וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם בפייסבוק - אין דבר כזה תמונת עירום פרטית

כדאי להיזהר: אפליקציית Poke של פייסבוק ו-Snapchat לא באמת מאפשרות שליחה בטוחה של תמונות עירום

צילמתם תמונות עירום של עצמכם? במוקדם או במאוחר הן תופענה ברשת האינטרנט. כן, זה לא תמיד נכון, אבל רבבות הדוגמאות שאנו רואים בשנים האחרונות, בין אם זה בן זוג לשעבר שמחליט לנקום, המצלמה שמגיעה לצד שלישי או פריצה לחשבון פרטי, מחייבות אותנו לצאת מנקודת ההנחה הזו.

מי שמנסה לשנות את התפיסה הזו עכשיו היא פייסבוק, שהשיקה בסוף השבוע את אפליקציית Poke. האפליקציה שמנסה לחקות את Snapchat הפופולרית. היא מאפשרת לכם לשלוח לאנשים אחרים תמונה או סרטון וידאו עם תאריך תפוגה. אתם יכולים לאפשר למקבל ההודעה לראות אותה במשך שניות בודדות, שלאחריהן התמונה נמחקת מהמכשיר. אחרי יומיים, היא גם נמחקת משרתי פייסבוק עצמה.

על פייסבוק התפרסמו בעבר מספר ידיעות המספרות כיצד הורידה הרשת החברתית תמונות מיניות כביכול שהעלו חבריה לחשבונותיהם. אישה מניקה, למשל, הייתה יותר מדי עבורה. גם שני גברים מתנשקים. עכשיו, כדי לוודא שסנאפצ'ט לא תעשה לה "אינסטגרם" ותהפוך לשירות מתחרה כל-כך פופולרי שהיא תיאלץ לקנות אותה במיליארד דולר - גם שמרנית שכמותה נאלצת להתמודד עם הפרדיגמה של חיבה יתרה בקרב הגולשים ל-Sexting – משלוח תמונות עירום. בשיקולי העלות-תועלת החליטה כעת פייסבוק שאין זה מתפקידה לחנך את המשתמשים ולהבהיר להם שכל תמונת עירום שמצולמת עשויה להיות מודלפת. היא העדיפה ללכת עם הזרם ביצירת פתרון שכאילו-מגן על המשתמשים.

לא נועדו לתמונות עירום? קשה למצוא סיבה אחרת

"כאילו-מגן", מכיוון שמדובר באשליה אותה שתי החברות האלה מוכרות לכם, בדרך למציאת מודל עסקי. מה ש-Poke ו-Snapchat לא ממש אוהבות לספר (גם אם לא מסתירות לחלוטין) הוא שאת התמונות הללו ניתן לשמור עם יישומי צילום מסך, כמו זה שמובנה באייפון (לחיצה על כפתור הכיבוי יחד עם כפתור התפריט) או במכשירי אנדרואיד. נכון, האפליקציה מדווחת לכם כשמישהו צילם את המסך בזמן שבהה בתמונה, אבל מעבר לכך, אין לכם מה לעשות - חוץ מלבוא למקבל התמונה ולקחת ממנו את המכשיר כדי למחוק את העותק שנשמר.

היכולת לצלם בקלות בטלפון הסלולרי והנחת הבסיס הכה שגויה שהתמונות תשארנה פרטיות גורמות לא רק לבני נוער מלאי הורמונים, כי אם גם לאנשים בוגרים (וכן, גם למפורסמים כמו סקארלט ג'והנסון) לצלם עצמם בעירום לטובת בני הזוג. כשהשחקנית אליסון פיל בטעות מפרסמת את התמונה בטוויטר שלה זה דבר אחד, אבל התמונה של ג'והנסון הגיעה לרשת לאחר שהטלפון שלה נפרץ.

יכול להיות ששתי החברות יותר תמימות ממה שנראה לנו, וכלל לא יצרו את האפליקציות הללו עבור Sexting? הרי ב-Snapchat טוענים רשמית שהאפליקציה רק עונה לצורך העכשווי לשתף בין חברים את מה שקורה כאן ועכשיו - דבר שלא מצריך בהכרח הנצחה גם לעתיד. אך האמת היא שקשה למצוא סיבה אחרת טובה באמת לתמונות עם זמן צפיה של כמה שניות ומנגנון השמדה עצמית מובנה. העברת מידע רגיש? התירוץ הזה לא באמת תופס. תמונות שהמשתמש לא באמת רוצה לשמור כי הן לא חשובות? גם תירוץ לא נוח, אנשים כיום לא באמת חושבים על מגבלת המקום בשירותי הרשת שלהם, פשוט כי אלה ברובם נותנים גיגהבייטים של מידע בחינם.

לפייסבוק אין מחויבות מוסרית לפעול אחרת – מדובר בחברה בורסאית, שפועלת לרווחת בעלי המניות. ובסופו של דבר, האחריות היא על מי שמחליט לצלם עצמו, כמו גם על מי שמדליף את התמונה. אבל בשיח סביב Poke ו-Snapchat כמעט ונעדר המימד של הנאת אנשים מצילום תמונות שעשויות להביך אותם בעידן בו השיתוף של התמונות האלה כה קל ופופולרי. אז בפעם הבאה בה תראו שמישהו עשה צילום מסך למשהו ששלחתם דרך Poke או סנאפצ'ט, זכרו שאין כיום דבר כזה תמונות עירום פרטיות. פשוט אין.


עוד בנושא:

- פייסבוק השיקה את אפליקציית Poke
- Snapchat: האפליקציה שמשגעת את העולם - ואת פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully