וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי הפוליטיקאי האהוב ביותר ברשתות החברתיות?

גיא גרימלנד

1.3.2012 / 11:27

מדד חדש שבדק את ביצועיהם של הפוליטיקאים באינטרנט, מלמד כי רק שלי יחימוביץ' מהווה איום ממשי על הפופולריות האינטרנטית של ראש הממשלה

עוד לפני שהוכרז מועד הבחירות הרשמי לכנסת ה-19, מסתערים המועמדים המרכזיים על הרשת וכבר מייצרים קמפיינים בערוצי הדיגיטל הפופולריים בישראל.

עם יותר מ-4.8 מיליון גולשים, ערוצי הדיגיטל נהפכו לערוצי תקשורת מרכזיים לקראת הבחירות הקרובות. דו"ח מדד הפופולריות הדיגיטלית של המועמדים המרכזיים לראשות הממשלה, שנערך לראשונה בישראל, בדק את ביצועיהם של המועמדים באינטרנט וברשתות חברתיות. הדו"ח נערך על ידי קבוצת פרופיל, המתמחה בניהול קמפיינים וניתוח מגמות באינטרנט, בראשותו של דקל שחרור.

מהממצאים עולה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא המועמד הפופולרי ביותר בקרב גולשי האינטרנט הישראלים ובעל הנראות האינטרנטית הגדולה ביותר מבין המועמדים. על פי הדו"ח, אף כי זו הפעם הראשונה שח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) מוצגת בערוצי האינטרנט כיו"ר מפלגה, היא מצליחה לגשר על הפער, לעקוף את יו"ר קדימה, ציפי לבני, ואף לנצח את נתניהו בחלק מהזירות ברשת.

לפי הדו"ח, יחימוביץ' היא היחידה המהווה איום ממשי על הפופולריות האינטרנטית של נתניהו. אתר האינטרנט של יו"ר העבודה פועל כפורטל חדשות של ממש, שמעורר עניין רב בקרב הגולשים ומסומן על ידי מנועי החיפוש כבעל שיעורי צפייה גבוהים ביותר בישראל. אתר האינטרנט של יחימוביץ' מצליח להותיר מאחור אפילו את אתרו הוותיק של נתניהו, שהריץ את ראש הממשלה בבחירות 2009. הדירוג הגבוה מאוד של אתר האינטרנט של יחימוביץ' מעל שאר המועמדים מחפה על זירת הפייסבוק, שבה היא נחותה מנתניהו, מלבני וגם מיאיר לפיד, ועל כן היא מדורגת בדירוג המסכם שנייה אחרי נתניהו.


בניגוד לשאר המועמדים, החזקים בזירה אחת באינטרנט אך חלשים או אינם קיימים באחרת, מקפיד נתניהו לייצר פעילות דיגיטלית ענפה בכל הזירות. אפילו זירת הטוויטר, הממותגת כצעירה יותר, פופולרית פחות מהפייסבוק ומוזנחת על ידי חלק מהמועמדים, זוכה להתייחסות מיוחדת של ראש הממשלה, שמקפיד ל"צייץ" בה כשבע פעמים ביום.

ההתייחסות המיוחדת של נתניהו לטוויטר מציבה אותו יחד עם מנהיגים בעולם כמו נשיא צרפת ניקולא סרקוזי ונשיא ארה"ב ברק אובמה, שהחלו בקמפיין בחירות בטוויטר. כמו נתניהו, "מצייצים" סרקוזי ואובמה בכל כמה שעות וזוכים כמוהו לעשרות אלפי עוקבים.

לבני משקיעה ביוטיוב

לבני משקיעה את מרב מרצה הדיגיטלי בהעלאת סרטונים באתר יוטיוב, ואף זוכה למאות אלפי צפיות, אך היא אינה משקיעה באתר האינטרנט שלה, המקבל תנועה דלילה ביותר של גולשים. בנוסף, לבני מדשדשת אחרי נתניהו, יחימוביץ' ולפיד בזירת הפייסבוק. הזנחת שתי הזירות המרכזיות האלה בפנייה אל הגולש הישראלי - אתר האינטרנט של המועמד ועמוד הפייסבוק שלו - פוגעת בציון המשוקלל של לבני, ולכן בדירוג המסכם היא מדורגת 30 נקודות מתחת לנתניהו.

בקרב מול יריבה בפריימריס בקדימה, ח"כ שאול מופז, מובילה לבני בכל הפרמטרים ובכל ערוצי הדיגיטל העומדים לרשות המועמדים. מופז מנצל ערוץ תקשורת אינטרנטי אחד ופונה לגולש הישראלי רק דרך עמוד הפייסבוק שלו, שהוקם לפני שמונה חודשים. למופז אין אתר משלו או כל ערוץ אחר, והוא מעלה את תכניו באתר הכללי של קדימה לצד תכניה של לבני (גם באתר של מפלגת קדימה תנועה הגולשים דלילה ביותר). כניסתו המאוחרת של מופז לפייסבוק אינה מאפשרת לו לצבור כמות גדולה של אוהדים ברשת החברתית, ובשקלול היעדרותו משאר הזירות החשובות באינטרנט, מגיע מופז למקום האחרון בדירוג הפופולריות ברשת.

דקל שחרור, מומחה בקמפיינים אינטרנטיים שערך את הדו"ח, מסביר כי "מערכת הבחירות שהחלה ברשת ממחישה כי אף שמדובר עדיין בבחירות מפלגתיות, באינטרנט הכל אישי, ומרבית המועמדים מצניעים את מפלגתם לקראת הבחירות ומקדמים את עצמם על חשבונה. נתניהו, יחימוביץ' ולבני, המועמדים המובילים והבולטים באינטרנט, מקדמים ערוצי דיגיטל נפרדים משל מפלגתם, ואף מתחרים מול מפלגתם על אותו קהל גולשים. יחימוביץ', למשל, היא בעלת אתר אישי מקודם ומתוחזק טוב יותר, לא רק משאר המועמדים לבחירות, אלא גם יותר מהאתר הרשמי של מפלגת העבודה שהיא העומדת בראשה".

"הפעילות האינטרנטית המסיבית של נתניהו מוכיחה שראש הממשלה נמצא כבר בעיצומו של קמפיין בחירות", טוען שחרור, "וכפי שהפתיע את המועמדים האחרים עם ההכרזה על הפריימריס בליכוד, הוא מצליח להפתיע אותם גם בקמפיין האינטרנט שלו. בניגוד לשאר המועמדים, שהדליקו את מנועי האינטרנט והגבירו את פעילותם רק מאז שעלו הערכות על הקדמת הבחירות, דאגו בלשכת ראש הממשלה להקצות במשך כל הקדנציה משאבים משמעותיים לקידום ראש הממשלה באינטרנט - והתוצאות ניכרות במעמדו הבלתי מעורער של נתניהו ברשת.

פייסבוק: לנתניהו יותר אוהדים מללבני ולפיד גם יחד

איר לפיד מוביל בתדירות הפעילות בפייסבוק, עם יותר מ-40 עדכונים בממוצע ביום, אך בניגוד לשאר המועמדים, הוא אינו מעדכן את עמוד הפייסבוק שלו בתכנים מקוריים מטעמו, אלא בעיקר בתגובות לתכנים שמעלים הגולשים, שלעתים מסתכמות במלה או שתיים, כמו "נכון", "טוב, ביי", הסימון סמיילי ועוד.

במידה שהיה נבחן בפרמטרים של שאר המועמדים, על פי תכנים עצמאיים שמעלה המועמד בעצמו, היה ציונו של לפיד צונח ל-21 נקודות בלבד - אחד לפני האחרון בדירוג (שאול מופז).

לפיד הוא היחיד שפתח את עמוד הפייסבוק שלו לפרסומים של כלל גולשי פייסבוק. החופש של כל גולש להעלות תכנים בעמוד של לפיד אמנם מייצר זירה תוססת וצעירה, אך גורם לכך שלצד דיונים פוליטיים שאליהם מגיב לפיד, מעלים הגולשים בעמודו גם פוסטים רבים, דוגמת הספדים ושירי הלל לזמרת האמריקאית ויטני יוסטון שהלכה לעולמה לפני כשבועיים, או איחולי ימי הולדת לחברים, ועוד.

שאר המועמדים מעלים עדכון אחד או שניים ארוכים, הקשורים לנושאים שעל סדר היום, ומאפשרים תגובות חיוביות ושליליות של הגולשים. המועמדים שמתייחסים לתגובות ועונים לגולשים בדף הפייסבוק שלהם חוץ מלפיד הם ציפי לבני, שאול מופז ושר הפנים אלי ישי. המועמדים שאינם מתייחסים לתגובות הגולשים ואינם עונים להם, הם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלי יחימוביץ', אביגדור ליברמן, אהוד ברק וזהבה גלאון.


בניגוד לכל המועמדים, שאינם חושפים את זהותו של מעלה התכנים מטעמם (למשל, עוזר או דובר), אצל יחימוביץ' מזדהים עוזריה בשמם כשהם מעלים תכנים. כשיחימוביץ' מעלה תכנים בעצמה, היא דואגת להזדהות בשמה. פעילות זו מעניקה לדף הפייסבוק של יו"ר מפלגת העבודה בידול ואמינות גדולה יותר משל עמודי הפייסבוק של שאר המועמדים.

מבין כל המועמדים, יו"ר מרצ זהבה גלאון היא היחידה שאינה מאפשרת לגולש הישראלי להיכנס לדף הפייסבוק האישי שלה ולקרוא את מסריה. גלאון אינה מנהלת דף פייסבוק, אלא פרופיל אישי, והגדירה בו שרק חבריה יוכלו להציץ בקיר שלה. מכיוון שגלאון הוכרזה רק באחרונה כיו"ר מפלגתה, הנתונים המופיעים בטבלאות מתייחסים לערוצי האינטרנט של מפלגת מרצ ולא של גלאון עצמה. לגלאון אין ערוצי מדיה אישית דיגיטלית חוץ מעמוד הפייסבוק שלה, ובמידה שהיתה נמדדת ללא ערוצי מפלגתה, היתה מסיימת אחרונה בדירוג (אחרי מופז).

צפיות ביוטיוב: נתניהו ולבני משדרים ראש בראש

ערוץ היוטיוב של המועמד מאפשר לו לפנות לגולש באופן בלתי אמצעי. אף כי יו"ר קדימה, ציפי לבני, מעלה עשרות סרטונים ודואגת לעדכון שבועי של ערוץ היוטיוב שלה, היא מפגרת אחרי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהוא בעל ערוץ לא מעודכן, בכ-50 אלף צפיות.

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', מעדכנת את ערוץ היוטיוב שלה כמעט בכל יום, יותר מכל מועמד אחר, אך אינה מצליחה לגבור על הפופולריות של ערוציהם של נתניהו ולבני, שמעדכנים בתדירות נמוכה ממנה. למועמדים לבני, נתניהו ויחימוביץ' ערוץ יוטיוב משלהם, נפרד מהמפלגה שהם עומדים בראשה. זהבה גלאון ואלי ישי, לעומתם, מופיעים בערוץ של מפלגתם ואין להם ערוץ אישי.


היחיד שהקים ערוץ יוטיוב משולב הוא ראש סיעת העצמאות, ח"כ אהוד ברק, שקרא לו בשם "אהוד ברק - מפלגת העצמאות". ברק הוא גם המועמד היחיד שמעלה גם סרטונים אישיים, כמו סרטון יום ההולדת שלו, בניגוד לשאר המועמדים שמעלים רק סרטונים על הנושאים שעל סדר היום.

ליאיר לפיד אין ערוץ יוטיוב משלו, והסרטון ששלח לפעיליו, שבו הוא קורא לכל אחד מהם לגייס חמישה פעילים נוספים, הופץ ברשת וזכה למספר צפיות נמוך של 334 בלבד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

אתרי האינטרנט של המועמדים: יחימוביץ' בראש

מיקום האתר של המועמד ביחס לכלל האתרים בישראל הוא שקלול של מספר הצפיות ומספר הצופים באתר. האתר המדורג במקום הראשון, Google.co.il, הוא האתר בעל הדירוג הגבוה ביותר בישראל והאתר המדורג במקום ה-100 אלף הוא הנמוך ביותר. על פי פרמטר זה, האתר של יחימוביץ' הוא בעל הדירוג הגבוה בישראל מבין אתריהם של כל המועמדים.

אתרה העשיר בתוכן של יחימוביץ' מייצר אצל הגולש הישראלי עניין רב יותר משל כל מועמד, והגולש הישראלי מבלה בכל כניסה לאתר שלה יותר משמונה דקות בממוצע, ובכל כניסה הוא מעלעל בשבעה עמודים בממוצע. בעוד שאתריהם של יחמוביץ', נתניהו, גלאון ויו"ר ש"ס, אלי ישי, התברגו לרשימת 100 אלף האתרים המובילים בישראל, אתריהם של ציפי לבני, אביגדור ליברמן ואהוד ברק זוכים לצפיות נמוכות מאוד, ואינם מצליחים להגיע לרף המינימלי שמאפשר דגימה. ללפיד ולמופז אין אתר, ועל כן לא ניתן לבדוק את פעילותם בזירה מרכזית זו.

הפעילות ברשת מרמזת על קמפיין הבחירות הכללי

דו"ח הדיגיטלי הראשון של ביצועי המועמדים לכנסת ה-19, שנערך על ידי קבוצת פרופיל, מקיף שורה של פרמטרים הבודקים את ערוציו הדיגיטליים של כל מועמד ומספקים השוואות ביחס לתוצאות מתחריו.

המועמדים המרכזיים בבחירות הקרובות, שנבדקו בדו"ח, הם אביגדור ליברמן, אהוד ברק, אלי ישי, בנימין נתניהו, זהבה גלאון, יאיר לפיד, ציפי לבני, שאול מופז ושלי יחימוביץ'.

הדו"ח עוקב אחרי הפעילות של אתרי האינטרנט האישיים של המועמדים, עמודי הפייסבוק שלהם, ערוצי היוטיוב שלהם, הטוויטר ועוד. הדו"ח גם מנתח את אופיים ואיכותם של התכנים שמעלים המועמדים בערוצי הדיגיטל שלהם. תכנים אלה נותנים אינדיקציה לכיווני קמפיין הבחירות הכולל באינטרנט ובמדיות חוץ-אינטרנטיות של המועמד. בנוסף, הדו"ח בודק את מידת הפופולריות של התכנים שמעלים המועמדים בערוציהם הדיגיטליים ואת רמת העניין של הישראלי במועמד.

לבסוף, משקלל הדו"ח את הביצועים בכל המדיות הדיגיטליות ומספק למועמד ציון כולל מ-1 עד 100. המועמד בעל הציון המשוקלל הגבוה ביותר הוא המועמד הפופולרי ביותר בקרב גולשי האינטרנט הישראלים ובעל הניראות האינטרנטית הגדולה ביותר מבין המועמדים.


עוד בנושא:

- ביקורת אפליקציית אייפון: סיעת עצמאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully