וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

CES לתוך פרצוף שלך

13.1.2015 / 15:24

בתערוכת CES בווגאס היו שלל קסדות וירטואליות, משקפיים חכמים ושאר התקני ראייה משוכללים שנועדו להחליף לכם את המציאות. כתב וואלה! התנסה בהן וחזר חמוש במשקפיים

צילום: אור קורץ (חומרים נוספים: סמסונג) עריכה וקריינות: אביתר חלימי

את יודעת שיש לך משהו עצוב במשקפיים?

אחד הטרנדים הבולטים בתערוכת CES 2015 היו המשקפיים החכמות. למרות שגוגל גלאס הן לא בדיוק הצלחה מהדהדת, הרבה חברות, גדולות וקטנות, ניסו לקפוץ על העגלה של המציאות המדומה/הרבודה באופן הנוח ביותר, כלומר ישר לתוך העין. דרך דמעה שקופה.

בין אם אלו מצלמות משוכללות כמו של אינטל, אלגוריתמים מתוחכמים כמו Vuforia של קוואלקום, קסדות שלמות על הראש, או רק התקנים להכניס בהן סמארטפון צמוד לפרצוף - לכולם היה מה להגיד בנושא. מכיוון שאת כולם יצא לי לנסות בתערוכה, הנה ההתרשמות שלי מהקרב על העיניים של הצרכן.

אוקולס ריפט לא מרגש

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחכים שיתחילו לפרוע שטרות. אוקולוס ריפט/מערכת וואלה!, צילום מסך

כשחברת אוקולוס הציגה את הקסדה שלה ב-2012 באתר מימון ההמונים קיקסטארטר, היא עוררה התלהבות רבה. שנה לאחר מכן, ג'ון קארמק האבא המיתולוגי של DOOM, הצטרף כ-CTO לחברה, ובתערוכת המשחקים הגדולה בעולם E3 בשנת 2014 הכריז שהגרסה הבאה של DOOM תרוץ על אוקולוס. במרץ 2014 פייסבוק רכשה את החברה בקצת יותר מ-2 מיליארד דולר. במילים אחרות: זו חברה שנהנת כבר קרוב לשלוש שנים מהייפ גבוה.

אבל היום, בתחילת 2015, כשאין תאריך השקה ויחידת התנסות עולה בסביבות ה-300$, ההתלהבות מתחילה לרדת.
חברת Reel FX שעושה אפקטים מיוחדים בסרטים ופרסומות, ואף עבדה על רוב האפקטים בסרט "עץ החיים", הציגה לצד Dell גרסה נחמדה של "עץ החיים" בעולם של האוקולוס ריפט. הדמו יחסית מרשים, עם סיפור עלילה ואפקטים, אבל משהו בו היה חסר.

אחרי הדמו דיברתי עם צ'אז ניילור (Chas Naylor) מנהל אפקטים בכיר בחברה, ואמרתי לו שהדמו אמנם מאוד נחמד, אבל הייתי רוצה לראות אותו ב-Gear VR של סמסונג. גם כיוון שהערכה עצמה יותר נוחה, אלחוטית וקלה יותר, וגם הרזולוציה יותר גבוהה. להפתעתי חייך צ'אז ושלף מהתיק שלו ערכת Gear VR כאילו לפי הזמנה.

הדמו שהראה צ'אז היה של פסיפיק רים והוא היה מרשים ביותר. הרבה יותר ממה שנראה על האוקולוס. בהמשך השיחה הוא אמר לי את מה שכבר ידעתי: כן, נכון שאוקולוס משכו הרבה אנשים בתור לדוכן שלהם עם ההדגמה היחידה שאולי כן מרשימה, אבל שנתיים אחרי ובלי מידע נוסף זה כבר ממש מעט מדי ומאוחר מדי.

עוד באותו נושא

צחי הופמן דווקא חושב שהדוכן של אוקולוס היה המלהיב ביותר בתערוכה

לכתבה המלאה

המשקפיים מפתח תקווה והזווית הישראלית

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דושים עם משקפיים. הבניין באמצע השולחן בהדמיית תלת מימד/מערכת וואלה!, צילום מסך

החזון של חברת Infinity AR הוא שלא צריך מצלמות משוכללות: כל מצלמה, אפילו מעלי באבא, תתן לנו את התחושה והאפקטים של מצלמות משוכללות יותר בתחום המציאות הרבודה. החברה נמצא בפתח תקווה וכמה שהיינו רוצים לפרגן לישראלים, הדמו שהוצג לא היה מאוד מרשים.

הרזולוציה עצמה עוד נסבלת בהדגמה, אך כל הטייה קטנה של הראש מבטלת את האפקט. מוטי קושניר, מנכ"ל החברה, היה צריך לכוון אותי למקום התרחשות הבא כדי להמשיך בצפייה.

כשאני רואה דמו בתערוכה כל כך גדולה, ועוד כשמסביב יש אינספור דוכנים, אני מצפה למשהו קצת יותר מרשים ופחות מודרך. ברור שהמוצר עדיין בפיתוח ולחברה יש עוד עבודה, אך הפעם יצאתי עם תחושה של החמצה.

באמצע הדוכן הענק של חברת קוואלקום, היה מעין קיוסק שהציג את המוצרים של חברת Vuforia, המספקת ערכות פיתוח לכל מיני מוצרים מעניינים. החברה, שמרכז הפיתוח שלה יושב בארץ, הציגה מספר מוצרים מרשימים. המשקפיים של סמסונג ה-Gear VR הראו ספר שיאי גינס קם לחיים בשילוב מעניין של AR וגם VR. משקפיים של חברה פחות מוכרת בשם ODG הציגו דמו של בדיקות שטייס צריך לעשות לפני המראה, וגם אייפד שהמצלמה שלו ידעה לצלם לגו בעולם האמיתי ובדו-ממד להעביר אותו לתוך עולם משחק תלת מימדי.

הדגמה שפחות עבדה הייתה שחזור של עומק תמונה באמצעות אלגוריתמים מתוחכמים שיכולים לעבוד גם במצלמה של האייפון. הנושא הזה מאוד חם כרגע, לא רק אצל Vuforia כמו למשל עם פרויקט Tango של גוגל, ואין ספק שעוד נראה עוד מוצרים שמנסים להפוך את דו-ממד לתלת מימד בעתיד.

המצלמה החכמה של אינטל מחיפה

זה לא מפתיע לראות טכנולוגיה מרשימה כמו RealSense
של אינטל
ולגלות שהיא פותחה ממש פה מעבר לפינה. חברת אינטל השקיע גם בתוכנה וגם בחומרה, והציגה את המצלמה החכמה מאוד שלה. בדוכן של החברה (אחד מלהיטי התערוכה שהיה קצת קשה למצוא בו את הידיים ואת הרגליים, והבמה באמצע בטח שלא עזרה) הוצגו מספר דוכנים שמקדמים את המוצר ומראים את היכולות שלו.

המצלמה החכמה, בשיתוף המעבדים החדשים של אינטל תאפשר יכולות צילום מתקדמות כמו צילום עומק בו ניתן להתמקד על דמות אחרת גם לאחר הצילום עצמו (כמו מה שה-HTC מנסה לעשות עם ה-M8 רק שזה הרבה יותר טוב), סריקה תלת מימדית של עצמים ואנשים ועוד.

המצלמה כרגע נמצאת רק על טאבלט ה-Dell Venue 8 מסדרה 7000, אך אינטל מתכוונת להביא את המצלמה גם לסמארטפונים. בתוך כך הכריזה אינטל גם על שיתוף פעולה עם מותג האופנה Oakley והם צפויים להשיק ב-2015 משקפי שמש חכמות לשיפור ביצועים ספורטיביים.

למה שלא תכנס לשחק?

CES 2015. AP
פרוטוטייפ המשקפיים החכמות שסוני הכריזה עליהם/AP

מעבר למצלמות ואלגוריתמים מתוחכמים, ליד היציאה של אחד הביתנים הייתה הדגמה של חברת MotionView המתמחה בסריקה של עצמים באמצעות מצלמות גדולות ומתוחכמות. אולפני משחקי מחשב מחזיקים בטכנולוגיה דומה כבר כמה שנים.

זה עובד לא רע בכלל, ומעבר להכנות היחסית מורכבות, מתקבל במחשב מודל תלת-ממדי של פנים עם פרטים רבים.
התענוג למי שמעוניין למשל לסרוק עצמים תלת-ממדיים ולהכניסם לתוך משחק וידיאו עולה כ-18 אלף דולר, אך נציגה של החברה אמרה שהם מוכרים את המוצר בעיקר לצרכי רפואה.

להתאפר בלי להתלכלכך

ces 2015. אור קורץ, מערכת וואלה! NEWS
להתאפר על מסך ב-4k/מערכת וואלה! NEWS, אור קורץ

התערוכה יצרה מספר חפיפות בין מוצרים. מוצר של חברת לגו למשל, יכל להופיע פעם אחת בדוכן של לגו, ופעם שנייה בחברה שעושה איתו שיתוף פעולה. חברת ArcSoft החליטה משום מה להראות את המוצר שלה בדוכן קוואלקום. החברה לא חדשה, וקיימת עוד מימי האייפון 4. האפליקציה שלה Perfect365 מאפשרת להתאפר בלי להתלכלך.

קלסי, הנציגה החביבה, הסבירה שהאפליקציה סורקת את תווי הפנים, עיינים, לחיים, אף ומציגה אותם בתור נקודות על המסך. לאחר מכן אפשר "לעזור" לה למפות טוב יותר את הפנים ואז מתחיל הכיף. באמצעות מספר הקשות הוסיפה קלסי לחיים שלי יותר חיות ו-וורדרדות, ריסים ארוכים ומלאים יותר, אייליינר, כי תמיד אמרו לי שירוק מדגיש לי אותם ועוד.

אין פה "בשורה" של ממש אבל נחמד לראות אפליקציות (חינמיות) נכנסות לתחום של החברות הגדולות. למי שסקרן לדעת מה הקשר בין קוואלקום לאפליקציה, אגיד שהמוצר הוצג על טאבלט הרפרנס של קוואלקום שעובד על מעבד הסנאפדרגון 810 החדיש, או בקיצור הוצג ב-4K מרשים בטלוויזיות בדוכן.

לסיכום

CES 2015. AP
מתנסה בסמסונג Gear VR בתערוכה/AP

מכל מה שראיתי ונתקלתי בו, המוצר שהכי קרוב להיות משהו יותר מגימיק הוא ה-Gear VR, של סמסונג ואקולוס. גילוי נאות, אכן הייתי אורח של חברת סמסונג בתערוכה, אבלאני מחבב את ה-Gear VR עוד לפני שהלכתי בכלל להוציא ויזה.

הריפט של אוקולוס היה המוצר עם הפוטנציאל הכי גדול, אך כאשר הוא כבר שנתיים פלוס בפיתוח, בליה רבה משחקים שתומכים בו ומחייב חיבור חוטי, ועובד רק על PC, קשה להבין ולראות לאין המוצר הזה הולך. המשקפיים של סמסונג לעומתו, נמכרים כבר ב-199$. יש להם חנות מיוחדת, שותפויות חזקות (כולל סטודיו המשחקים הישראלי Side-Kick), זה נראה טוב, מרגיש מלוטש יותר ופשוט עובד טוב יותר.

קשה לחזות להצלחה, אבל נכון לעכשיו אם סמסונג ואוקולוס ימשיכו את ההשקעה במוצר, עם חנויות כמו Milk Vr
ואולי תמיכה במכשירים נוספים מעבר לנוט 4, אין ספק שהתעשייה תמשיך להתלהב ממוצר זול (יחסית) שעבוד כמו שצריך ומרגיש מלוטש.

* הכתב היה אורח של חברת סמסונג בתערוכת CES 2015

  • עוד באותו נושא:
  • ces

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully