וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיקרוסופט, אל תגעי לי בלינק

26.3.2012 / 14:37

למיקרוסופט אין זכות לחסום שליחת לינקים, גם כאשר מדובר באתרים מפוקפקים. המסנג'ר חייב להישאר לא יותר מצינור

דמיינו את המצב הבא. בשיחה טלפונית עם חבר אתם מעוניינים לעדכן אותו על מקור הורדה פיראטי. "אז אתה שומע, חיים, כדי להוריד את הפרק החדש של מד מן אתה נכנס לאתר..." – ואז רעש לא ברור נשמע על הקו. "לא שמעתי, מה אמרת?", שואל חיים. אתם מקללים את הקו הלא תקין ואומרים שוב: "אתה נכנס לאתר 'דה פייראט...'", ושוב רעש. חיים לא יכול לשמוע אתכם, כי מסתבר שבכל פעם שאתם אומרים את שם האתר המפוקפק – תוכנה של בזק שמנטרת את הקו מזהה זאת ומפעילה עליו רעש יזום שימנע מכם להעביר את המידע הבעייתי.

נשמע מופרך והזוי? מסתבר שזה לא תסריט דמיוני. אתמול התגלה שזה בדיוק מה שמיקרוסופט עושה. החשיפה של אתר "טורנט פריק", לפיה המסנג'ר של מיקרוסופט לא מאפשר להעביר בין משתמשיו לינקים לאתר ההורדות The Pirate Bay מציבה את חברת התוכנה הענקית במקום בעייתי, לא תקין ולא הגון כלפי משתמשיה, וזה עוד בלשון המעטה. מי שירצה להיות דרמטי יותר יאמר שמיקרוסופט מפנה גב ללקוחותיה הנאמנים (אלו שעדיין משתמשים במסנג'ר למרות אלטרנטיבות טובות לא פחות כמו הצ'אט של ג'ימייל או המסנג'ר של פייסבוק), בוגדת באמונם ומשרתם תאגידי ענק (כמוה, למעשה) על חשבון אזרחים.

צינור טיפש, לא יותר

נכון להשתמש דווקא במילה הזאת, "אזרחים", ולא ב"משתמשים", "לקוחות" או "צרכנים", מכיוון שהעוול שעושה כאן מיקרוסופט קשור לא רק לרמת שירות אלא להגינות ואפילו לדמוקרטיה. כבר אתמול, כאשר התפרסם הדיווח החדשותי, היו מי שטענו שמדובר בהפרה של חופש הדיבור – ערך מקודש במדינה בה נולדה מיקרוסופט – ארצות הברית, שהכניסה את הערך הזה לחוקתה. כאשר משתמש רוצה להגיד למשתמש אחר "פייראט ביי" (ולצורך העניין - לשלוח לינק זה 'להגיד') – למיקרוסופט פשוט אין זכות למנוע זאת.

אבל למיקרוסופט אין את הזכות הזאת גם לפני שהולכים למקומות מרחיקי לכת כמו החוקה האמריקאית וחופש הדיבור. זאת מהסיבה שהמסנג'ר, בדיוק כמו קו הטלפון שניתן קודם כדוגמה, אמור להיות לא יותר מצינור להעברת מידע. צינור טיפש ונטול כל תבונה משלו, כזה שלא אמור להיות לו כל כלי שיאפשר הפעלת שיקול דעת אקטיבי לגבי מה שעובר בו. ספקי אינטרנט נלחמו שנים, ובצדק, בטענה שהם אינם משהו מעבר לצינור. בכל פעם שבאו אליהם עם בקשות וציפיות לחסום גישה לאתרים לא חוקיים – הם אמרו שהם לא האינטרנט, הם רק הכביש שעליו הרשת נוסעת. גם המסנג'ר הוא הכביש עליו 'נוסע' הצ'ט שלכם, וזה לא מקנה לחברה המפתחת אותו כל זכות מוסרית להפעיל עליו מכמונות מהירות, אם נמשיך בהקבלה. מי שמכם, מיקרוסופט, להחליט לאיזה לינק מותר ולאיזה לינק אסור לעבור בתקשורת ישירה בין שני משתמשים? באיזו זכות אתם מתערבים בשיחה הפרטית שלי עם חבריי? מי מת ומינה אתכם לשוטר של האינטרנט?

מיקרוסופט מקריבה את Pirate Bay למולך

מיקרוסופט עדיין לא הגיבה רשמית לטענות נגדה, אך ניתן לנחש שלפחות אחד מהטיעונים שהיא תעלה יהיה שמדובר למעשה בסוג של שירות אנטי-וירוס, מעין מוניטור שמיירט לינקים זדוניים שיכולים לפגוע במחשב. הטיעון הזה לא מחזיק מים מכמה סיבות: קודם כל, המסנג'ר של מיקרוסופט מיירט כל לינק ל-Pirate Bay, בלי כל קשר לעמוד הספציפי אליו הוא מפנה ולקובץ המוצע בו להורדה (חלקם חוקיים לחלוטין ורובם נקיים מווירוסים ושאר נוזקות). שנית – לפחות נכון לעכשיו המסנג'ר לא מיירט לינקים לאתרי טורנט אחרים ולאין ספור אתרים זדוניים הקיימים ברשת. אז למה דווקא Pirate Bay? אולי זה קשור לעובדת היותו בד אדום מול תעשיית המדיה, שמנסה כבר זמן רב לסגור אותו בכל דרך אפשרית?

מיקרוסופט מקריבה את Pirate Bay למולך, וזאת מבלי לשאול או לבקש רשות מאלו שהיא עושה את ההקרבה בשמם ועל חשבונם. החלטתם שחשוב לכם להגן לי על המחשב מאתרים מסוכנים? הוסיפו לרשימת האפשרויות שאתם מציעים בתוכנה אופציה של "גלישה בטוחה", שאני יכול להדליק או לכבות. הכניסו לשם רשימת אתרים שאתם מציעים לסנן – ותנו לי להחליט איזה מהם אני מוכן שיופיע לי בחלונית הצ'ט ואיזה לא. אבל לחסום לי את התקשורת על דעת עצמכם, אפילו ללא הודעה, ולהחליט שיש אתר שלא מגיע לו (ולי) להיכלל בה? הצנזורה הזאת פשוט לא תיתכן.


עוד בנושא:

- המסנג’ר של מיקרוסופט חוסם את Pirate Bay

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully