וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטיימליין של פייסבוק: למי זה טוב?

הטיימליין החדש של פייסבוק אולי נראה מגניב, אך מאחוריו עומדת אסטרטגיית שיתוף-יתר אותה מנסה לכפות עליכם הרשת החברתית

בחודשים האחרונים נראה כאילו בכל פעם בה אנו נכנסים לפייסבוק, משהו השתנה בממשק של הרשת החברתית הגדולה בעולם. הנה נוספה לה היכולת לעשות מנוי להודעותיהם של אנשים. והנה שינוי רדיקלי לדף הבית. מנגנונים חדשים נוספו, אחרים נעלמו, והרשת שינתה את פניה. אך לפני מספר ימים, עת עדיין עסקנו בדיון על השינויים לדף הבית, עלה מארק צוקרברג על הבמה בכנס המפתחים של פייסבוק, והכריז על שני שינויים חדשים: ציר הזמן והאפליקציות החברתיות.

אם טרם יצא לכם לראות את ציר הזמן, מדובר בממשק חדש של פרופיל המשתמש בפייסבוק, שמרוכז סביב ציר זמן אחד גדול. על הציר, שמתחיל בתאריך הלידה שלכם ונגמר ברגעי ההתבוננות, תוכלו לראות רבות ממה שקרה לכם - הודעותיכם, תמונותיכם ושאר הפוסטים הבולטים שהעליתם לפייסבוק.

התגובות לא איחרו לבוא, כשמהר מאוד התברר שמדובר בצעד שנוי במחלוקת. המתנגדים לפרופיל החלו לבכות את אובדנה הסופי של פרטיות – הנה החיים שלהם, חשופים בפני כל. ולא רק חשופים, אלא מעודדים אתכם באופן אקטיבי להשלים פערים ולהיכנס לתוך התבנית שבנתה פייסבוק, ולהוסיף לתוכה גם תמונות מהלידה ומגיל הגנון. המסנגרים דיברו על הנוחות שבצפייה בפרופיל החדש, ועל התובנות אותן הוא מספק עליהם.

איזה שינוי בפייסבוק הכי מיותר בעיניכם? הצביעו בסקר

מגפת השיתוף נחתה עלינו מהר מדי

האמת, כך נראה, נמצאת באמצע. רוב רובם של המקטרגים מדברים על ההשפעות של הרשת החברתית על דפוסי הפעולה שלנו, פיתויינו לחשוף כמה שיותר מידע והצגתו בלי שנבין בכלל מה אנחנו עושים. המסנגרים מדברים על עצמם – על כך שהכלי הזה נראה להם, אישית, מוצלח. ובכך, בעצם, טמון הדיסוננס שהופך בולט ויותר ויותר בפייסבוק.

מגפת השיתוף נחתה עלינו מהר מדי, ורובנו טרם הספיק לעכל אותה. קשה להסביר אחרת למה אנשים שלא היו מקללים מישהו פנים אל פנים שולחים הודעות נאצה וגידופים דרך פייסבוק, בה הם מזדהים בשמם האמיתי. נראה כאילו אנשים טרם הבינו ששיתוף ברשת חברתית הוא, ובכן, שיתוף. הווירטואליות שלו לא משנה.

וזה בדיוק מה שקורה עם ציר הזמן החדש. הרצון שלנו להכניס לתוכו דברים אינו מונע על ידי הצורך לשתף אותם, כי אם על ידי מגניבות הכלי עצמו. ואם מדובר היה בכלי אופליין – חלק מיומן ממוחשב או תוכנה לניהול תמונות, כנראה שלא היינו קוראים למי שמשתמשים בו נרקיסיסטים רק מכיוון שהם בנו ציר זמן של חייהם.

אך בו בזמן, הדברים האלה כן משותפים. בפייסבוק ממלאים עוד ועוד חורים בפאזל שנקרא הפרופיל האישי שלנו. הם משתמשים בציר הזמן הזה כדי להפוך אותנו לאטרקטיביים יותר הן עבור המפרסמים והן עבור גולשים אחרים, שיבלו יותר ויותר זמן במעקב – המטריד למדי, אם חושבים על זה – אחר חייהם של אחרים, שפרוסים כעת לראווה בדף המשתמש החדש שלהם.

אפליקציות שמובילות לזילות הדיעה של המשתמש

השינוי השני שהוכרז ביום חמישי האחרון הוא אפליקציות השיתוף. אם תתקינו אותן, כל עמוד שתקראו באתר רלוונטי ישותף בפייסבוק בין אם תרצו זאת או לא. נכון לעכשיו, הקופצים הראשונים על ההזדמנות הם עיתונים, וכבר היום ניתן לראות מה חבריכם קראו בוושינגטון פוסט, במידה והם אישרו לאפליקציה בצורה חד פעמית לפעול על גבי פרופיל הפייסבוק שלהם.

כאן כבר ברור מאוד למה פייסבוק והאתרים שמשתתפים בניסוי רוצים את זה: מדובר בקישור אוטומטי בין תוכן פייסבוק לבין תוכן חיצוני, כזה שהופך את הרלוונטיות של פייסבוק כדף הבית לגבוהה הרבה יותר באמצעות הצפה של ההדף בתוכן חדשותי ומגזיני – דבר שהופך את תחילת סשן הגלישה שלכם לנוח בהרבה.

דבר נוסף שברור בנושא הזה הוא איפה עומדים הגולשים: יש כרגע התנגדות רבה לאפליקציות האלה. הסיבה לכך היא העומס אותן הן תיצורנה על טיקר החדשות, וזילות הדיעה של המשתמש. אם עד עכשיו כפתור לייק היווה פעולת המלצה אקטיבית, שהמשתמש עומד מאחוריה, האפליקציות החברתיות הורסות את המרקם הזה. כל דף אליו נכנסתם, בין אם נהניתם מהכתבה או לא, ישותף. ומילא מבוכה פוטנציאלית (שלום לכם, מדורי סקס ויחסים), הדבר מחליף את קול ההמלצות האישי שלכם בקול של כרוז רובוטי שעוקב אחר מעשיכם. וזה, איך לומר, לא מאוד נעים.


עוד בנושא:

- אז מה חדש בפייסבוק?
- חדש בפייסבוק: לוח זמנים ואפליקציות חברתיות
- פייסבוק השיקה ממשק חדש
- חדש בפייסבוק: לעקוב אחרי מי שלא חבר

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully