וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה האנדרואיד יינצח

דידי חנוך

10.9.2009 / 11:21

דידי חנוך לא מזלזל באייפון, נוקיה, פאלם, וחלונות מובייל. אבל זה לא משנה. האנדרואיד יינצח

שוק מערכות ההפעלה הסלולריות צפוף עכשיו יותר מאי פעם, ולא נראה שהמצב ישתנה בעתיד הקרוב. נוקיה בדיוק הוסיפה לרשימה את Maemo מבוססת הלינוקס, ומתישהו בשנה הבאה תשיק מיקרוסופט את חלונות מובייל 7, שאולי תהיה הגרסה הראשונה של חלונות מובייל שראויה למאכל אדם.

כרגע, השוק העולמי נראה כך, לפי הערכות חברת המחקר Canalys לרבעון השני של השנה: סימביאן עם 50.3 אחוז, RIM עם 20.9, אפל עם 13.7, מיקרוסופט עם 9, ואנדרואיד עם 2.8 אחוז. המצב נראה רע בעבור מערכת ההפעלה הסלולרית של גוגל. אבל אני איתן בדעתי שככל שנתח השוק של הסמארטפונים יגדל - והוא יגדל - אנדרואיד תמשיך לצמוח. למעשה, הנה התחזית שלי: תוך שנתיים, הקרב על דומיננטיות בתחום הסלולר יהיה בין אנדרואיד לבין סימביאן/מאימו (אני סופר את השתיים כאחת, כי תוך שנה וחצי תהיה להם סביבת פיתוח זהה, כך שמבחינת מפתחים ההבדל ביניהן ייעלם מעשית).

בשוק בו שתי החברות שמפגינות צמיחה אמיתית הן אפל ו-RIM, ההערכה שלי אולי נראית מעט מעורערת. אני מודע לכך. אבל זאת מגמה של שוק צעיר, שעדיין לא הוגדר לגמרי. בשוק כזה, מנצחים מכשירים בעלי מסר ברור. ולשתי אלה יש מסר ברור מאד: האייפון נותן בידור ומוזיקה ויישומים, והוא מגניב. הבלאקברי נותן מייל ממש טוב.

אבל ככל שהשוק גדל, יתחילו גורמים אחרים להשפיע. ראשית, סימביאן תמשיך לצמצם את הפער - הגדול מאד, עדיין - בינה לבין מערכות ההפעלה המתחרות. אני ממליץ למי שמפקפק בכך להעיף מבט במפת הדרכים של המערכת, עליה כתבתי בשבוע שעבר (ראו קישור). אבל אנדרואיד היא זו שצפויה לזנק באופן מטאורי ב-2010. למה? כמה סיבות. ראשית, נדבר על כמה מהחברות שהוציאו מכשירי אנדרואיד או עומדות להוציא מכשירי אנדרואיד בקרוב: סמסונג, סוני אריקסון, LG, מוטורולה, HTC. אלה החברות מספר 2, 3, 4 ו-5 בעולם, לצד חברה עם מוניטין מצוין ומוצדק בסמארטפונים. והן לא היחידות. דל ולנובו הוציאו מכשירי אנדרואיד לשוק הסיני. מוטורולה עומדת להכריז היום על ליין מכשירי אנדרואיד העתידי שלה, ואני מקווה מאד שלא להתבדות, אבל אני מצפה לראות שם מכשירים מסקרנים מאד.

אבל החברות מאחורי מערכת ההפעלה הן רק חלק מהסיפור. שלושה גורמים נוספים עומדים להכריע את הכף.

בפני עצמה

אנדרואיד היא מערכת הפעלה טובה, שעומדת להיות טובה מאד. כרגע, היא פחות טובה במובנים רבים מאייפון 3.1 וגם מ-WebOS של פאלם, אבל זה הולך להשתנות, ומהר. בחודשים הקרובים תזכה אנדרואיד לתמיכה מלאה ברב מגע. היא משתפרת בקצב מהיר, וצוברת תוכנות בקצב יפה מאד.

יכול להיות שאנדרואיד לעולם לא תהיה מלוטשת באותה המידה כמו האייפון, לפחות לא בגרסה הבסיסית שלה. אבל זאת לא באמת בעיה, כי רוב החברות לא ישווקו אותה בגרסה הבסיסית - מה שמכונה "חוויית גוגל המלאה". יותר ויותר חברות מתרחקות ויתרחקו משיווק האנדרואיד כ"גוגלפון", וזה טוב לאנדרואיד וטוב לגוגל.

דומה ושונה

מכיוון שאנדרואיד היא מערכת הפעלה בעלת קוד פתוח, היא עומדת להציע משהו שאף מערכת הפעלה אחרת לא יכולה להציע בשלב זה: גיוון. ראינו את מה ש-HTC עשתה איתה כשהשיקה את Sense UI, הממשק המרהיב שבנתה. ראינו גם וידאו מודלף של מה שמכונה כרגע Xperia Rachel, האנדרואיד הראשון של סוני אריקסון. ושמענו שמועות על הממשק שמוטורולה בנתה למכשירים שהיא תשיק. בחלונות מובייל, חברות בנו ממשקים למכשירים שלהן כדי להסתיר את הזוועה. באנדרואיד, הן מוסיפות יכולות ומראה ותחושה.

מעולם לא היתה מערכת הפעלה סלולרית שמסוגלת להציע את השילוב הבא: מגוון רחב של חוויות מראה ותחושה לצד תאימות מלאה של יישומים. וזאת ההבטחה של אנדרואיד. מכשירים שלא דומים זה לזה בשום דרך עדיין יריצו את כל התוכנות עליהם כתבתי בשבועות האחרונים במקבצי היישומים האנדרואידיים, ועוד תוכנות אחרות. מדובר ביתרון משמעותי למשתמשים ולמפתחים כאחד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

זול ויקר

המגוון לא מסתיים רק במראה ובתחושה. הוא מגיע גם לכיס. אם אתם רוצים אייפון, הברירה שלכם היא בין מכשיר יקר למכשיר יקר מאד. אם תעברו את מחיר הבסיס המסובסד, ותגיעו למחיר כולל החבילות שהמפעילות ישווקו איתן את המכשיר, תמצאו תמיד סכום משמעותי. לעומת זאת, באנדרואיד יהיה מגוון עצום של מחירים. מהגבוהים ביותר לנמוכים ביותר בקטגוריית הסמארטפונים. HTC הכריזה לאחרונה על Tatoo, האנדרואיד הרביעי שלה, שישווק כמכשיר "זול", למרות שמחירו עוד לא ידוע. סמסונג עובדת על גרסת לייט של הגלקסי שתהיה זולה יותר, ומוטורולה הבטיחה שליין האנדרואיד שלה יכלול מכשירים לכל כיס.

גם כשהשוק העולמי ייצא מהמיתון בו הוא נמצא כיום, מחיר ימשיך להיות גורם חשוב. וזה הגורם בו אפל ו-RIM חלשות מאד. שתיהן מוכרות מכשירים במחירים סבירים, אבל כבולים לחבילות יקרות מאד. אנדרואיד תתחרה בהן בקצה העליון של השוק, אבל לא רק שם.

לסיכום

לטעמי, אלא אם מיקרוסופט תעשה מהפך מדהים עם חלונות 7, מערכת ההפעלה היחידה שיש לה סיכוי כנגד אנדרואיד בטווח הארוך היא סימביאן. כמו אנדרואיד, גם לסימביאן תמיכה ממספר חברות: נוקיה, סמסונג וסוני אריקסון. ונוקיה דוחפת את המחיר התחתון של סימביאן כלפי מטה כל הזמן. סימביאן ואנדרואיד הן מערכות ההפעלה היחידות שפונות לשוק הרחב. אבל מבחינת סימביאן, ניצחון פירושו שמירה על מעמדה ועל נתח שוק שקרוב למה שיש לה עכשיו. אנדרואיד היא זאת שבצמיחה, ולכן היא גם מסקרנת יותר. וכרגע, היא גם טובה יותר, לפחות במכשירי מגע.

אם הייתי קונה מכשיר עכשיו, ההתלבטות שלי היתה בין סימביאן לאנדרואיד. אם הייתי מפתח, הייתי עובד עם אנדרואיד. זה עדיין שוק הרבה יותר קטן מזה של האייפון, אבל שם תהיה הצמיחה האמיתית. שם העתיד. ושם אין סיכוי שאפל תהרוג לי את היישום כשתחליט מסיבה זו או אחרת לו לשים אותו בחנות שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully