד באופן מוגבל כי היא החליטה שאתם משתמשים פירטיים, זה כבר סיפור אחר לגמרי.

וזה לא רק סיפור בלהות תיאורטי. אד בוט מ-ZDNet, שבוחן את ויסטה במסגרת עבודתו ועובד עם עותק חוקי לחלוטין, גילה לפתע שחלונות ויסטה ואופיס 2007 החליטו שהם לא חוקיים. והפסיקו לעבוד בהדרגה. מדובר אמנם בגרסת בטא, וסביר להניח שהתקלה הספציפית שגרמה לבעיה ממנה סבל תיפטר עד הגרסה הסופית, אבל עדיין מדובר בתרחיש מפחיד במיוחד.

לדעתי, התרחיש הזה לא יכול שלא לפגוע במיקרוסופט ובקצב האימוץ של חלונות ויסטה. אני יודע שאני חושש מאד להתקין אותה במחשבי. האם זה יפגע בפירטיות? ימים יגידו. אין ספק שלא ייקח זמן רב עד שייצא העותק הראשון של ויסטה שבו מערכת האבטחה משותקת. צפוי כאן משחק של חתול ועכבר בין הפירטים לבין מיקרוסופט, כשאלה משדרגים את מערכת האבטחה ואלה משדרגים את אמצעי הנגד.

מיקרוסופט מקווים שהמשתמש הממוצע לא ירצה להשתתף במירוץ הזה. לגבי משתמשים רבים, סביר להניח שהם צודקים. השאלה היא מה יבחרו המשתמשים לעשות. אני מאמין שהחברה תרוויח לקוחות שהיו מתקינים עותקים פירטיים. אבל אין לי ספק שמערכת האבטחה הקיצונית שלה תגרום לה גם להפסיד לקוחות. לינוקס מתקדמת כל הזמן, ומתקרבת למצב שבו תהיה חלופה אמיתית למשתמש הממוצע. גם במק עובדים יישומים רבים יותר ויותר להם זקוקים משתמשי חלונות, והאפשרות להריץ עותק וירטואלי של חלונות על מקים בעלי מעבדי אינטל פותרת רבות מבעיות התאימות.

אני סבור מזה זמן מה שיומה של הלינוקס מתקרב. למערכת ההפעלה בעלת הקוד הפתוח יש כבר עכשיו שני יתרונות משמעותיים על חלונות: היא יציבה יותר, והיא חינמית באופן חוקי. ופער הממשקים והשימושיות הולך ומצטמצם כל הזמן. זוהי השעה שבה צריכים מפתחי הגרסאות השונות של לינוקס לעבוד בדיוק בתחום הזה. מיקרוסופט עומדת להעניק להם הזדמנות על מגש של כסף. השאלה היא האם הם ינצלו אותה.




טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully