וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמה ברשת: האם צריך לאפשר שיתוף תמונות זוועה?

סרטון עריפת הראש של העיתונאי האמריקאי ג'יימס פולי הורד מהרשתות החברתיות בצעד חריג, מה שמעלה שאלות לגבי שיתוף תמונות זוועה ברשתות חברתיות

העיתונאי האמריקני ג?יימס פולי מוצא להורג בידי דאעש. יוטיוב, צילום מסך
מתוך סרטון ההוצאה להורג/צילום מסך, יוטיוב

גולשים: "לא לשתף את סרטון ההוצאה להורג, זה משרת את דאעש"

פרסום סרטון ההוצאה להורג של העיתונאי האמריקאי ג'יימס פולי על ידי ארגון "המדינה האיסלמית" (לשעבר דאעש) עורר תגובות נסערות ברשת. עיתוי הפרסום אינו מקרי, וגם הוא חלק מהשימוש היעיל שעושה הארגון ברשתות חברתיות ובאינטרנט ככלי תעמולה.

הסרטון הועלה ליוטיוב בלילה במהירות, אך הוסר מהחשבונות ששיתפו אותו תוך זמן קצר יחסית. זה לא אומר שהוא לא זמין לצפייה בדרכים אחרות או דרך פלטפורמות שאינן בבעלות אמריקאית.

הפרסומים הרבים הציתו קמפיין שקרא לא לשתף את התמונות.בטוויטר נוצר ההאשטג #ISISmediablackout שבו קראו הגולשים להימנע משיתוף הסרטון. מוטיב חוזר בהודעות הגולשים, ובהם עיתונאים כמו ווג'האט עלי מאל-ג'זירה אמריקה וארגונים כמו המועצה לענייני הציבור המוסלמי בארה"ב (Muslim Public Affairs Council), הוא הקריאה "לא לתת לארגון את הסיפוק" שבהפצה. הם מסבירים שהפצת חומרי הזוועה של דאעש משרתת את צרכי התעמולה של הארגון. קריאות אלה מופנות הן למצייצים מן השורה והן לעיתונאים ולכלי התקשורת.

הרשת יוצאת למלחמה

תמונה מהמלחמה בסוריה הוצגה כתמונה ממבצע צוק איתן. GettyImages
תמונה מהמלחמה בסוריה, המוצגת ברשת כתמונה מעזה/GettyImages

בהודעת הבית הלבן שפורסמה ב"וושינגטון פוסט" נכתב כי גורמים רשמיים ממחלקת המדינה וממשרד הביטחון האמריקאיים פנו למספר רשתות חברתיות כדי ליידע אותן בדבר הסרטון שהופץ, וביקשו שינקטו צעדים ראויים שיעמדו בקנה אחד עם נהלי השימוש שלהן. עם זאת, גם לגורמי ממשלה קשה מאד להילחם בוויראליות. נעילת חשבונות פרטיים של משתמשים על ידי בעלי אינטרסים הוא צעד קיצוני, גם אם פרסום התמונה מפר את תנאי השימוש של האתר, כפי דיווח גולש שחשבונו הושעה זמנית בטוויטר.

שיתוף תמונות זוועה ברשתות חברתיות מעלה כמה שאלות: למשל לגבי מידת אמינותן. כמו התמונות לכאורה מעזה שהוצגו בזמנו כאילו צולמו במהלך "צוק איתן" ולאחר מכן התברר שצולמו בזמן מלחמת האזרחים בסוריה. בנוסף נשאלת השאלה כיצד יש לנהוג עם תמונות זוועה שמקורן בארגון טרור ושמטרתן לזרוע בהלה, ומה יכולה להיות ההשפעה שלהן עבור אנשים פרטיים הנחשפים לחומרים קשים לצפייה או לאנשים שקשורים ישירות לתמונות עצמן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

כשהגופה של יקירכם הופכת לבידור אינטרנטי

הסוגיה של "להפיץ או לא להפיץ תמונות זוועה" מטרידה את הרשתות לא רק בהקשר של תעמולה, אלא גם כשמדובר בסתם מציצנות. מקרה אישי כזה התרחש ממש לאחרונה, לאחר שבתו של השחקן רובין וויליאמס, זלדה, הודיעה כי בכוונתה להפסיק את פעילותה בטוויטר ואינסטגרם לאחר פרסום תמונות מזוייפות של גופת אביה שהופצו ברשת. כשבוע לאחר המקרה הודיעה טוויטר כי היא משנה את הנהלים ותסיר תמונות של אנשים מתים בנסיבות מסוימות, לפי בקשות של בני המשפחה. כעת יכולים בני משפחה לפנות לטוויטר במייל בבקשה להסיר תכנים מהרגע שבו יקירם ספג פגיעות קשות, לפני או אחרי מותו.

זלדה וויליאמס למעשה הוטרדה על ידי "טרול", אולם במקרים אחרים בהן אין שליטה על פרסום התוכן אפשר רק לבקש: בחודש שעבר פרסם אתר TMZ את סרטון התאונה שעבר השחקן טרייסי מורגן מהסדרה "רוק 30", יחד עם הקומיקאי ג'יימס מקנייר שנהרג בתקרית, זמן קצר לאחר שאירעה. בעקבות הפרסום, יצא הקומיקאי לואי סי. קיי בקריאה למדורי הרכילות שלא לפרסם את הסרטון או תמונות ממנו. בסרטון נראה הקומיקאי ארדלי פוקואה מפונה מהזירה. אל לואי סי. קיי הצטרפו בקריאה דומה בטוויטר במאי "הדייט שתקע אותי" ג'אד אפאטו והשחקן דקס שפרד.

נזכיר שפייסבוק וטוויטר הן עדיין רשתות חברתיות המבוססות על חברים ותמיד תוכלו לסמן בכמה קליקים פשוטים עם העכבר על חבר או תוכן ספציפי שאינכם רוצים לראות יותר.

  • עוד באותו נושא:
  • דאעש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully