וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראלים משלמים לאפל יותר

עידו קינן

2.11.2012 / 16:04

מאז המעבר מתמחור אפליקציות מדולרים לשקלים, משלמים משתמשי כרטיס ויזה כאל גם עמלת המרת מטבע

ישראלים שרוכשים אפליקציות מאפל משלמים יותר מאז המעבר מתמחור בדולרים לשקלים בשבוע שעבר. שער החליפין של אפל גבוה מהשער היציג, ובעלי כרטיס אשראי ויזה כא"ל ישלמו גם עמלת המרת מטבע משקלים לדולרים ובחזרה לשקלים. בחברות האשראי המתחרות לא גובים עמלה כזאת.

בשבוע שעבר החלה אפל להציג מחירים בשקלים למשתמשים ישראליים, במקביל להוספת מספר מטבעות זרים, שבהם רובל רוסי, לירה טורקית ורופי הודי. מוקדם יותר השנה הגישו שני ארגונים צרכניים תלונה לממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, על כך שאפל עוברת על החוק הישראלי, המחייב הצגת מוצרים במטבע ישראלי.

שער אפל דולר-שקל, שהמתמטיקאי יוני רוזנשיין סייע לפצח, עומד על ארבעה שקלים לדולר, פחות שש אגורות מהתוצאה הסופית (כדי שהמחירים יסתיימו ב-90 אגורות וייראו נמוכים יותר; מדיניות דומה ננקטת בתמחור הדולרי, שמסתיים תמיד ב-99 סנט). השער היציג של הדולר עומד היום על 3.89 שקלים. הפעם האחרונה שבה הוא עבר את רף ארבעת השקלים היתה לפני חודשיים, ובשלוש השנים האחרונות היו רק כשלושים ימים שבהם הוא היה מעל ארבעה שקלים.

ההפרש בין שער אפל לשער היציג הוא בין אגורות לשקלים בודדים, עד לעשרה שקלים באפליקציה שעולה 99.99 דולר. ההפרש יכול להצטבר לסכום משמעותי אצל מי שמרבה ברכישות.

תביעה ייצוגית על סך 16 מיליון ש"ח

לשער החליפין הגבוה מתווספת העמלה של ויזה כא"ל. אור, בעל בלוג הצרכנות "השקל", גילה זאת כשרכש אפליקציה ב-7.90 שקלים וחויב ב-8.02 שקלים. ההפרש הוא עמלת המרת מטבע חוץ שויזה כא"ל גובה, ושיכולה להגיע עד ל-2.5% מסכום העסקה.

עמלת המרה נגבית כאשר הקנייה מתבצעת במטבע זר והחשבון של הרוכש הוא שקלי. אבל במקרה הזה, אור רכש מוצר בשקלים. מדוע גובה ויזה כא"ל עמלת המרת מטבע חוץ משקלים לשקלים? מויזה כא"ל נמסר בתגובה: "אפל הינה חברה זרה הסולקת בחו"ל, לכן גם אם סכום העסקה הוצג בשקלים, הוא עדיין בוצע בדולרים וכך גם הועבר אלינו על ידי ויזה העולמית. מאחר והעסקה הינה במטבע חוץ – נגבית בגינה עמלת המרה".

ויזה כא"ל נהגה לגבות עמלת המרה גם ברכישת מוצרים בישראל כשהתשלום מתבצע בפייפאל. בשנה שעברה הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית בסך 16 מיליון ש"ח נגד ויזה כא"ל ופייפאל, ואחריה החליטה ויזה כא"ל להפסיק לגבות עמלת המרה על מכירות בשקלים בארץ. עו"ד יאיר שפרן, אחד מעורכי הדין שמייצגים את התובעים, מעדכן שבחודש הבא יתקיים דיון הוכחות.

חברות האשראי המתחרות לא גובות עמלת המרה על אפליקציות שנרכשו בשקלים. מישראכרט נמסר: "כל עסקה שתשודר אל החברה בשקלים, הלקוח יחוייב באותו סכום שקלי, ללא עמלת המרה". מלאומי קארד נמסר: "במידה והמוצר מתומחר בשקלים (גם כשמדובר ברכישה באמצעות פייפאל או בחנות האפליקציות של אפל), הלקוח יחויב בסכום השקלי שמופיע בעת רכישת המוצר, ללא תשלום עמלת המרה". משיחות עם גורמים בחברות האשראי עולה כי יתכן שהחברות מסבסדות ללקוחותיהן את עמלת ההמרה.

מאפל וגוגל לא התקבלו תגובות עד למועד הפרסום.

עוד בנושא:

- האם אפל עוברת על החוק בישראל?
- חנות האפליקציות של אפל מדברת בשקלים

  • עוד באותו נושא:
  • אפל
  • גוגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully