וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה באמת קורה כששולפים כונן נייד בלי לחכות לאישור?

30.3.2016 / 7:33

וגם: האם אני יכול להגן בזכויות יוצרים על הפוסטים שלי בפייסבוק, מה קורה אם לא מפעילים "מצב טיסה" בסמארטפון, בזמן טיסה ועוד מיתוסים טכנולוגיים שחייבים לנפץ

וואלה! TECH

(בסרטון: איך להכניס כונן USB במכה למחשב)

רובנו מתנהלים בחיינו לפי לתפיסות מסוימות המכוונות אותנו בתהליך קבלת ההחלטות, אבל יש גם לא מעט פעולות שאנחנו עושים, והרגלים שפיתחנו, מתוך אמונות שלא בהכרח נכונות. בעולם המחשבים יש לא מעט מיתוסים שצריך לנפץ; אספנו עשרה מהמוכרים והפופולריים יותר.

אישה שוברת מחשב נייד. ShutterStock
זה אמור לנקות את המסך טוב יותר, לא?/ShutterStock

אם כתבתי שאסור להעתיק את הפוסט שלי בפייסבוק האם זה אומר שהתוכן שלי מוגן בזכויות יוצרים?

אמ;לק - לא, בערך. כשנרשמתם לרשת החברתית הסכמתם לתנאי השימוש, שאמנם מציינים שאתם הבעלים של החומרים שתעלו ותוכלו להחליט כיצד להפיצם, אבל כוללים בין היתר את זכות החברה עצמה לעשות כל סוג של שימוש בכל סוג של תוכן שתעלו, בהתאם לצרכיה. במילים אחרות, אם תרצה, יכולה פייסבוק למכור את כל התמונות של כולנו.

לפי חוות דעת משפטית, אדם יכול להגדיר פוסט בפייסבוק כיצירה מקורית שזכות היוצרים בה מוגנת, ולדרוש כי לא תהא כל העתקה, אבל כמובן שזכויות היוצרים כפופות לסייגים בחוק כמו ציטוט שיש בו חשיבות ציבורית או דיווח עיתונאי הנחשבים שימוש הוגן. בנוסף, צריך להוכיח כי מי שהעתיק את התוכן ראה את האזהרה ולא העתיק אותו ממקור אחר שהשמיט אותה.

האם יש צורך לרוקן לחלוטין את סוללת הסמארטפון מדי פעם כדי להאריך את חייה?

מיתוס ותיק שמסתובב לו כבר זמן רב טוען כי סוללה יכולה להיטען במלואה רק לאחר שנפרקה לחלוטין, וכי יש לרוקן את הסוללה מעת לעת כדי לשמור על בריאותה ויכולתה לתפקוד מלא. אלא שהדבר מזמן לא נכון לגבי סוללות בנות ימינו מסוג lithium-ion, אותן ניתן להטעין בכל הזדמנות ולאורך כל זמן, מבלי שהדבר ישפיע על מעגל הטעינה או אורך חייה.

האם סגירות אפליקציות בסמארטפון באמת עוזרת לחסוך בסוללה?

רק לפני כשבועיים התבשרנו, באופן רשמי, כי כיבוי אפליקציות באייפון לא חוסך בסוללה. בניגוד ליללותיהם של כמה טוקבקיסטים, זה לא אומר שהן ממשיכות לצרוך חשמל ברקע, אלא שמערכת ההפעלה iOS מעבירה אותם למצב לא-פעיל בו הן אינן גוזלות משאבים. באנדרואיד, לעומת זאת, ברירת המחדל היא לאפשר לאפליקציות לרוץ ברקע ולהמשיך לבצע פעולות בשיא הכוח ובשיא הבזבוז; כך שמשתמשי מערכת ההפעלה של גוגל אכן יכולים לחסוך במשאבי מערכת על ידי סגירת אפליקציות שאינן בשימוש, בעיקר אם יצאתם מאפליקציה בזבזנית על ידי חזרה מהירה למסך הבית. מה שבטוח - הסרה של אפליקציית פייסבוק תשפר לכם את חיי הסוללה מאוד.

סוללה חלשה. ShutterStock
תסירו את אפליקציית פייסבוק אם אתם רוצים חיי סוללה ארוכים יותר./ShutterStock

מה קורה אם מכבים את המחשב ידנית, בלי תהליך הכיבוי (Shut Down) של מערכת ההפעלה?

זה מאוד תלוי במערכת ההפעלה שלכם, ופעמים רבות יכול להיות שחוץ מבדיקת דיסק והודעה בזמן טעינת ה-BIOS על כך שהמערכת לא נסגרה באופן נורמלי לא יהיו תופעות לוואי. החדשות הרעות היא שמערכת ההפעלה הנפוצה בעולם, ווינדוס, מתמודדת הכי פחות טוב עם הסיטואציה האמורה, בניגוד ללינוקס ו-OS X שקצת פחות מועדות לפורענות במצב זה.

בעת סגירה מסודרת של המערכת, ווינדוס שומרת קבצי מערכת חיוניים למיניהם ומוודאת שתוכנות פעילות נסגרו, אך כיבוי פתאומי של המערכת בלחיצה ממושכת על מתג הכוח או שליפת כבל החשמל (או סתם הפסקת חשמל), עלולות לגרום להשחתת מערכת הקבצים, לגרום לפרגמנטציה של כוננים ושחיקה של דיסקים קשיחים, וגם לגרום לתקלות בשלל קבצי מערכת, שאחריהן יהפכו חיי המשתמש לסיוט קטן של הודעות שגיאה ושחזורי מערכת. או במילים אחרות, כנראה שלא יקרה כלום אם תכבו בכוח את המחשב אבל אם משהו רע יקרה - זה יכול להיות ממש רע אז עדיף לא לכבות את המחשב כך אם אין ברירה.

שלפתי את הדיסק-און-קי מהמחשב במהירות וללא יציאה בטוחה, האם זה יפגע במידע ששמרתי?

ברוב המקרים לא יקרה דבר אבל בכל זאת כדי לנקוט במשנה זהירות ולבצע יציאה בטוחה לכונן הנייד, במיוחד במערכות הפעלה ישנות כגון חלונות XP. הסיבה שמערכת ההפעלה מבקשת לחכות לאישור לפני הסרת הכונן היא רק כדי לוודא שלא מתבצעת קריאה או כתיבה של תכנים, אבל אם הוא פשוט תקוע בתוך המחשב כבר כמה ימים ללא שום פעילות - פשוט שלפו אותו החוצה.

איך להכניס USB במכה אחת?. ShutterStock
החיים קצרים מכדי להסיר את הכונן בזהירות./ShutterStock

מה קורה אם לא מפעילים "מצב טיסה" בסמארטפון, בזמן טיסה?

בין שלל הפירואטים שמבצעים מולנו דיילים ודיילות, נשמעת תמיד ברקע גם ההנחיה להעביר את הסמארטפונים או הטאבלטים שברשותנו למצב טיסה. החכמולוגים שבכם כבר יודעים שלא לעשות זאת כנראה שלא יפיל באופן מידי את המטוס, אז מה כן קורה בכל זאת? אתם מייצרים בעיקר רעש סטטי שעלול להעמיס על תדרי תקשורת הרדיו שחיוניים כל כך לתפעול כלי הטיס שאחראי לחיים שלכם ברגעים אלו ממש.

אתם לא תוכלו לשמוע את הרעש הזה אבל הוא אולי יציק לטייסים, במיוחד אם יש עוד כמה כמוכם בתא הנוסעים. ואם תהיתם, הבעיה היא לא ברכיב ה-WiFi החלש בהרבה מרכיב ה-GSM המובנה, שמייצר רעש סטטי בניסיון לאתר ללא הפסקה וללא הצלחה מגדלי תקשורת, להתחבר דרכם אל העולם במהלך הטיסה. מה גם שזה זולל לכם את הסוללה בצורה לא פרופורציונלית לשימוש.

אם אשים מגנטים על מארז המחשב או הלפטופ שלי, האם המידע באמת יימחק?

עוד מיתוס ותיק במיוחד הוא הקונספט לפיו אם נשים כמה מגנטים על המחשב יימחק כל המידע הקיים בדיסק הקשיח. הדבר נכון במידה מסוימת אבל תלוי מאוד בסוג הדיסק שיש לכם ובעוצמת המגנט. דיסקים מבוססי SSD פועלים על זיכרון פלאש ומידע בקידוד בינארי, בעוד שדיסקים קשיחים מסורתיים (HDD) פועלים על ידי שינוי הקוטביות של חלקיקים מגנטיים. תיאורטית, אין מגנט בעולם שישפיע על SSD, ואין כמעט מגנט ביתי שאפשר לדמיין שיהיה לו הכוח הדרוש - 1.1 טסלה - להשפיע על כוננים מהסוג הרגיש יותר. מה שכן, לא מומלץ לשבת עם לפטופ המצויד בכונן HDD ליד מכונת MRI, שכן עלולה לפגוע במידע.

אם יש לי סיסמת WiFi, האם הרשת הביתית שלי מאובטחת לגמרי?

לרובנו יש סיסמה המאבטחת את רשת ה-WiFi הביתית אך למרבה הצער רק סיסמה חזקה בקידוד WPA או WPA/2 תמנע גישה לשימוש בנתב שלכם למטרות גלישה בניגוד לקידוד WEP המיושן, אותו ניתן לפרוץ בקלי קלות. בנוסף, לנתב עצמו יש כתובת גישה אותה יכולים שכנים מנוסים לגלות בקלות, ואם לא שיניתם את הסיסמה של ברירת מחדל ממש לא מסובך להתחבר אליכם. מעבר לזה, בעיקר בזמן עבודה על מחשב נייח תוך כדי תנועה, משתמשים עדיין יכולים "להאזין" לחלקי המידע שאתם מעבירים ב-WiFi, לאגור אותם ולגנוב מכם את הסיסמה ומידע נוסף. כך שאם אתם פרנואידים, ויש לכם מה להסתיר, זה הזמן לעבור ל-VPN.

ראוטר פשוט. ShutterStock
יש אבטחה ויש אבטחה./ShutterStock

מחקתי קבצים מהמחשב לסל המחזור ורוקנתי אותו, האם הקבצים אכן נמחקו סופית מהמחשב או שיש אפשרות לשחזר אותם?

ניתן בהחלט לשחזר את הקבצים מפני שהקבצים באותו רגע לא באמת נמחקו, הם בעצם נדרסים על ידי קבצים חדשים בהמשך השימוש. לכן אם אנחנו רוצים לשחזר את הקבצים, הדבר הנכון הוא להפסיק כל פעולה במחשב ולחבר את הדיסק למחשב אחר, לטובת שחזור, שתוכלו לבצע בעצמכם באמצעות שלל כלים או לבקש מחבר טכנאי מחשבים שיסייע במידה ומדובר במידע קריטי.

האם זה נכון שקרינה ממחשב נייד שמונח על הברכיים עלולה לגרום לעקרות?

מחקר ארגנטיני שפורסם לפני כחמש שנים כלל גם את הטענה כי מחשב נייד המחובר באופן אלחוטי לרשת, הממוקם על חיק המשתמש בסמיכות לאזור החלציים, עלול להביא לירידה בפוריות הגבר. הדיווחים הללו פורסמו באופן נרחב בתקשורת, והתחברו באופן טבעי לאמונה הוותיקה של חלק נכבד מהאנושות לפיה כל סוג של תדר אלקטרוני, דיגיטלי, או חשמלי, הוא סכנה בריאותית. אלא שדובר בהשערה אקדמית בלבד, שלא הוכחה כלל, ומבוססת על הרעיון לפיו גברים באמת מבלים שעות ארוכות ביום עם הלפטופ מעל האשכים. חוקרי סרטן צרפתיים הפריכו את הטענה, כשהסבירו שתדרי רדיו לא יכולים לגרום לתוצאה המדוברת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully