וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

Google Street View: האם יש מה לפחד?

השקת שירות Street View של גוגל נתקלה בחששות מחדירה לפרטיות ופגיעה בסודות ביטחוניים. תשובות לשאלות המדאיגות

"זה טירוף והשמדת ישראל. גם אם לא תצלמו מקומות רגישים אסטרטגית אתם נותנים מידע מפורש של ישראל למחבלים , במקום לאטום את ישראל ולבודד אותה פרצתם לתוך קרביה של המדינה ואיפשרתם לכל הדורש בדבר את היכולת לדעת איפה אפשר לעשות פיגועים ומה יש באותם מקומות".

טוקבק זה בידיעה על השקת Google Street View הוביל אותנו למחשבה כי כדאי להתייחס לחששות שיש לחלק מכם לגבי השירות הזה: להסביר איך הוא עובד, מה ערכו המודיעיני עבור ארגוני טרור והאם צריך לחשוש מפגיעה בפרטיותכם.

אז מה זה גוגל סטריט וויו, בעצם?

Street View, שהושק ב-2007, הוא מוצר משלים לשירות המפות של גוגל. בחברה לא הסתפקו בהצגת מפות וצילומי לווין של מקומות, והחליטו לצלם בצורה פנורמית את הרחובות עצמם. ניידות עם מצלמות נשלחו לערים מרכזיות בארצות הברית, ולאחר מכן במדינות אחרות; במקומות אליהם כלי רכב לא יכלו להגיע, דוגמת אתרים ארכיאולוגיים, הופעלו אופניים מיוחדים עם תורן שעליו המצלמה הפנורמית.

כעת, כפי שאמרנו, השירות מגיע גם לישראל. בהתחלה יצולמו שלוש הערים הגדולות במדינה – ירושלים, תל אביב וחיפה; ואילו לאחר מכן, מתכננת גוגל להמשיך את המיזם עד אשר כל המקומות בהן היא יכולה לעבור, יצולמו. האם תכנון זה כולל את השטחים? את הגדה המערבית? מאיר ברנד, מנהל פעילות החברה בישראל לא מוכן לענות על השאלה הזו ישירות.

פגיעה בפרטיות! פגיעה בפרטיות!

האם גוגל פוגעת בפרטיותכם כשהיא מצלמת אתכם? כיוון שמדובר בהרגשה אישית שלכם, אין לנו תשובה. האם היא מפרה חוק כלשהו כשהיא מצלמת? על זה אנחנו יכולים לענות: לא. מדובר בצילום רק במקומות ציבוריים, פעולה שוות ערך להרמת מצלמה אישית, צילום ברחוב והעלאת הצילום לרשת.

החברה גם החליטה לטשטש את פני כל האנשים, ואת מספרי כלי הרכב אותם היא מצלמת. כך, הדרך היחידה בה מישהו יוכל לזהות אתכם היא, כנראה, אם הם מכירים את המלתחה שלכם, אם צולמתם מחוץ לדלת הבית שלכם, או אם אתם אלה שמזהים את עצמכם לאחר שזכרתם כי המצלמה עברה ברחוב מסויים עת הייתם בו.

נקדים ונאמר, זה עדיין עשוי להיות בעייתי. כך, רק לפני יומיים התגלה כי רכב Street View צילם אשה שיצאה בערום מדלת הבית שלה. למקרים כאלה, כמו גם למקרים קיצוניים פחות או מקרים בהם סתם זיהיתם את עצמכם ולא בא לכם שתופיעו, יש ב-Street View מנגנון דיווח שמאפשר לכם לבקש טשטוש של פרט מסויים בתמונה – הן מסיבה של חשש לפרטיות, והן אם מצאתם תוכן לא הולם.

פגיעה במדינה! פגיעה במדינה!

בגוגל מזכירים כל עת כי הם עובדים עם מנגנוני הבטחון של ישראל כדי לא לפגוע במדינה. מכך ניתן להבין שמתקנים בטחוניים רגישים יוסוו או יטושטשו אם גוגל תתבקש לכך (או לא יוסוו ויטושטשו כדי לא למשוך אליהם תשומת לב).
באופן כללי, הפחדים הבטחוניים מפני השירות הזה בדרך כלל לא באים עם תרחישים סבירים. איך בדיוק יעזור סטריט וויו למחבל פוטנציאלי? מדובר, הרי, בסך הכל בצילום של הרחוב – מידע שרובו זמין כבר באמצעות מפה רגילה, וערך מוסף שלא מאוד רלוונטי לפעולות חבלה כאלה ואחרות.

נכון, אותו המחבל הפוטנציאלי כנראה יהנה יותר אם במקום מפה יקבל מערכת תמונות פנורמית, אבל זו לא סיבה לא לתת גם למיליארדי אנשים ברחבי העולם גישה וירטואלית אל רחובותינו. בסופו של יום, הפלוס הגדול של Street View הוא פתיחת תיירות וירטואלית – מתן האפשרות לראות את בית המלון ואת השכונה בה הוא נמצא לפני שאתם מזמינים חדרים, להבין איך נראית המסעדה עליה המליצו לכם לפני ההליכה אליה, לראות מכל זווית איך נראה המקום אליו אתם רוצים להגיע אך לא יכולים.


עוד בנושא:

- Google Street View הושק בארץ
- Google Street View: כשהמצלמה פוגשת את הבלתי צפוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully