וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע, את לא מם?

עידו קינן

13.1.2013 / 23:00

תשדיר הבחירות הגזעני של ש"ס גרר שלל מחאות וממים ברשתות החברתיות. גם בר רפאלי, מלחמת הכוכבים וגראמפי קט גויסו

מתוך שידורי התעמולה

"רגע, את לא יהודיה?", הזדעזע החתן בתשדיר הבחירות המדובר של ש"ס, "כוכבית גיור", ועורר דיון נרחב על התבוללות, גזענות, מזרחיים ורוסים, דתיים וחילונים ופקסים (אותה טכנולוגיה מיושנת שרלוונטית עדיין במשרדי ממשלה ובמפלגת ש"ס). וכמובן - גם שטפון של ממים.

האסוציאציה של רבים מהממיסטים הייתה, כצפוי, גרמניה הנאצית, ובפרט חוקי נירנברג, שאסרו על נישואים בין ארים לבין יהודים. ג'ון בראון פרסם קריקטורה אנטישמית של יהודי עקום אף ולבוש בהידור, שמנסה לפתות אישה בלונדינית במילים המתוקות "בא לך לעלות אליי הביתה לראות את הפקס שלי?"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

האמנית ז'ויה צ'רקסקי פרסמה גירסה משלה לתמונה המפורסמת מ-1935 של זוג מעורב שהושפל על ידי חיילי פלוגות הסער הנאציות אס-אה. הזוג אולץ להצטלם כשהאישה נושאת שלט שעליו כתוב "אני החזירה הגדולה בעיר והולכת רק עם יהודים", והגבר שלט שעליו כתוב "אני יהודון שרק לוקח נשים גרמניות לחדרי". בגירסה של צ'רקסקי, הגבר חושב, "רגע... את לא יהודיה?"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יואב יעקב ליפשיץ התייחס לפרשת מהעבר הקרוב, שבה בר רפאלי זכתה לביקורת ציבורית כשהצטלמה עם כובע של סנטה קלאוס ובירכה את הנוצרים לרגל חגם, ופרסם את תמונתה עם הכיתוב "רגע, את לא יהודיה?!"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלכס פולונסקי (עורך התרבות בוואלה!) פרסם בבלוגו ארבעה ממים של "רגע, את...", באחת מהן מככבת גם החתולה יקירת הרשת "גראמפי קט".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבל הבית של רוב הממים המשתמשים בפורמט הזה הוא עמוד פייסבוק חדש שהקים מייק וייצמן, איש יחסי ציבור ובן לעלייה הרוסית, שנפגע מהתשדיר הבוטה של ש"ס. "הייתי נורא עצבני על הסרטון, כבן העדה הרוסית", סיפר וייצמן לוואלה! TECH. "אמנם אני יהודי, אבל זה עשה לי פלאשבק ללפני עשור, שגם אז היה לש"ס קמפיין שהראה את הרוסים כנחותים. ראיתי שמחפשים רוסים לכתבה של ערוץ 10 בנושא, אז ידידתי אילנה ברודו ואני נתנו ראיון קצר לחדשות. חזרתי הביתה, ומרוב העצבים יצא לי מם תמים לחלוטין של 'מה, את יהודיה?'

ביום שישי החלטתי שאני לא שם את זה בוול או באלבום, אז פתחתי דף. בהתחלה קראתי לו 'מרינה איבנוב', כשמה של הכלה בסרטון, ואחר כך החלפתי ל'רגע? את יהודיה?'. זו הדרך שלי להתמודד עם גזענות בהומור. לא היתה לזה אג'נדה פוליטית, שום דבר חוץ ממחאה נגד הגזענות. גם בעבודתי בתור יועץ תקשורת אני לא קשור לשום מפלגה ולא מריץ שום קמפיין".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יאנה עברי, עוד אחת שמופיעה בסרטון - אבל כניצבת סיפרה בפייסבוק כי הולכה בכחש: "מעולם לא הסכמתי להשתתף בקמפיין שלהם ולא חתמתי על הסכמה להשתתף בקמפיין של המפלגה. אני אמנם עבדתי מספר שבועות כתחקירנית במטה הבחירות שלהם אך מעולם לא הסכמתי להשתתף בקמפיין הבחירות, ביקשו שאני אחליף ניצבת תוך הבטחה כי יהיה טשטוש מלא".

אחרי סיפורה נמרח בכל התקשורת היא עדכנה: "רוב המגיבים על הסרטון של שס מתחלקים לשני חלקים, החלק הראשון אשר תומך בי ומחזק אותי בימים קשים אלו, ולהם תודה ענקית. ויש את החלק השני אשר עוד לא החליטו אם הם מאמינים לי, אז ככה כל מי שלא מאמין לי, מוזמן לפנות לשס ולקבל העתק של ריליס שהייתי אמורה לחתום עליו במקרה בו אני משקרת אם תביאו אחד כזה אני אצעק בכיכר העיר שאני שקרנית ואם לא , אז כנראה כי הוא לא קיים ובמקרה הזה בבקשה תעזבו אותי בשקט!"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מלבד הממים המשתמשים בסלוגן של התשדיר, נוצרו גם כאלו שמתייחסים אליו. איתם טובול יצר מם אהבה לזוגתו בלה מלכין בפורמט של מם "איראנים, אנחנו אוהבים אתכם, לעולם לא נפציץ אתכם". עמיר שיבי הכניס את התשדיר לכנס של הליכוד ביתנו ו- bbistr מיעך את הסצינה אל תוך הסרט "סקס והעיר הגדולה" ויצר את "ש"ס והעיר הגדולה":

ואם הרוחות לא סערו מספיק בהקשרה של ש"ס, בסוף השבוע לקה הרב עובדיה יוסף באירוע מוחי ופונה לבית חולים. הרשת נשטפה שוב בבדיחות ודיונים על המפלגה.

שלמה קראוס לועג: "אז עד עכשיו זה היה לפני אירוע מוחי?"; עמרי וייל פוסק: "בשעה 2:30 לפנות בוקר הוא הרגיש שיתוק ביד. רב, בעל ידע, במיוחד כשהוא סובל מסוכרת ובעיות בלב, חייב לדעת כי יש סיכוי שמדובר באירוע מוחי וזה דבר מסוכן. רק בגלל סיכוי קטן אפילו, הוא היה צריך להזמין אמבולנס או רופא כבר בלילה. עובדה שעשו את זה בשבילו בבוקר בדיוק מסיבות אלה. אבל בלילה הוא לא עשה את זה, מה שאומר ששיקול הדעת ההלכתי שלו פגום. מאד פשוט. מדבר ברמה הפשוטה של הלכה. אם הוא אכן סיכן את החיים שלו, שיפסיק לפסוק".

עמיר שיבי מונה נושאים שבטאבו, ובהם "קשישים ממוצא מזרחי הלוקים בבריאותם ובכל הזדמנות משווים חילונים לנאצים וטוענים כי חיילים נהרגים כי לא מילאו מצוות"; חיים נבון נוזף: "האם מישהו מהמזלזלים כאן ברב עובדיה קרא תשובה הלכתית אחת שלו? סלחו לי, רבותיי, אתם נשמעים כמו אנשים שמבקרים את מוצרט בגלל התסרוקת שלו". ואורטל בן דיין תוהה: "למה ששמאלנים רוצים ללעוג לרב עובדיה יוסף הם תמיד אומרים 'גבר בשמלה'? מה זה המשטור המגדרי הזה? חשבתי שאתם רואים מגדר על רצף.."

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • ממים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully