וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוני נקסוס המפוברק הערים על עולם הטכנולוגיה

עידן קינן

23.10.2012 / 14:10

גרפיקאי שרצה להתאמן בתחום התלת-מימד פיברק תמונות של סמארטפון 'סוני נקסוס'. אתרי הטכנולוגיה נפלו בפח, ובגדול

שני צילומים של סמארטפון סוני נקסוס X, שדלפו לרשת באמצע החודש, הלהיבו את בלוגי הטכנולוגיה ואתרי החדשות, שמבחינתם קיבלו אישור לכך שסוני עובדת על טלפון מסדרת נקסוס של גוגל. למחרת דליפתם הופיעו הצילומים בפוסט, ואחר כך גם במאות כתבות ספקולטיביות. יום אחר כך התפרסם ווידוי בבלוג טמבלר בשם "אנטומיה של מתיחה": התמונות הן הדמיות תלת-ממד שנוצרו על ידי גרפיקאי, והן מומצאות לחלוטין.

האחרונה בשורת מתיחות טכנולוגיה של הזמן האחרון

הגרפיקאי, אמריקאי בשם טי קוואמוטו, יצר את התמונות ב-13 בחודש, לדבריו בתור שעשוע לשיפור יכולותיו במידול תלת-ממד. במהלך העבודה הוא תהה לעצמו: כמה מדליף מידע על סמארטפונים משקיע בדחיפת המידע הסיפור עד שהוא מתפרסם בסוכנות ידיעות? כמה מאמצים עושה כלי התקשורת, שמוצפים בהדלפות כאלו, כדי לוודא שהמידע אמין?

מעט מאוד, אם להסתמך על החודשים האחרונים. סמסונג שילמה לאפל פיצוי בסכום של כמיליארד דולר במטבעות של חמישה סנטים, לפי כתבה שהופצה ברשת באוגוסט. היא שלחה כנקמה שלושים משאיות עמוסות במטבעות למטה אפל, ואלו שפכו שם את המטבעות. מקור הסיפור באתר El Deforma, אתר סאטירי שמפרסם ידיעות בדיוניות.

השחקן ברוס וויליס יפעל משפטית נגד אפל, לאחר שגילה שלא יוכל להוריש למשפחתו את אוסף המוזיקה שרכש באייטיונז, דיווחו בחודש שעבר אתרי הצהובונים הבריטיים הדיילי מייל והסאן. הסיפור צוטט ברחבי התקשורת בלי בדיקת עובדות, עד שאשתו של וויליס, אמה המינג-וויליס, נדרשה אליו והכחישה אותו בציוץ בטוויטר.

אפל פיתחה בורג חדשני, שימנע מאנשים לא מורשים לפתוח את הגאדג'טים שלה, דיווחו כלי תקשורת בחודש שעבר, בעקבות אימייל פנימי של אפל שבו הופיעה תמונה של הבורג. האי-מייל והתמונה פוברקו על ידי חברת הפקה שבדית, שחשפה את המתיחה באתרה וזכתה לפרסום בינלאומי בחינם.

למרות העדויות החד-משמעיות מהזמן האחרון על שטחיות התקשורת בתחום, קוואמוטו החליט לנסות מתיחה משלו. היתה לו סיבה נוספת: "רציתי שגוגל וסוני יראו כמה ביקוש יש בשוק לחוויית נקסוס מתקדמת מיצרן כמו סוני", כתב. למחרת הכנת התמונות הוא העלה אותן לחשבון פיקאסה ואף יצר סרטון פרסומת פיקטיבי וקצר למכשיר:

25 כתבות בחצי שעה

עוד יום עבר, ובתשע וחצי בבוקר פרסם הבלוג XperiaBlog פוסט עם התמונות והכותרת הלא-מתחייבת: "האם זה הסוני נקסוס אקס?" הפוסט שיחק את המשחק המוכר של ללכת עם ולהרגיש בלי – דיווח על שמועה אבל סייג אותה: "זה יכול להיות אמיתי וזו יכולה להיות מתיחה מורכבת".

בתוך חצי שעה, מספר קוואמוטו, הסיפור התגלגל לעוד 25 כתבות. "כתבות נוספות הופיעו עם כל דקה שחלפה, בכל שפה שאפשר לדמיין", כתב. שעה ושש דקות אחרי הפרסום באקספריהבלוג, הסיפור הגיע לאתר חדשות הטכנולוגיה The Verge, וחצי שעה אחר כך לבלוג הטכנולוגיה הפופולרי גיזמודו, שניהם שיחקו את משחק ההסתייגויות. "כמה בלוגים מובילים הכתירו את הפוסטים שלהם בכותרות בסגנון 'תמונות מודלפות של הסוני נקסוס אקס'", כתב קוואמוטו אך נמנע מלנקוב בשמות, "נו, חבר'ה. בואו לא נעשה את זה". באחת בצהריים הוא עבר היה בטק קראנץ' וב-Cnet, ובסוף אותו היום קוואמוטו מצא 521 אזכורים של "סוני נקסוס אקס" בגוגל חדשות, ו-90,000 תוצאות בחיפוש גוגל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

התקשורת אפילו לא חיפשה את המדליף

אף אחד מאתרי החדשות, מעיד קוואמוטו, לא פנה לבעל חשבון הפיקאסה המסתורי כדי לקבל מידע נוסף, לאמת את הסיפור או לשאול שאלות. "בנאדם, לו הייתי עיתונאי, הדבר הראשון שהייתי עושה זה לנסות ליצור קשר עם האיש שפרסם את ההדלפה. אפילו אם זו יריה באפלה, יכולתי להיות זה שהורג את הסיפור". הוא מחמיא לאתר אנדרואיד פוליס, שלא הסתפק בכסתוח בנוסח "אולי זה מזוייף" וערך ניתוח מפורט של התמונות, שכלל השוואת השעה בשעון של הסמארטפון לשעה שבה התמונות צולמו, לפי מידע ה-EXIF השמור עליהן, ניתוח של ההשתקפות האחידה מדי על המסך וחיתוך חד מדי של שולי כניסת ה-USB. הם גם קיבלו טיפ מקורא שמצא בתמונה אפיקומן (הפתעה שמחביאים במשחקי מחשב, תוכנות וכד', Easter egg באנגלית) – השתקפות של יד עושה אצבע משולשת. "לא עשיתי לכם אצבע משולשת", הגיב קוואמוטו, "אבל גרמתם לי להתגלגל מצחוק".

כלי תקשורת שנפלו בפח כתבו על המתיחה והפגינו דרגות שונות של חרטה. בטק קארנץ' כתב כריס ולאזקו: "עכשיו מגיע החלק שבו אני אוכל את הכובע. להגנתי, לא האמנתי לאותנטיות של התמונות (דבר שציינתי בפוסט עצמו), אבל בסופו של דבר פרסמתי את הפוסט בכל זאת. אולי אתם מסכימים עם ההחלטה, אולי לא, אבל בהתחשב באיכות התמונות ודיווחים קודמים שגוגל עובדת עם מספר שותפי חומרה, זה נראה היה מעניין מכדי לא להתייחס לזה".

ב-The Verge דיווחו "איך הסוני נקסוס אקס הבלתי קיים הערים על עולם הטכנולוגיה", וציינו כי "המתחן הצליח לשכנע אותנו די הצורך באמצעות רינדור תלת-ממד מרשים שהתמונות של הנקסוס אקס עשויות להיות אמינות, ואנחנו נמשיך להימנע מפרסום זיופים כאלו ככל שיתאפשר".

אתר PhoneArena.com כתב בכותרת: "סוני נקסוס אקס היה זיוף, והכשלון שבדיווח שלנו". בגוף הכתבה היתה נטילת אחריות מלאה: "כולנו רצינו להאמין בזה, כי כולנו באמת רוצים לדעת איך יראה מכשיר סוני נקסוס, אבל לרוע המזל כולנו נפלנו בפח בשבוע החולף. וגרוע מכך, קהילת חדשות הטכנולוגיה כולה כשלה בדיווח שלנו על הסיפור [...] כשאנחנו מפשלים, אנחנו גם רוצים להביא את התיקון וההתנצלות בהקדם האפשרי. רצינו שהסיפור של סוני נקסוס יהיה אמת, אז אולי לא התאמצנו די הצורך לבדוק את העובדות, ואנו מתנצלים על כך".

"כל זה ממתיחה מטופשת"

בסיכום דבריו בבלוג שפתח, קוואמוטו מנתח את המתיחה ומשליך ממנה על הכלכלה, הטכנולוגיה והאנושות: "לאירוע הלא-חדשותי הבלתי חשוב הזה היתה השפעה בלתי פרופורציונלית על העולם החיצוני. דמיינו איזה נזק איום מישהו יכול לגרום על ידי הטייה מלאכותית של משאבים ממגזר כלכלי אחד לאחר באמצעות צו חקיקתי? כולנו יודעים מה קרה כשתירס הפך לגידול מסובסד: סירופ תירס עשיר בפרוקטוזה החליף את קנה סוכר כממתיק הדומיננטי. זה לא היה מתוכנן, זו היתה תוצאה לא צפויה של שיבוש מלאכותי של הכלכלה. ועדה של המוחות הכלכליים המבריקים ביותר בהיסטוריה של העולם לא היתה יכולה לחזות את האינטרנט, פייסבוק, עליית המערכת האקולוגית של האפליקציות הסלולריות או טרפת ג'סטין ביבר. כן, כל זה ממתיחה מטופשת".

  • עוד באותו נושא:
  • נקסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully