וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירה: Firefox 2.0

עידן זיירמן

27.10.2006 / 3:07

הגירסה החדשה של הדפדפן המוצלח של מוזילה. האם השיפורים שנעשו מספיקים כדי לשמור על הכתר?

בתזמון מוצלח למדי, לא הרבה אחרי שמיקרוסופט הציגה לעולם את הדפדפן החדש שלה, אקספלורר "כל-מה-שהוא-עושה-אני-עושה-טוב-יותר" 7, מוזילה מציגה לשוק את המתמודד שלה – מוזילה "יחי הקוד הפתוח!" פיירפוקס 2.0. אבל בעוד שאקספלורר 7 מפציץ את המשתמש בשיפורים חדשים מכל כיוון אפשרי, בדקות הראשונות, פיירפוקס 2.0 נראה למשתמש התמים כמו אותה הגברת, עם כמה כפתורים נוצצים יותר בחולצה.

אז התקנתי את פיירפוקס 2.0. והאמת, בניגוד לאקספלורר 7, היחסים שלי עם השועל התחילו ברגל שמאל. לאחר ההתקנה, הדבר הראשון שהוא טרח לעשות זה להגיד לי מה לא יעבוד בדפדפן החדש: תוספת חביבה שהוספתי לגרסה הקודמת של פיירפוקס, ואפשרה לי להוסיף במהירות מנועי חיפוש אוטומטיים.

צעד אחורה, לאלה מכם שלא התקינו מעולם את הדפדפן ההו-כה-מוצלח הזה. הסיבה העיקרית לכך שפיירפוקס, למרות התמיכה הבעייתית שלו באתרים מסוימים, נחשב בעיני לדפדפן הו-כה-מוצלח, היא התוספות שלו. כשאקספלורר 7 השתחרר, חמוש בשיפורים מוצלחים למדי, המחשבה שעברה בראשי לא היתה "וואו, אולי אני אעבור לאקספלורר?". המחשבה הזאת היתה "וואו, יש לי עכשיו רעיונות חדשים לתוספי פיירפוקס שאני צריך לחפש". ואכן, בתוך כמה דקות, שדרגתי את הפיירפוקס שלי בכל התכונות המוצלחות של אקספלורר 7, ועוד כמה. בזכות תוספות כאלה, ממנהל הורדות, דרך תוספת שמאפשרת להוריד סרטים מיוטיוב ועד לקוראי RSS משופרים – העדפתי את פיירפוקס על פני כל המתחרים שלו. אז לירוק לי בפרצוף בצורה כזו? להודיע לי בכזאת גסות שאחת התוספות שלי לא עובדת יותר? לא מתאים.

אבל האמת היא שמדובר ביוצא מן-הכלל שמעיד על הכלל. מלבד השיפור הנ"ל, כל השדרוגים שהתקנתי על הגרסה הקודמת של פיירפוקס עברו בצורה חלקה לגרסה החדשה. ואז, אחרי שסיימתי לבכות על האובדן הקשה, הגיע הזמן להתחיל להנות.

שכבה חדשה של צבע

פיירפוקס 2.0, בניגוד למתחרה, לא מנסה לשנות באופן מהותי שום דבר ביחס לגרסה הקודמת. רוב השיפורים שנעשו לדפדפן הם בגדר שיפורים קטנים, ולא קיצוניים יותר מדי. הכפתורים נראים קצת אחרת. כשפותחים המון טאבים – מופיעים חצים שמקלים על הגלילה ביניהם. ה- Themes (ערכות הצבעים והאייקונים שיכולים לשנות את המראה של הדפדפן) יושבים עכשיו באותו התפריט כמו ה- Add-ons (אותם השיפורים המהוללים). מדובר במהלך מובן – אחרי הכל, המבנה והמראה של פיירפוקס היה כה מוצלח, עד שגם מיקרוסופט ניסתה לחקות אותו באקספלורר 7. אז למה לשנות יותר מדי?

אבל לרוע המזל, זה אומר שגם הבעיות הקטנות והמציקות שהיו בגרסה הקודמת היגרו בשלמותן לגרסה החדשה. למשל, עדיין אין שום תפריט שמאפשר לכם לראות את הטקסט הצמוד לתמונות. ההתייחסות שלו לג'אווה עדיין בעייתית לפעמים, ובכלל, הרבה אתרים ישראליים עושים בעיות עם הדפדפן. חוץ מזה, פיירפוקס 2.0 הצליח לייצר לעצמו בעיה חדשה: כעת, לכל לשונית שתפתחו יש כפתור "סגירה" משלה, כך שאם תרצו לסגור כמה טאבים, לא תוכלו לעשות את זה ע"י לחיצה חוזרת ונשנית באותו המקום.

כפיצוי על אלה, פיירפוקס 2.0 מציע מספר שיפורים מהותיים יותר – וכאן כבר התמונה נהיית ורודה יותר. מנגנון "אנטי-פישינג" יהפוך את הגלישה שלכם לבטוחה יותר, באמצעות התראה על אתרים שמנסים להתחזות לאתרי מסחר אלקטרוני לגיטימיים. אבל בגלישה שגרתית יותר, סביר יותר להניח שתשתמשו במנגנון בדיקת האיות המוצלח של פיירפוקס (אם כי הוא קיים רק לאנגלית בשלב הזה, לצערנו).

תוספות שחיכו להם זמן רב

בין התוספות היותר-נחוצות של פיירפוקס 2.0 אפשר למצוא את האפשרות לשחזר את כל הטאבים שהיו פתוחים בזמן הגלישה האחרונה שלכם, עם הפתיחה של הדפדפן. פיירפוקס 2.0 גם נותן לכם את האפשרות לשחזר במהירות את הטאבים האחרונים שסגרתם, ובכך למנוע טעויות אנוש מצערות בעת סגירה המונית של לשוניות גלישה.

חוץ מאלה, יכולת קריאת ה- RSS של פיירפוקס השתפרה דרסטית בגרסה החדשה, ולו רק מכיוון שהמפתחים של פיירפוקס הבינו שמרבית הגולשים שלהם מעדיפים לקרוא RSS באמצעים אחרים, ולא באמצעות הדפדפן. כשתתקלו בדף אינטרנט שתומך ב- RSS תוכלו, אם תרצו, להוסיף אותו כ- Live Bookmark (השיטה שהיתה נהוגה בפיירפוקס עד עכשיו, לפיה כל סימניה כזו מכילה בעצם קישורים לכל האייטמים האחרונים שעלו בדף אינטרנט עד עכשיו), או לצפות בתצוגה מקדימה שלו בתוך פיירפוקס, ואז להוסיף את הפיד שאתם מסתכלים עליו לתוכנה חיצונית כלשהי (או אם תרצו, אפילו אתר אינטרנט כמו Bloglines).

אבל על אף ההקלות שהתוספות הללו מספקות לציבור הגולשים, פיירפוקס 2.0 עדיין נותר דומה למדי לקודמו. לדעתי הסיבה לכך היא מאוד פשוטה – כבר בגרסתו הקודמת, פיירפוקס היה מוצלח יותר מרוב הדפדפנים האחרים בשוק.

ופיירפוקס 2.0, מסתבר, שומר על סוד כוחו גם במעבר לגרסה החדשה. גם הפעם, הכוח האמיתי של הדפדפן לא תלוי באפשרויות הרבות שהוא מציע (אם כי כאלה באמת שלא חסר). הכוח האמיתי של פיירפוקס 2.0 הוא בכמות העצומה של התוספות החינמיות שניתן להוריד לדפדפן. כמעט כל תכונה שקיימת בדפדפן אחר, קיימת בצורה כזו או אחרת באחת התוספות של פיירפוקס. ועם מאגר עצום כזה, שכמעט ולא נפגם במעבר לגרסה החדשה, באמת שקשה לדפדפנים אחרים להתמודד. לא כוחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully