וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נטבוק: חלש או צל"ש?

וואלה! TECH

31.10.2010 / 8:46

נטבוקים, זה טוב ליהודים? המחשב החדש של פקרד בל נתן לצוות וואלה! TECH ולעמיתתם הזדמנות להתדיין בנושא

לפני מספר חודשים פרסמנו במדור זה סקירה של נטבוק חדש מבית פקרד בל. בסקירה הותיר הכותב, אסף לבנון, רושם חיובי בסך הכל מהמחשב, לצד מספר הסתייגויות. אלו נבעו הן מהמכשיר הספציפי והן מעצם הקונספט של הנטבוק. היה קצת קשה להחליט עד כמה ראויה, יעילה ועובדת השיטה של "מחשב קטן וחלש". האם הנטבוק הוא באמת כלי מחשוב שניתן לסמוך עליו? האם הוא יכול להחליף לפטופ מן השורה? הפופולריות לה זכה מוצר זה בשנים האחרונות מעידה שרבים חושבים שכן.

לאחרונה קיבלנו לסקירה נטבוק נוסף, חדש יותר, של פקרד בל – דגם DOT SE-001IL. במהלך שהותו של המחשב במערכת הוא עבר מספר ידיים. אסף לבנון, שסקר כאמור את הדגם הקודם, בילה אתו זמן מה במהלך שתי נסיעות לחו"ל. עורך המדור דניס ויטצ'בסקי לקח אותו עמו גם כן אל מעבר לים, וכן בחן אותו מעט בשימוש מקומי רגיל. אל שניהם הצטרפה כתבת וואלה! ברנז'ה, אמילי גרינצווייג, ששאלה את הנטבוק למשך מספר ימים, במהלכם השתמשה בו בעבודתה ובלימודיה.

כאשר השווינו שלושתנו רשמים מהשימוש במחשב נוכחנו שכל אחד מרגיש אחרת לגביו. שלושת המשתמשים נעו על הסקאלה מ"מרוצה" עד "מאוד לא מרוצה". שוב צצו השאלות על עצם כשירותו של מחשב הנטבוק הממוצע לספק את צרכי המשתמש. מכיוון שכל אחד מהשלושה ניסה את המכשיר לצרכים קצת אחרים, החלטנו שזו הזדמנות טובה לפתוח את הנושא לדיון ביננו. להלן השיחה.

פתרון מחשוב נכה

אסף: הקונספט של נטבוקים הוא דבר שלכאורה פוגע בדיוק במקום נכון. הוא נותן פתרון מחשוב בסיסי זמין ונוח לנשיאה. לטעמי, נטבוק הוא פתרון אידיאלי למי שצריך את השימוש הבסיסי של גלישה באינטרנט או סיכום שיעור באוניברסיטה, ולא צריך את כל יכולות המחשוב של לפטופ מתקדם. במהלך השימוש שלי בנטבוק הזה ובנטבוקים אחרים, שוב ושוב התחדדה אצלי התחושה שהוא מאפשר לי את השימוש הזה, אבל שהוא לעולם לא יוכל לתפקד כמחשב ראשי, או אפילו כמחשב נייד שבונים עליו ליותר מהשילוב הזה של קצת דפדפן וקצת וורד.

דניס: חשוב להבין שכל נטבוק הוא פתרון מחשוב נכה. מחשבים קטנים היו גם לפני שאסוס הוציאו את ראשוני הנטבוקים ב-2007. מה שהנטבוק שינה זה שבעוד שבעבר ככל שהמחשב היה קטן ודק יותר - מחירו עלה. כאן נמכר מחשב שהוא קטן יותר אבל מחירו נמוך. ה-Trade Off הוא בכך שהמשתמש צריך להסתפק, כאמור, בפתרון לוקה בחסר: מעבד איטי (Intel Atom), מעט זיכרון בדרך כלל (רוב הנטבוקים עד היום מגיעים עם 1 ג'יגה של זכרון, בגלל מגבלות שהטילה אינטל על מי שרצה להשתמש במעבד אטום) וכרטיסי מסך חלשים. אין ספק שקטגוריית המחשוב הזאת נחוצה בשוק, ועל כך יעידו המכירות. השאלה שצריכה להישאל היא שאלה אישית של כל צרכן: "האם המחשב הזה מתאים לאורח החיים שלי? איפה עובר עבורי הגבול בין המחיר הנמוך והניידות למוגבלות, והאם אני יכול להסתדר עם זה"? הניסיון שלי עם ה-Packard Bell DOT SE-001IL הביא אותי למסקנה שבהתחשב באותן מגבלות ברורות, מדובר במחשב טוב.

נראה טוב, זז כמו דוב

אסף: המפרט של המחשב הזה אינו שונה מהותית מהדגם הקודם של פקרד בל שבדקתי. אותו דגם מעבד (Atom N450) אותה כמות זיכרון מעטה מדי (1 ג'יגה), אותו גודל דיסק קשיח (250 ג'יגה, שיותר ממספיקים), אותו גודל מסך (10.1. קטן מדי לטעמי). שינוי חשוב שכן נעשה כאן הוא שדרוג סוללת השלושה תאים הקודמת לסוללה של שישה תאים. הרי אחד היתרונות המובהקים של נטבוק הוא שהוא מסוגל לתת שעות עבודה ארוכות ברצף מבלי שיצטרך הטענה. כאשר לוקחים ממנו את הפיצ'ר הזה (המחשב הקודם סיפק לי רק שעה וחצי של זמן פעולה בחיבור וויי-פיי) – לוקחים בעצם את אחת הרגליים של המכשיר, ונשארים רק עם עניין הקומפקטיות והמשקל. שמחתי למצוא כאן סוללה טובה יותר, שלא צעקה "הצילו" מהר מדי. ואם מדברים קצת על הצד הוויזואלי: הוא נאה מאוד, אלגנטי ונוח. הוא נוח לאחיזה וגם לנשיאה. לא ממש מרגישים אותו בתיק גב והוא נשלף בקלות.

אמילי: הוא יפה גם בעיני. בכלל, בכל מה שקשור לעיצוב ולאלמנטים החיצוניים הוא מצוין. הבעיה היא שזה הדבר החיובי היחיד שיש לי להגיד עליו. הוא יפה וכל הנדסת האנוש שלו מאוד נחמדה. ואז אתה פותח אותו - והוא פשוט לא מתפקד. שאלתי אותו בגישה מאוד חיובית, במהלך תקופה בה התחלתי לעשות סקר שוק בנוגע לנטבוקים, בדרך לקנות אחד כזה לעצמי. התאכזבתי לגלות שהוא לא סוחב. זה לא שציפיתי לשחק בו משחקים, לגלוש בצורה מדהימה ולראות עשרה סרטים במקביל. ציפיתי שיהיה אפשר לפתוח במקביל דפדפן אינטרנט אקספלורר ותוכנת וורד ולעבוד על שניהם ביחד מבלי שהוא ייחנק. גיליתי שאני לא מסוגלת לתמלל איתו ראיון או לסכם הרצאה תוך כדי גלישה מינורית באינטרנט. קצב העבודה שלו לא היה הגיוני. ואם במטלה הבסיסית הזאת הוא לא מסוגל לעמוד – מבחינתי אין לו ערך לשום דבר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

טוב לנסיעה, רע לעבודה מקבילה

אסף: אמילי, אם אכן הוא התנהג כך כאשר ניסית לעשות את הפעולות הבסיסיות הללו – אני מסכים איתך שהוא חסר ערך. בדגם הקודם שבדקתי הוא כן הצליח במשימות כאלו, ואפילו בקצת יותר מזה. אני מודה שבדגם הזה לא העברתי אותו בדיקות מהסוג הזה, מכיוון שהפעם הוא יועד לשרת אותי בנסיעות, בהן מה שהייתי צריך זה דפדפן, דפדפן ועוד דפדפן. נכנסתי לאתרים שקשורים לנסיעה שלי כדי לדלות מידע, גלשתי בפייסבוק והשתמשתי בווב-מייל. בזה הסתכם השימוש שלי, והמחשב עמד בכך בכבוד. לא שזו חוכמה גדולה, במיוחד בהתחשב בעובדה שבניגוד אליך – השתמשתי בדפדפנים פיירפוקס וכרום, שהם פחות כבדים מאינטרנט אקספלורר. יתכן ששימוש בהם היה מספק גם לך חוויה שונה.

דניס: לי המחשב סיפק את מה שציפיתי לו. כן, הוא איטי, אבל המחשבים הללו הם תמיד איטיים. לא רציתי ממנו דברים גדולים. הוא מאפשר לי לסכם כשאני בשיעור באוניברסיטה, ובזה פחות או יותר מסתכמות הדרישות שלי ממנו. הצלחתי לגלוש ולכתוב במקביל למרות האיטיות. לרגע לא הייתי חושב להסתמך עליו כעל המחשב הנייד היחיד שלי. הוא פתרון נקודתי שאינו מספיק מהיר בשביל זה.

אמילי: הוא בקושי מחזיק את הווינדווס שיש עליו. כבד לו, קשה לו. אני לא יכולה לכתוב שני דברים במקביל, שזה חיוני עבורי. חלילה לנסות לגלוש בו תוך כדי. הוא הופך לאיטי ומפסיק לתפקד. אני מאוד לא סבלנית כשמחשבים נתקעים. ואם אתה מנסה לעשות Restart, בתקווה לשפר את המצב – אתה מגלה שלא רק שזה לא עוזר, אלא שאחרי ההפעלה מחדש הוא עוד יותר איטי. אולי צריך פשוט להרחיב לו את הזיכרון. עד אז, מבחינתי הוא Fail מוחלט, טוטאלי.

שווה את הכסף?

אסף: אני די באמצע. אני לא חושב שהוא כשלוןl מוחלט כמו שאת מתארת. כאמור, עבדתי עליו בעיקר בגלישה באינטרנט, ובזה הוא סיפק עבודה סבירה. פה ושם הוא הרגיש לי קצת מג'עג'ע או איטי מדי, אבל ברמות הנסבל. לא היה מצב בו התחשק לי לזרוק אותו על הקיר בכעס. מה שכן – אני לא יכול להתעלם מהתחושה שעברה בי לא פעם ולא פעמיים – שאני בעצם עובד על סוג של צעצוע. הוא לא נתן לי הרגשה של אביזר מחשוב רציני, לא משהו "לגדולים", אלא באמת מן שמעטס זול שאולי מעוצב היטב, אבל אין בו הרבה בפנים. מחירו בחנויות הוא באיזור ה-1,600 ¤, וקשה לי לדמיין את עצמי מוציא סכום כזה על פתרון מחשוב בסיסי שכזה.

דניס: לדעתי הוא שווה את המחיר שמבקשים עליו.

אמילי: הוא לא מספק תמורה למחיר, ולא היה מספק גם אם היה עולה רק 500 ¤, כי אי אפשר לעשות איתו כלום. שווה להשקיע יותר ולקנות נטבוק שכן עובד.

הגודל קובע?

אסף: איך אתם מסתדרים עם מסך של 10.1 אינץ'? אני שוב ושוב נוכח שזה קטן מדי עבורי, במיוחד אם מדובר בעבודה של ממש ולא רק בשאיבת מידע מהאינטרנט. גם עם המחשב הזה וגם עם הקודם מצאתי את עצמי מקרב את הראש למסך כדי להסתכל יותר מקרוב. בהחלט הרגשתי שגודל המסך מגביל אותי. זאת למרות שהתצוגה עצמה טובה וברורה (מסך LED). אני חושב שמסך בגודל 12 אינץ' הוא פתרון טוב לנטבוקים, כל עוד מצליחים להשאיר אותם קלים מספיק. אבל זה גם יקריב חלק מהקומפקטיות ואיתה - הניידות.

דניס: עבורי 10.1 אינץ' זה מספיק. לא הרגשתי שזה קטן לי מדי, זה מה שהוא אמור לספק. צריך גם לזכור שזה לא מחשב מרכזי אלא מעין מחשב גיבוי. זה גודל מסך אידיאלי לצורך זה. 12 אינץ' זה כבר גדול מדי ויוצר מחשב שאינו מספיק קומפקטי.

אמילי: גם לי זה לא הפריע. המסך מספיק גדול כדי שתראה את כל מה שצריך, וזה מעולה שאם אתה יושב בשיעור עם המחשב פתוח מולך - המסך לא מסתיר את מי שנמצא מקדימה. גם המקשים שלו היו לי מאוד נוחים, ולא קטנים מדי. פד העקיבה וכפתורי העכבר שמתחתיו עובדים בסדר גם כן.

דניס: גם לי לא הייתה שום בעיה איתם. כנ"ל לגבי מערכת ההפעלה שמגיעה עם המחשב – Windows 7 Starter. למרות שמדובר בגרסה רזה של חלונות 7, היא לא מרגישה לי מוגבלת או מגבילה.

אסף: האינסטינקט הראשוני שלי לגבי ה'סטארטר' היה להתעצבן שאני צריך לעבוד עם גרסה נכה, כביכול. אבל אני חייב להודות שלפחות עבור השימושים שייעדתי לו – לא היה שום דבר שהגביל אותי. אם לא היו אומרים לי שזו גרסת 'לייט' – לא הייתי קולט את זה בעצמי.

אז מה, נטבוק?

בסופו של יום, כשאתם חושבים האם לרכוש נטבוק או ללכת על מחשב נייד יקר יותר וחזק יותר, אל לכם לפסול את כל הקטגוריה הזו בזלזול. יש אנשים, ואחד מתוכם הוא עורך מדור זה, שחיים עם נטבוק בתור המחשב הראשי שלהם כבר שנים, זאת כשהם מכירים בכך שהשימוש העיקרי עבורו יהיה גלישה באינטרנט וכתיבה במעבד תמלילים. זו פשרה הוגנת בין איכות למחיר כשאתם צריכים מחשב נייד קל וקומפקטי.

אך בו בזמן, אתם מקבלים את מה שאתם משלמים עבורו. ובמקרה הזה, מדובר בחוויה שעשויה לתסכל לפעמים, ולגרום לכם להצטער על כך שריחמתם על הגב ולא קניתם מחשב גדול וחזק יותר. הבעיה היא שאת תכיפות המקרים האלה לא תוכלו לדעת לפני שתשתמשו במחשב, וזה קורה בדרך כלל רק אחרי קניה.

אז העצה הטובה ביותר שאנחנו יכולים לתת לכם היא, במקרה ויש לכם חברים שיכולים להשאיל לכם את הנטבוק שלהם או לפחות לספר חוויות, השתמשו בהם לפני שאתם מחליטים אם לקנות נטבוק או לא.

  • עוד באותו נושא:
  • נטבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully