וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 תובנות על פייסבוק

אור הירשאוגה

2.2.2012 / 11:30

כוחה של פייסבוק נובע ממספר רכיבים הנשמעים וירטואליים, אך חזקים לא פחות מאלו שבגינם אנו ממשיכים לקנות סיגריות

1. 3%. פייסבוק הפכה לשם דבר כשרוצים לדבר על יישומים ארגוניים מורכבים. "זה צריך להיות פשוט כמו הממשק של פייסבוק". אך הממשק של פייסבוק אינו פשוט כלל. הוא פשוט כשזה נוגע ל-3% מהפעולות שניתנות לביצוע באתר, הפעולות הפשוטות ביותר. כשמדובר בכל שאר הפעולות, מדובר באתר מסורבל באופן יחסי, שדורש לא מעט ניסוי וטעיה כדי להבין כיצד להשתמש בו.

2. המרכיב האנושי. ביוני האחרון ביקר דיוויד פישר, בנו של נגיד בנק ישראל, בארץ. פישר אינו רק בנו של הנגיד. הוא משמש כמנהל הפרסום של פייסבוק, זאת לאחר שמילא תפקיד דומה במשך תקופה ארוכה בגוגל. הוא נחשב לאחד הכוכבים של עמק הסיליקון, וכמי שאחראי במידה מרובה להצלחתה האדירה של גוגל בהפיכת תנועת גולשים למזומנים. במהלך ביקורו ניסה פישר להסביר את הסיבה להצלחתה של פייסבוק, והציג כדוגמה את שירות שיתוף התמונות של האתר. לדבריו, כשעלה השירות "הוא היה גרוע בהרבה משירותים אחרים - לא ניתן היה להפוך את התמונות, לחתוך אותן, להבהיר אותן". עם זאת, הוסיף פישר, היה אפשר לעשות בו דבר אחד שלא ניתן היה לעשות בשירותים אחרים - לשתף תמונות. "בזכות הדבר הזה הפך השירות שלנו לשירות העלאת התמונות הגדול ברשת", הוא ציין.

3. לא "פשוט לשתף". יכולת השיתוף היא שהפכה את פייסבוק למפלצת הכלכלית שהיא היום, אך שיתוף הוא מושג רחב הרבה יותר מדי. לשתף עם מי? עם כולם? רק עם חברים? פייסבוק לא היתה הרשת החברתית הראשונה, והיא וודאי לא תהיה האחרונה. בשונה מרשתות שקדמו לה, דוגמת מייספייס, פייסבוק אפשרה למשתמשים לשתף מידע מחייהם עם מספר מוגבל של אנשים. בראשית דרכה היתה פתוחה הרשת רק למועדון חברים מוגבל מאד - סטודנטים בהארוורד. סגירות זו הגדילה מאד את הנכונות של המשתמשים לשתף מידע. מהסטודנטים של הארוורד, קובעי טון בנושאים חברתיים וטכנולוגיים, היא התפשטה לאוניברסיטאות וקולג'ים אחרים בארה"ב ולבסוף נפתחה לכלל הציבור.

4. חשיבותו של המועדון הסגור. המועדון החברתי המצומצם והמשפיע ממנו צמחה פייסבוק מצביע על חשיבותם של גורמים חוץ-טכנולוגיים בהתפשטותן של רשתות חברתיות. הזינוק במספר המשתמשים ברשת החברתית מייספייס אירע בעקבות החלטתן של להקות רוק אלטרנטיביות להעביר את פעילותן לרשת זו. אפילו שייקר הישראלית, שפיתחה באר וירטואלי הפועל בפלטפורמה של פייסבוק, נעזרה בהנדסה החברתית הזו כדי ליצור מסה קריטית של משתמשים על ידי הגבלת הפיילוט לסטודנטים של המרכז הבינתחומי בהרצליה בתחילת דרכה.

5. תסביך פייסבוק. כוחה של פייסבוק נובע משלושה מרכיבים - היקף המשתמשים בה, התלות הגוברת של משתמשים בה ככל שיותר ויותר מידע מחייהם נאגר ברשת, ורגש האשמה. ככל שאנו מעלים יותר תכנים לפייסבוק אנחנו הופכים ליותר תלויים בה, כארכיב של חיינו הדיגיטליים. ההתייחסות שלנו אל ארכיב זה כנכסים דיגיטליים אותם צברנו מייצר את רגש האשמה. אנחנו מפחדים להפסיד את המשאבים שהושקעו בזניחת הרשת החברתית.

6. החלום המשותף. באחד מספריו הבדיוניים מתאר הסופר ניל גיימן עולם שהשתנה מהיסוד בעקבות חלום משותף - כשמסה מספיק גדולה של אנשים חולמת את אותו החלום המציאות יכולה להשתנות. הפחד הגדול של פייסבוק הוא מחלום משותף שכזה. ברגע שמספיק אנשים יחליטו שאינם זקוקים יותר לפייסבוק נוכל לעזוב אותה, גם אם זה ידרוש מאיתנו להשיל את נכסינו הדיגיטליים.

7. כל זה כבר קרה. פייסבוק נחשבת ל"סוס משוגע" בכל הקשור לשינויים קיצוניים בממשק ובשירות. יישומי הצד השלישי שאפשרו לנו לזרוק כבשים אחד על השני נחשבו בראשית דרכה של הרשת כאחד ממנועי הצמיחה העיקריים של החברה. עם זאת, ביום בהיר אחד, דחקה פייסבוק את יישומי הצד השלישי וכמעט והעלימה אותם מהמסך. תהיה זאת טעות לחשוב שפייסבוק ביצעה את השינוי הזה רק כדי להחליש את המפתחים החיצוניים. פייסבוק הבינה שהצורך ביישומים אלו הולך ופוחת. השלכת כבשים וירטואליות היתה נכונה לתקופה מסוימת בחייה של הרשת ולא נכונה לתקופות מתקדמות יותר. היא הפכה לרלוונטית פחות למשתמשים.

8. הבסיס משתנה. יכולת השיתוף, אגירת הנכסים הוירטואליים ורגש האשמה הם כוחות חזקים. כוחות בסיסיים אפילו. יש לומר זאת בצורה ברורה - פייסבוק עונה על צורך ממשי לא פחות מהצורך שעליו ענו בעבר סיגריות, ואולי אפילו מכוניות. עם זאת, הקצב שבו מתרחשים שינויים חברתיים כיום מהיר הרבה יותר, לא מעט בגלל פייסבוק ודומותיה. אם פייסבוק תאבד מכוחה, לא יהיה זה בגלל שהצרכים שעליהם היא עונה הם "וירטואליים". זה יהיה בגלל שקצב השינוי החברתי גבוה היום מאי פעם. העייפות שלנו מהשלכת כבשים וירטואליות אינה שונה איכותית מהתגבשותה של תנועת נגד אדירה שיכולה לסחוף את 850 מיליון המשתמשים הרחק מפייסבוק.

9. מה אומרת החולצה של מארק צוקרברג? ביוני 2010 השתתף מארק צוקרברג בראיון שנערך בכנס D8. בשלב מסויים פשט צוקרברג את הסווטשירט אותה לבש ועליה התגלה תרשים משונה, שנראה מושפע מאד מתנועות סתרים. בסמל שורטטו הכוחות שמשפיעים על פייסבוק והמשפט "Making the World Open and Connected". לא מעט מילים נכתבו בניסיון לפרש את משמעות הסמל שהגיח לפתע. המשמעות המדוייקת של הסמל לא מאוד חשובה. חשובה הרבה יותר היא ההבנה שצוקרברג חושב במונחים מופשטים מאד, בראיה רחבה מאד. הוא אינו עוסק רק בתכונות השונות של השירות. הוא מודע להשפעה האדירה שיש לכוחות חיצוניים וחברתיים על החברה אותה הקים ומנסה לגייס אותם לטובתו.

10. 97% שלא משנים כלום. כוחה של פייסבוק לא ייקבע על ידי טכנולוגיה. הוא ייקבע על ידי יכולתה לרכז יותר ויותר מפעילויותינו ברשת. הוא יקבע על ידי יכולתה להפוך לפלטפורמה ששואבת אליה עוד ועוד פעילויות. רשתות אחרות יקומו ויפלו. משך חייה של פייסבוק ייקבע על ידי יכולתה לדחות את "החלום המשותף". העיסוק המתמיד של צוקרברג בהשפעות החברתיות והעולמיות על גורל החברה אותה הקים, הוא הגורם שיקבע יותר מכל את משך הזמן שבו תוכל פייסבוק לדחות את בואו של "החלום המשותף".


עוד בנושא:
- פייסבוק יוצאת להנפקה

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully