וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחשב ינהג בשבילנו

מאמר אורח: חץ בן חמו

23.3.2015 / 16:26

המכונית ללא נהג של גוגל לא תכיל הגה ודוושות, אבל תוסיף שכבת טכנולוגיה שגבוהה מהיכולת האנושיות ומשפרת את הנהיגה. אז אפשר להישען לאחור ולוותר על הנהג? לא כך כך מהר

מכונית ללא נהג של גוגל. AP
הי בינבה. המכונית ללא נהג של גוגל נראית כמו מתוך קומיקס/AP

השבוע דווח כי ראש מחלקת גוגל X, אסטרו טלר, הכריז שהמכונית של גוגל תהיה ללא הגה וברקסים..בתוך כל הביקורות וההתיחסויות לבשורה, יש תחושה שפוספסו כמה נקודות חשובות בקשר למכונית של גוגל ולחזון העתידי שלה. מה הטכנולוגיה שלהם מנסה להשיג, האם היא באמת עדיפה על נהיגה אנושית - והאם זה נכון בכלל לומר שגוגל מייצרת "מכונית" חדשה?

לפני שצוללים לתוך השאלות האלה, כדאי להבין מאיפה מגיעה המכונית המדוברת של גוגל. בגוגל קיימת חטיבה בשם "גוגל X", שיא סוג של "חטיבת המדעים המשוגעים" שלה - מקום בו גוגל משקיעה כספים רבים על מוצרים ופרוייקטים. רובם עדיין לא נחשפו לציבור, ואף אינם קשורים למוצרים הרגילים שגוגל מציעה ללקוחותיה כיום.

בגוגל X המטרה הראשית היא להפוך את החלום למציאות. במיוחד בתחומים שעד היום לא נחקרו לעומק, או היו חסרים מימון. זה כולל דברים שבאמת נשמעים כאילו הוצאות מספרי מדע בדיוני, כמו נסיעה בזמן. רק אחרי שבגוגל X הבינו שזה לא אפשרי מבלי לשבור מספר חוקי פיזיקה - הם ירדו מהנושא.

פרויקט נוסף של גוגל X הוא אינטרנט דור 4 (4G). מדובר בפיתוח של בלונים (ולווינים ומזל"טים) שירחפו בגובה רב ויתנו חיבור אינטרנט למשתמשים במקומות שאין בהם קליטה או תשתית, תוך שיתוף פעולה עם המפעיל הסלולרי באותה מדינה. הפרויקט עצמו נמצא עדיין בשלב נסיוני והוא מתקרב לרמה שאפשר יהיה להפעיל אותו בשנה הקרובה. כרגע נערכים ניסויים באוסטרליה ובניו זילנד. ויש את פרויקט המכונית של גוגל, כאשר הוא מורכב בעצם משתי "גרסאות" לאותו פרויקט.

מוסיפים חלקים, מורידים חלקים

מכונית ללא נהג של גוגל. GettyImages
גרסה 1: הלקסוס ללא נהג של גוגל/GettyImages

הגרסה הראשונה היא בעצם מכונית רגילה (מכונית מסוג LEXUS SUV) שהצוות בגוגל X פירק והוסיף לה חלקים כמו רדאר על הגג, מצלמות, ומערכות מחשב שגוגל בנתה ושחוברו למערכת הנהיגה ברכב. זהו פרויקט שגוגל עובדים עליו כבר מספר שנים, והתוצאה היא שהמחשב נוהג ועושה את כל העבודה שכרוכה בנהיגה - החל מיציאה מהחניה, נהיגה בכבישים, עצירה ברמזורים, ציות לתמרורים ולשילוט ועד הגעה וחניה. כל זאת מבלי לערב את הנהג עצמו.

עד כה עברו המכוניות האוטומטיות של גוגל יותר מ-700,000 מיילים, ומה שחשוב יותר - ללא תאונות (הייתה תאונה אחת שבה רכב אחר התנגש ברכב אוטומטי של גוגל).

עוד באותו נושא

במכונית של גוגל לא יהיו הגה וברקסים

לכתבה המלאה
מכונית ללא נהג של גוגל. GettyImages
גרסה 2: הי בינבה. ברכב יושבים אך לא נוהגים, ראש מערך התחבורה של גוגל אנתוני פוקס ויושב הראש, אריק שמידט/GettyImages

גירסה 2 של היא כלי רכב קטן שהורכב על ידי המהנדסים בגוגל X, והוא נראה כאילו הוא יצא מסטריפ של קומיקס. ברכב הזה אין הגה, והמחשב ברכב מבצע את הכל מבלי שאדם כלשהו יבצע משהו (למעט בחירת כתובת יעד).

הרכב הזה מגיע בשני דגמים: אחת ללא הגה ובלמים, אך בתוספת כפתור אדום גדול על הדשבורד לעצירת חרום. זה הדגם שמסתובב בקמפוס של גוגל. לדגם השני יש הגה ובלמים, והוא יהיה בשימוש הנסיינים של גוגל ברחבי סיאטל.

כאמור, אסטרו טלר כבר הודיע שהחזון של גוגל הוא רכבים ללא צורך בהגה ודוושות, כילדבריו, "אנשים עושים שטויות בזמן נהיגה".

טסלה S. אתר יצרן
טסלה S, המכונית החשמלית של אילון מאסק. מוסיפים יכולות בעדכון תוכנה/אתר יצרן

אז כן, מר טלר צודק. כשמשווים בני אדם למחשבים, מחשבים יודעים לנהוג בצורה הרבה יותר טובה, במיוחד כאשר יש למחשב עזרים שמעניקים לו יתרונות על פני נהגים אנושיים. כך לדוגמה, אותו ציוד שנמצא על גג הרכב של גוגל "סורק" ומצלם את סביבת הרכב ב-360 מעלות למרחק רב, מכאן שהמחשב יידע בהקדם אם נשקפת סכנה לרכב או אם מתקרב אליו מכשול. בין אם זה ילד שקופץ לכביש בגלל כדור ש"ברח" לו, בין אם זה רכב אחר שלא מציית לחוקי התנועה ולשילוט, בין אם זו מכונית אחרת ש"חותכת" אותך ועוד - המחשב יידע ויכוון את הרכב בהתאם.

בני האדם לעומת זאת, יגיבו ברגע האחרון, ובחלק מהמקרים יגיבו לא נכון, במיוחד אם הנהג עסוק בשיחה בטלפון או עם נוסעים אחרים שאיתו ברכב, שלא לדבר על מצב שנהג עייף, שיכור ועוד.

לטלר יש גם חזון: לראות את הרכבים מונהגים על ידי מחשב, כך שיהיו פחות תאונות, וכדי משפחות יצטרכו פחות רכבים (אם הרכב יכול לבוא ולקחת את בני המשפחה לבד - אפשר לחסוך בכמות הרכבים שהמשפחה צריכה), מה שיחסוך בדלק וייתן יותר בטחון. אך זהו חזון אוטופי.

לא על המחשב לבדו

מכונית ללא נהג של גוגל. GettyImages
מכונית ללא נהג מחוץ למפקדת גוגל בקלפורניה/GettyImages

ישנם מקרים רבים בהם דווקא יש צורך בנהג אנושי. אם ישנו שוטר שעומד בצד הדרך ומסמן לרדת לשול לבדיקת ניירות, איך בדיוק הרכב יידע לעצור בצד? או כשאתם נוסעים ברכב ביום גשום ומגלים שהמסלול מולך נהיה "אגם" קטן, או שנפער בור רציני במסלול - מחשב לא תמיד ידע להתייחס למצב החדש, והדבר האחרון שבגוגל רוצים זה לראות מכונית ממוחשבת תקועה באמצע הכביש בגלל טעות של מחשב.

כאן הנקודה שרבים לא מודעים לה - גוגל לא הולכת ליצור רכבים ולמכור אותם לציבור. היא לא בנויה לכך. במקום זה, היא מעוניינת לפתח את הטכנולוגיה ולמכור אותה ליצרני הרכבים. יצרני הרכב, למי שלא ידע, הם שמרנים מטבעם, ואין הרבה סיכויים שהם ייצרו רכב שלא כולל הגה ודוושות.

בכל הקשור לנהיגה ממוחשבת, הפתרונות הטכנולוגיים יהיו זמינים כבר בקרוב. הרבה מהבעיות קשורות יותר לחקיקה וביטוח. חברות הביטוח עדיין לא נכנסו לקלחת וגם להן יהיה מה לומר ומה לקבוע בנידון. למשל, היכן להעלות והיכן להוריד את תעריפי הביטוח. הן יצטרכו לקבל הבטחות ברורות מיצרני הרכב על דברים כמו באגים ופרצות אבטחה שיתוקנו ויוטמעו במהירות ברכבים, מה קורה כאשר רכב ממוחשב גורם לתאונה עם רכב אחר, מי בעצם האחראי לכך, מי ישלם ועוד בעיות רבות.

גם המחוקקים במדינות השונות יצטרכו לתת את הדעת על הנושא. לדוגמה, האם לאפשר לצעיר שאין לו רשיון נהיגה עדיין, להיות היחיד שנוסע ברכב ממוחשב שהמחשב נוהג (הסיכוי לכך קלוש) ועוד בעיות רבות שיצטרכו לקבל פתרונות בחוקים שונים לפי המדינות, אזורים וכו'.

מכונית ללא נהג של גוגל. AP
אסטרו טלר, על בימת SXSW בשבוע שעבר/AP

גוגל אינה היחידה שמשקיעה משאבים בנהיגה ממוחשבת. כל יצרני הרכב הגדולים כבר עובדים על פיתוח פתרונות. חברות כמו Volvo ,BMW ,VolksWagen ועוד. גם אפל הצליחה לייצר לא מעט כותרות על כוונתה לכאורה להכנס לתחום.

אחת החברות הראשונות שתצא כבר בעוד 3 חודשים עם פתרון חלקי היא חברת Tesla שתאפשר לבעלי הרכבים שלה (דגם S) לתת למחשב לנהוג לבד בדרכים בין מדינות (Highway), אך לא בתוך אותן מדינות, שם הפעולה עדיין אינה חוקית. הפתרון יגיע בצורת עדכון תוכנה.

לכן אני ממליץ לקחת את הדברים בפרופורציה. יש מקום בהחלט לרכבים ללא הגה (שוב, יש כפתור עצירת חרום) בתוך מקומות סגורים כמו קמפוסים וחברות גדולות שפרוסות על קילומטרים רבים, ויש מקום לרכבים ממוחשבים עם הגה ודוושות בשאר המקומות שהחוק מאפשר זאת.

רבים שוכחים, אך ברוב הרכבים מהשנתיים האחרונות לפחות, כשאתה לוחץ על דוושת הבלם, אינך עוצר את הרכב, מערכת ה-ABS הממוחשבת עושה זאת עבורך.

הכותב הוא פרילאנסר הנותן שרותי לינוקס/וירטואליזציה/Open Storage.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully