וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיבלתם איומים על חייכם? חכו, יש "תיעדוף"

12.12.2014 / 0:06

ארי רמז קיבל איום מפורש בפייסבוק מאדם שהוא יודע איפה הוא גר. תמונתו ושמו המלא של המאיים היו גלויים. אז למה המשטרה לא עשתה כלום בעניין?

גבר מול מחשב בחושך. ShutterStock
גבר מול מחשב בחושך/ShutterStock

מה הייתם עושים אם הייתם מקבלים הודעה ממישהו שטוען שהוא יודע איפה הם גרים ויגיע לשרוף לכם את הבית מחר? פונים למשטרה? זה מה שניסה לעשות ארי רמז, במאי תיאטרון ופעיל בקואליציית ארגונים לחברה דמוקרטית, שוויונית ומשותפת. אך במהרה הוא גילה שהמשטרה לא יכולה, או לא רוצה, לעזור לו.

זה התחיל בחודש יולי האחרון, כשרמז - פעיל חברתי מהצד השמאלי של המפה - התבטא ברשת בהזדמנויות שונות נגד המלחמה בעזה. בעקבות טור שפרסם באתר "המקום הכי חם בגיהינום", קיבל רמז מגולשים שונים שלל הודעות פרטיות המכילות קללות ואיומים, ואחת מהן הדאיגה אותו במיוחד. "אני יודע איפה אתה גר", כתב הגולש, "ואני אשרוף לך את הבית מחר".

תלונה של ארי רמז  במשטרה על איומים. פייסבוק, צילום מסך
תלונה של ארי רמז במשטרה על איומים/צילום מסך, פייסבוק

"יש כאן שיטה"

רמז, אבא לילדים, החליט שלא להישאר שאנן והגיש תלונה במשטרת חיפה, מחוז חוף. ההודעה התקבלה בפייסבוק, מפרופיל גלוי בעל שם מלא ותמונה, כך שלכאורה זו לא אמורה להיות בעיה עבור המשטרה לאתר את המאיים. ובכל זאת, לפני שבועיים התבשר רמז כי המשטרה החליטה לסגור את התיק כיוון ש"העבריין לא נודע".

"וזהו, התיק נסגר בלי שיבדקו או יחקרו", אומר רמז בשיחה עם וואלה!טק,"כל מה שכתוב בתיק זה שהגשתי תלונה, ואחר כך שהתיק נסגר. שום דבר לא נעשה בין לבין, שום פעולת חקירה".

בפוסט הפייסבוק שכתבת על הנושא, ייחסת את זה לעובדה שאתה איש שמאל.

""אני לא יכול לקבוע את זה באופן חד משמעי, אבל הנה במקרה של ראזי נאבולסי (בלוגר פלסטיני - ר"ר) עצרו אותו לשבוע רק כי הוא כתב פוסט ביקורתי, וכשאני וחבריי הותקפנו בהפגנה נגד המלחמה, ולא נעצר אף אחד מהתוקפים. יש כאן שיטה. בישראל זו לא העבירה שמשנה, אלא מי המתלונן".

פשעים הנעשים דרך האינטרנט הם תחום פלילי חדש יחסית, שהמשטרה מתמודדת איתו באופן שאיננו תמיד עקבי. בשנה שעברה, למשל, במסגרת תחקיר שערכנו כאן בוואלה!טק, ניסינו להגיש תלונה נגד גולשים שכתבו בפייסבוק באופן מפורש כי הם מתכננים לפגוע בערבים ובאריתראים, וגם כאן התיק נסגר בלי שתתבצע כל חקירה בנושא, למרות שחלק מהגולשים אף פרסמו בגלוי את פרטיהם ואת מספר הטלפון שלהם. לעומת זאת, חודשיים לפני כן נעצר גולש שכתב בפייסבוק שהוא חלם שהוא רוצח תינוקות ערבים - לאחר שחבר הכנסת אחמד טיבי הגיש נגדו תלונה במשטרה. במקרה של ראזי נאבולסי, אותו הזכיר רמז, עצרה אותו המשטרה למשך 11 ימים בעקבות שיר מחאה שפרסם נגד הכיבוש, שלא הכיל כל אמירה אלימה.

בתקופת מבצע "צוק איתן" האחרון, בעקבות הסלמת האיומים ברשת והודעות הנאצה וההסתה, המשטרה הגבירה את האכיפה ועצרה גולשים שהתבטאו באלימות - גם מימין וגם משמאל. וכשלפני חודש גולש אנונימי פרסם תמונה של יאיר לפיד במדי נאצים - השר לביטחון פנים בכבודו ובעצמו התערב והורה לפתוח בחקירה. כך שמידת הרצינות שבה תתייחס המשטרה לאיומים והסתה בפייסבוק תלויה בהלך הרוח של התקופה, בזהותו של מגיש התלונה או בזהותו של החשוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
תלונה של ארי רמז  במשטרה על איומים. פייסבוק, צילום מסך
משמאל: ההודעה שקיבל רמז מהמשטרה על סגירת התיק. מימין - האיומים שקיבל ועמוד הפרופיל הגלוי של המאיים/צילום מסך, פייסבוק

"יש תיעדוף"

השבוע החליט רמז ללכת לתחנת המשטרה לברר מדוע נסגר התיק, וסיפר על כך בפוסט שפרסם מאוחר יותר בפייסבוק: כששאל את הקצינה שם מדוע התיק נסגר, היא הסבירה לו שכדי לאתר גולש שכותב הודעה חשודה צריך להפעיל הרבה משאבים הכוללים שיתוף פעולה עם פייסבוק, איתור כתובת IP, שימוש בשרתים מחו"ל וכדומה. רמז, לדבריו, אמר לה שיש מקרים בהם המשטרה כן מפעילה את המשאבים הללו - כמו במקרה של תמונות לפיד במדי נאצים, או של הגולש שקרא לח"כ מירי רגב "זונה" (שם התיק נסגר בהוראות הפרקליטות). על כך ענתה לו הקצינה "תראה, יש תיעדוף".

וזו כנראה מילת המפתח בתחום הזה, תיעדוף. הרשת היא אזור עם גבולות מאוד לא ברורים והרבה מקום לפרשנות, ויש צורך לתעדף את המקרים: אם העלבת נבחר ציבור, זה יותר מצדיק את הטרחה המשטרתית מאשר אם איימת על אזרח פרטי, ואם אתה כותב פוסט פוליטי, עדיף שלא תהיה ערבי, אלא אם כן יש מלחמה בחוץ ואז כולם חשודים. רמז, בכל אופן, מתכוון להגיש ערר על סגירת התיק בתחילת השבוע הבא, ולו רק בשם העיקרון, להתעקש שקולו יישמע, לנצח את השיטה שלדעתו הפקירה את בטחונו בגלל דעותיו הפוליטיות. "אני לא באמת מאמין שזה יביא לתוצאה כלשהי", כתב בפוסט, "אבל מסיבה לא ברורה אני לא מתכוון לוותר להם. בטח מאותה הפרעת אישיות שגם לבסוף תביא אותי אל הקלפי במרץ".

תגובת דובר המשטרה - מחוז חוף:

"מבדיקה שערכנו עולה כי התיק נסגר לאחר שלא נמצא העבריין. מדובר בעבירת איום אחת ויחידה מאדם שלא מוכר למתלונן. עם זאת, הוחלט לאור בקשתו לפתוח שוב את תיק החקירה".

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully