וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השירות שמפחיד אפילו את גוגל

גדי להב

14.6.2011 / 13:18

ברגע שבו משטרה תשתמש בטכניקת זיהוי פנים בעולם המצולם יותר ויותר שלנו, ישתנו כללי המשחק

שירות זיהוי הפנים שהשיקה פייסבוק בשבוע שעבר בתפוצה עולמית, גרם לתגובות פאניקה צפויות ומתבקשות בשל הפגיעה בציפור הנפש של האינטרנט - הפרטיות. הביקורת על המהלך הנוכחי של פייסבוק נובעת במקרה הטוב מחוסר תשומת לב, ובמקרה הרע מאי הבנה. יחד עם זאת, בניגוד לנהי ולבכי על אובדן הפרטיות במקרים אחרים, כמו שירותים מבוססי מקום, לחשש מפני פגיעה בפרטיות בשל זיהוי פרצופים יש הצדקה.

שירות זיהוי הפנים של פייסבוק הושק כדי לסייע באחת הפעולות הפופולריות באתר וזו שאחראית לא מעט להצלחה של פייסבוק - תיוג תמונות. לכל אחד מגולשי פייסבוק יצא להעלות לאתר אלבום שבו מופיעים אותם אנשים כמה וכמה פעמים. עד עכשיו הגולש היה צריך לתייג תמונה אחר תמונה. שירות זיהוי הפרצופים סורק את האלבום ומציע לתייג תמונות של אותו אדם בבת אחת.

למה אין סיבה להתרעם על השירות החדש של פייסבוק? ראשית, הוא לא חדש. הוא כבר הושק בארה"ב לפני כמה שבועות. שנית, הוא אפילו לא חדשני. פיקאסה, תוכנת התמונות של גוגל, מציעה אותו כבר שלוש שנים. אבל הכי חשוב - הוא אינו משנה דבר בתוצאה הסופית. בסופו של דבר, גולש שהופיע באלבום יתויג אותו מספר פעמים. הוא יוכל, כמו היום, להסיר את התיוג, או לקבוע מראש שתמונות מתויגות לא יופיעו בפרופיל שלו. הדבר היחיד שהשתנה הוא הזמן שלקח לבעל התמונות לתייג את חבריו. מה לזה ולפרטיות?

כמו מנוע חיפוש תמונות על המחשב

השירות של פייסבוק ניתן כולו במרחב הפרטי, ולכן הוא אינו משפיע על פרטיותו של אדם. הוא כמו מנוע חיפוש תמונות על המחשב שלכם. אבל אם שירות כזה יינתן במרחב הציבורי, זה כבר סיפור אחר. אם המשטרה תשתמש בטכניקת זיהוי פנים בעולם המצולם יותר ויותר שלנו, ישתנו כללי המשחק. כך גם אם חוקרים פרטיים יוכלו להשתמש בכך לצורך עניינים ברומו של עולם כמו גירושים או סכסוך בין חברים. קל וחומר אם השירות יתווסף למנוע חיפוש, יעבור על כל התמונות באינטרנט - ויהיה נגיש לכולם.

לפני פחות מחודש התייחס אריק שמידט, מנכ"ל גוגל היוצא, לסוגיה. הוא הזהיר ממשלות מפני רמת הדיוק של הטכנולוגיה המתפתחת בתחום, ואמר ששירות כזה ברשת הוא "מפחיד מדי אפילו עבור גוגל". אז גוגל לא תהיה הראשונה להוסיף את השירות, אבל הטכנולוגיה נעה קדימה. מנועי חיפוש פנים כבר קיימים. בסופו של דבר יהיה אחד שיצבור מספיק פופולריות. אז, או לפני כן, יידרשו רשויות החוק והמשפט לסוגיה.

רגולציה בתחום, ודאי במדינות מסוימות, היא בלתי נמנעת. אבל גם היא, אם תגיע, תכסה רק חלק מהמקרים. האם יימנע מהמשטרה להילחם בפשע בעזרת הכלי הזה? ומסוכנויות הביון? רכבת הטכנולוגיה דוהרת ואינה ניתנת לעצירה. אבל הפרטיות לא תיפגע מהטכנולוגיה - אלא רק מצורת השימוש בה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully