וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

iOS 6: כדאי לשדרג?

האם לשדרג את האייפון או האייפד שלכם ל-iOS 6, או שמא מערכת ההפעלה החדשה עדיין לא בשלה מספיק?

"האם שווה לשדרג לגרסה החדשה של iOS?" היא שאלה שנשאלת בכל פעם בה אפל מחליטה לשדרג את מערכת ההפעלה שלה למכשירים ניידים. זו שאלה של אנשים למודי נסיון - כאלה שהתמודדו עם השדרוג של חלונות XP לויסטה, שעדכנו גרסה בפלייסטיישן 3 וגילו שכל מה שהיא עשתה זה למחוק את הגישה ללינוקס, שעדכנו מכשירים פעם אחר פעם וגילו שהם עובדים עכשיו פחות טוב.

גם במקרה של iOS עצמה, זכורים להם כמה שדרוגים עם בעיות. לא בעיות שנבעו מהכנסת חידושים כאלה ואחרים, כי אם פשוט באגים. יש אנשים שנתקלו בבעיות סוללה כשעדכנו ל-iOS 5, למשל. אך בסופו של יום, התשובה לשאלת העדכון תמיד הייתה "כן" - אפל מעולם לא המציאה מחדש את מערכת ההפעלה שלה, כל השינויים בנו עוד קומה בבניין שרוב יסודותיו הם עוד מ-2007, מהגרסה הראשונה של המערכת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

זו גם הברכה וגם הקללה של אפל. מצד אחד, באפל פיתחו מערכת הפעלה שהפכה, מבחינת ממשק משתמש, לתו איכות בתעשייה הזו. רק בשנה האחרונה אנחנו רואים ממשקים שמתקרבים אליה, ומתחילים לעקוף אותה בכל הקשור לנוחות השימוש. אז יש שיאמרו כי נכון לעכשיו, לפחות, אין לאפל סיבה לבצע מהלכים מרחיקי לכת. אם זה עובד, אל תהרסו.

מאידך, חידושים מינוריים עשויים להביא לסטגנציה. אחרי חמש שנים, וכשמסביב התפתחה אקוסיסטמה שכוללת את Windows Phone הנוחה להפליא ואת אנדרואיד 4 הנוחה-יחסית, אפל צריכה לספק תמורה לנאמנות של משתמשיה. עיצוב המכשירים של נוקיה, להזכירכם, היה מעולה גם בתקופה של N96 ו-N97 המזעזעים. זו התוכנה שאכזבה.

אז מה קורה ב-iOS 6? צעד קטן, או צעד גדול?

התשובה נמצאת אי שם באמצע, למעשה. מערכת ההפעלה החדשה כמעט ולא נוגעת בממשק הבסיסי של iOS, כל השינויים שבוצעו בתחום הזה הם קוסמטיים, כמו פס עליון (הזה עם השעון) חצי-שקוף שצבעו מותאם למה שמופיע על המסך ואפקט מצועצע אך חמוד להפליא כשאתם מושכים את רשימת המיילים למטה כדי לעדכן את התיבה.

אך באפל מדברים על 200 חידושים שמגיעים עם iOS6. ואין סיבה לא להאמין להם. השינויים האלה שם, הם פשוט מתחבאים, לפחות בדקות הראשונות של השימוש, עם יוצא מהכלל אחד בולט מאוד - שירות המפות החדש, שאפל בנתה בעצמה, במקום להסתמך על המפות של גוגל כפי שנעשה בגרסאות הקודמות של המכשיר. ואם אתם מרבים להשתמש בשירות המפות המובנה במכשיר, השירות החדש הוא הסיבה הכי טובה שלכם לא לשדרג ל-iOS 6 בינתיים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

להתראות, גוגל, שלום מפות אפל

אפל לא בנתה את שירות המפות שלה מאפס. היא חתמה על שיתופי פעולה עם יצרניות מפות, קנתה חברות שמטרתן לייצר מפות יפות יותר, ו... כל זה לא מספיק. מה שיש לגוגל ואין כיום לאפל הם שנים של מידע גיאוגרפי מהמשתמשים שנסעו עם מכשירי אנדרואיד בכל כביש אפשרי, צילומי Street View ומידע על תחבורה ציבורית ברבות ממדינות העולם (עדיין לא בישראל).

התוצאה היא שירות מפות יפהפה, שבמכשירים המתקדמים יותר (אייפון 4S, האייפד החדש, אייפוד טאץ' מהדור החמישי) מצליח להציג ערים כמו ניו יורק וסן פרנסיסקו בתצוגה תלת-מימדית מרהיבה, שמבוססת על טכנולוגיות מיפוי תלת מימדי. זה נראה מרהיב, אך אז תזכרו כי מדובר בסוג של תחליף ל-Street View והתחליף ייראה לכם פחות טוב מהמקור. מעבר לכך, התצוגה התלת מימדית עובדת היטב בערים בהן אפל עבדה עליה ידנית, אך בערים בהן רק המנוע עושה את העבודה המודלים נראים לעיתים קרובות מעוותים ובעייתיים. ואם כבר בפירוט עסקינן - אפל לא מצליחה להשתוות לגוגל מבחינת עדכונים ונקודות עניין מחוץ לארה"ב.

בישראל המפות יחסית-מעודכנות (באדיבות Waze), אך לא הכי מפורטות ועדיין יש בהן טעויות. הגימנסיה העברית זכתה, למשל, לסימון של מכון כושר, ואיקאה בנתניה הוא רק חניון בלי חנות, אוניברסיטת תל אביב נמצאת בשדרות שאול המלך 25. וכן, הקריה היא פארק גדול, כי ידוע שהמודיעין של מדינות אויב מתבסס ברובו על שירותי מיפוי שיש להם באייפונים. אך אנחנו עוד יצאנו יחסית בזול. יש מדינות בהן ערים שלמות נעקרו ממקומן.

התמורה לכל הבעיות האלה היא מערכת ניווט קולי מובנית, שנתמכת באייפון 4S, אייפון 5 ואייפד 3. והיא עובדת טוב מאוד, יש לציין, עם הוראות מדוייקות ותכנון מהיר של מסלול מחדש אם פספסתם פניה. זה, והיופי, הם שני הפרמטרים העיקריים בהם המפות של אפל טובות יותר מגוגל כיום. בחברה כבר אומרים כי ככל שאנשים ישתמשו במפות האלה יותר, הן תהפוכנה לטובות יותר. אך בינתיים, צריך לראות האם אפל תאשר לגוגל להכניס את אפליקציות המפות שלה לאייפונים דרך ה-App Store.

חידושים מינוריים, חוויה טובה

שאר החידושים ב-iOS6 הרבה פחות קיצוניים. ובניגוד למפות, אלה שינויים שיוצרים יכולות חדשות ולא הורסים יכולות קיימות. אחת היכולות החדשות, למשל, היא מצב Do Not Disturb - מצב שקט חכם. כשהוא מופעל, המכשיר יסנן את כל השיחות הנכנסות, למעט המספרים שהגדרתם. אך מה אם קרה משהו חשוב ומישהו מתקשר אליכם ממספר לא מוכר? תוכלו להגדיר את המצב ככה ששיחה ראשונה תסונן, אך אם תהיה שיחה שניה מאותו המספר, היא תחובר.

שיפור נוסף מגיע לסירי, העוזרת הוירטואלית, שזמינה כעת לא רק לאייפון 4S כי אם גם לאייפד מהדור השלישי ולאייפוד טאץ' האחרון. זו הפכה מהירה יותר בתשובותיה, והשיפור המשמעותי ביותר בה הוא היכולת להגיד לה לפתוח ישומים. זה עובד בלי שום בעיה, במהירות ובנוחות, ויכול להחליף חיפוש אפליקציות ידני אם יש לכם הרבה אפליקציות מותקנות.

מעבר לכך, בעדכון הזה מתווספת ל-iOS אינטגרציה עם פייסבוק. מעבר לשילוב הסטנדרטי של ספר הטלפונים, שדווקא עשוי לעצבן אנשים על ידי הוספת מאות חברי פייסבוק לספר הטלפונים שלהם (אפשר להחביא אותם, אל תדאגו), יש עכשיו גם אפשרות לפרסם הודעת פייסבוק ישירות מחלון ההתראות של המכשיר, ואפשרות לשתף תכנים עם פייסבוק דרך אייקון ה"שיתוף" שמופיע במקומות כמו הדפדפן וגלריית התמונות. כן, בגוגל יש את זה כבר שנים. לא ברור, אגב, למה ספר הטלפונים, שעכשיו שואב תמונות מהפייסבוק, לא מציג אותן במקומות כמו רשימת מועדפים.

שיפור בולט נוסף הוא בממשק החנות המובנית, שהפכה נקיה ומהירה יותר, לפחות על האייפד החדש. על האייפון היא מרגישה צפופה למדי. אך בכל זאת מדובר בשינוי מבורך - החנות החדשה מקלה על גילוי תוכן חדש (רק אפליקציות בחנות הישראלית, בינתיים).

הסיבה לכך שלא הזכרנו עד כה את מהירות הפעולה ואת זמן הסוללה היא שאלה לא השתנו כלל במעבר בין iOS 5 ל-6. פעולתה של מערכת ההפעלה מהירה מספיק כדי לא לפגוע בחווית השימוש אליה הורגלו משתמשי אפל גם על אייפון 4 בן השנתיים וחצי. וכך, המהירות והסוללה אינן הופכות לסיבה להימנע משדרוג, אך גם אינן סיבה לשדרג את המכשיר.

משדרגים או לא?

השינוי הגדול ביותר ב-iOS 6 - המפות, הוא גם הבעייתי ביותר, נכון לעכשיו לפחות. הוא השינוי שהכי מקרב אותנו להמלצת "אל תשדרגו", אך ההמלצה הזו תקפה רק אם אפליקציית המפות של גוגל משמעותית עבורכם מאוד (והיא כנראה לא, כי סביר להניח שאם אתם מנווטים בכבישי ישראל, אתם עושים את זה עם Waze). כל שאר השינויים שראינו הם שינויים שקשה להתווכח עם כך שהינם לטובה.

וכאן בדיוק נמצא הדיסוננס של צרכני טכנולוגיה שהינם גם חובבי טכנולוגיה. כצרכנים, אתם רוצים חווית שימוש נוחה ויציבה, כחובבים אתם רוצים שהחברה תרגש אתכם עם שיפור מדהים וחדשני. שני אלה לא תמיד מסתדרים. הפעם, הצד הצרכני ניצח. אך העדכון הזה גורם לתהות שוב ושוב - עד מתי תוכל אפל להמשיך בלי להרוס חלק מהיסודות שבנתה לפני חמש שנים, ולקחת את אחד מאותם הסיכונים שהפכו אותה לחברה בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בעולם כיום.

עוד בנושא:

iOS 6 זמינה להורדה

  • עוד באותו נושא:
  • אפל
  • ios 6

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully