וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרף החיפוש של פייסבוק: צעד גדול לפייסבוק, צעד קטן לאנושות

16.1.2013 / 16:06

החיפוש החדש של פייסבוק אולי ישנה משמעותית את הרשת החברתית, אך לא מדובר במהפכה טכנולוגית. פרשנות

הכרזתה של פייסבוק אתמול (ג') על ה-Graph Search, מנוע החיפוש הפנימי החדש שלה, היא ציון דרך משמעותי בהיסטוריה של החברה ושל הרשת החברתית שלה - אבל לא משהו שיטלטל את עולם הטכנולוגיה. את הביטוי הברור ביותר לכך נתנה הבורסה, שהגיבה להכרזה המסתורית (לפני האירוע נפוצו שמועות שייתכן ויושק סמארטפון ממותג פייסבוק או אולי מנוע חיפוש חדש שיודע לחפש גם ברחבי האינטרנט) דווקא בירידה בערכה של מניית החברה.

מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג עשה באירוע רבות כדי להציג את גרף החיפוש החדש כמהפכה של ממש ברשת החברתית. "מדובר באחד משלושת עמודי התווך של פייסבוק", אמר, ונתן לפיתוח החדש והמורכב (יותר משנה של עבודה) משקל דומה לזה של ה-Feed ושל ה-Timeline. ייתכן בהחלט שצוקרברג צודק בניסוחו זה ושהחיפוש החדש ישנה, או לפחות יעדכן משמעותית, את אופן השימוש שלנו בפייסבוק. אך ההרגשה היא שמדובר בעוד פיצ'ר שנוסף לרשת החברתית - פיצ'ר מרכזי, אבל לא כזה שהופך את כלל עולם האינטרנט על פניו.

פייסבוק תהפוך למדריך ענק?

במהלך נאומו הדגיש צוקרברג את הקושי של משתמשי פייסבוק לגשת למידע שקיים וזמין להם, אך פרוס במקומות רבים ולכן קשה לאיתור. אכן, אם תרצו לראות את כל התמונות שכל חבריכם העלו מפאריז - לא תוכלו לעשות זאת בשתי לחיצות מקלדת, עד השקתו של גרף החיפוש. גם פתרון לשאילתות כ"מי החברים שלי שגרים בתל-אביב?" או "איזה מסעדות אהודות על חבריי?" הוא שינוי מהותי בשימוש בפייסבוק - זאת כמובן בהנחה שהפיצ'ר יעבוד היטב כמובטח. הגישה הזאת גם מאפשרת לפייסבוק להפוך את עצמה למעין מדריך ענק. צוקרברג אמנם הדגיש כי לא מדובר במנוע חיפוש קלאסי, אך אם אנחנו נסמכים על תוצאות שאילתת גוגל העוסקת במסעדות טובות - למה שלא נסמוך על תוצאות שאילתת פייסבוק דומה - הנסמכת על טעמם של חברינו, שסביר להניח שלפחות חלקם חולקים את טעמנו, ולכן נוכל לחסוך את החיפוש במנוע הפופולרי בעולם? הפיצ'ר החדש גם יאפשר לפייסבוק להמשיך ולדייק את בחירת הפרסומות שהיא מציגה לנו. סביר הרי להניח שאם שלחנו כמה שאילתות על תמונות מאמסטרדם שהעלו החברים - זה הזמן להציג לנו פרסומת לדיל טוב לטיסה לשם.

אבל פייסבוק בחרה להתעלם מאלמנט חיפושי בולט מאוד - היכולת לחפש תכני טקסט שלנו (ושל חברינו) בצורה חופשית. רבים נתקלים בצורך למצוא סטטוס נושן שהעלו, למשל כדי לקבל נגישות לתגובה שנכתבה שם. יכול להיות גם שחולי הלייקים רוצים לבדוק כמה כאלו קיבל בזמנו הסטטוס המפיל שכתבו. ואולי סתם נזכרנו בסטטוס שחבר פעם כתב ועכשיו אנחנו רוצים לחזור אליו כדי לראות מה התפתח בדיון התגובות שהוליד? כיום הדבר אפשרי בצורה חלקית ומסורבלת - הטיים ליין שהשיקה פייסבוק בספטמבר 2011 מאפשר לנו גישה קלה יחסית לתקופת עבר ולסקירת התכנים שפורסמו בה (אצלנו או אצל אחרים). אך מה אם אנחנו לא זוכרים מתי פורסם אותו תוכן שאנחנו מחפשים? אם החיפוש החדש היה כולל גם חלונית המאפשרת להזין משפט שזכור לנו מתוכן כזה וכך לאתר אותו ולהציפו מחדש (ממש כמו מנוע חיפוש רגיל) - היה מדובר בשינוי משמעותי יותר ברשת החברתית. אפשרות כזאת לא תהיה חלק מגרף החיפוש - וחבל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השאילתות לא יחזירו לינקים, אלא את התוכן עצמו/מערכת וואלה!, צילום מסך

נזהרים לא לעצבן את מיקרוסופט ואת החרדים לפרטיות

מעניין לשים לב לשני דגשים שנתן אתמול צוקרברג בנאומו. הראשון הוא שגרף החיפוש אינו באמת מנוע חיפוש. הוא לא עובד כמוהו - לא בצורת הזנת השאילתות (בעוד בגוגל תכתבו "היפ הופ", בפייסבוק תכתבו "מי מחבריי אוהב היפ הופ?) ולא בצורת התשובה (בגוגל תקבלו לינקים, בפייסבוק תקבלו מיד את התוכן הרלוונטי - בצורת תמונות או כרטיסים של חבריכם). מלבד הקושי המובן של פייסבוק לעשות פרויקט עצום מימדים של חיפוש אינטרנטי כולל, שבעצם יהיה שחקן חדש במגרש קשה למשחק בו גוגל היא שם דבר שבלתי ניתן לערעור - פייסבוק נזהרת לא לדרוך על אצבעותיה של שותפתה מיקרוסופט. מלבד השקעה כספית בפייסבוק, מיקרוסופט גם מספקת לה גישה למנוע החיפוש בינג. כיום, כאשר אתם מחפשים מידע בחלונית החיפוש הקיימת בפייסבוק והרשת החברתית לא מצליחה למצוא אותו - היא מציעה לכם במקום זה קישורים חיצוניים שנאספים על ידי בינג. לפייסבוק אין עניין, לפחות כרגע, להתחרות בתחום הזה עם שותפתה - ולכן שלח צוקרברג צפירת הרגעה ממנה משתמע ש"פה מדובר רק בחיפוש במגרש הסגור שלנו". מגרש גדול - אבל עדיין רק מגרש.

הדגש השני שנתנו אתמול אנשי פייסבוק (וגם נמצא בחומר הכתוב שהעלתה החברה לרשת כדי להציג את המוצר החדש) הוא שמנוע החיפוש שלה לא ייפגע לכם בפרטיות. כחברה למודת ניסיון ומלאת כוויות מתקלות בתחום הרגיש הזה - פייסבוק חוזרת ומדגישה שמיכולת החיפוש הפשוטה והקלה שהיא מכניסה לא משתמעת גישה רחבה יותר לתכנים. התכנים אליהם תיחשפו יותאמו לפרופיל האישי שלכם - כלומר כאלו שגם כך היו זמינים לצפייתכם בפרופילים של חבריכם, או כאלו שמראש הוגדרו כפומביים לכל. עם זאת, יש לזכור שמדיניות הפרטיות של פייסבוק לא תמיד הצליחה להקפיד על הכוונות המקוריות של מגדיריה או משתמשיה, ושלא פעם גילו משתמשים שהם חושפים יותר ממה שהם חשבו. האם מיליוני שאילתות חדשות שיישלחו בגרף החיפוש יהוו תזכורת נוספת למשתמשים אלו על הקלות בה יכול מידע שלהם להיות מוגש על מגש של כסף לכל מתקתק מקלדת שאולי נמצא ברשימת החברים? את התשובה לכך נדע כאשר יוטמע השירות בחשבונות של כולנו.


עוד בנושא:

- פייסבוק הכריזה על Graph Search: חיפוש פנימי ברשת החברתית

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully