וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המשטרה מכשירה את הרצח הבא"

25.1.2015 / 20:16

זה זמן רב שפעילי הר הבית מקבלים איומים על חייהם בפייסבוק, ובמקרה של יהודה גליק זה גם הסתיים בניסיון התנקשות. אחיינו, שמאי, מגיש מאז תלונות במשטרה על איומים שקיבל ושולח מכתבים ליועמ"ש - אז למה הגולשים שמאיימים על חייו עדיין לא נעצרו?

איומים על חייו של שמאי גליק בפייסבוק. פייסבוק, צילום מסך
ההודעות שקיבל שמאי גליק לפייסבוק/צילום מסך, פייסבוק

"גם אתה קרוב ללכת לעזאזל. זוהי הבטחה, אני אחתוך לך את הראש מהגוף". זו ההודעה שקיבל אתמול בפייסבוק שמאי גליק, אחיינו של יהודה גליק, פעיל הר הבית, מגולש אלמוני. "מחר תיעצר", ענה לו גליק, "מחר המשטרה תעצור אותך". הגולש ענה לו: "המשטרה לא עושה כלום".

גליק נלחץ, כי ידע שיש משהו בדבריו. כבר חודשיים שהוא מגיש תלונות במשטרה, שולח מכתבים ליועץ המשפטי לממשלה ולמבקר המדינה, מערב בנושא גם את חברי מועצת העיר ירושלים והתקשורת - אבל אף אחד מהאנשים שמאיים על חייו בפייסבוק לא נעצר. גליק כבר יודע שלא כדאי לזלזל באיומי פייסבוק: באוקטובר האחרון, לאחר שהפייסבוק של דודו יהודה גליק התמלא איומי רצח, הוא נורה על ידי רוכב אופנוע בירושלים. מאז האיומים לא פוסקים: על חייו של שמאי, על חייו של העיתונאי ארנון סגל - שכבר התלונן למשטרה ולמשרד מבקר המדינה, ושל פעילים נוספים של הר הבית.

איומים על חייו של שמאי גליק בפייסבוק. פייסבוק, צילום מסך
ההודעות שקיבל שמאי גליק לפייסבוק/צילום מסך, פייסבוק

"כבר חודשיים אומרים לי 'זה בטיפול'"

"לפני חודשיים וחצי התעוררתי באמצע הלילה ונכנסתי לאינטרנט", מספר שמאי גליק בשיחה עם וואלה!טק, "ראיתי הודעה בפייסבוק להתפלל לרפואת פעיל ימין שעבר ניסיון התנקשות. ישר ידעתי שזה דוד שלי, שקיבל הרבה איומים ודברי הסתה בפייסבוק עוד לפני כן. באותו לילה אמרתי לעצמי שאני אדאג לעצור את המסיתים. נכנסתי לפייסבוק שלו, והתחלתי לתקשר איתם, להציע להם חברות, להתכתב. ברגע שהם קלטו שאני אחיין של יהודה גליק, הם התחילו לאיים גם עליי ברצח".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

שמאי החליט לפנות למשטרה. מצוייד בעותקים מודפסים של ההודעות והפרופילים של המאיימים, הוא הגיע לתחנה בבית שמש כדי להגיש תלונה. "אזרח תמים", הוא מספר, "מאיימים עליך, אתה פונה למשטרה, לא? באתי כמו ילד כאפות, מביא מסמכים, מחכה יפה בתור. סמכתי עליהם".

לדבריו, החוקרים טרטרו אותו עוד כמה פעמים שיביאו חומרים נוספים, ולבסוף הודיעו לו שזה לא בתחום הפעילות שלהם: האיומים הללו נחשבים טרור, ובטרור מטפלים רק בשב"כ. החומרים נשלחו לשב"כ, והוחזרו לתחנה אחרי שבועיים. החוקרים לא ידעו לומר לשמאי מדוע השב"כ סירב לטפל במקרה.

שמאי לא ויתר. הוא שלח מכתב ליועץ המשפטי לממשלה ולמבקר המדינה, שלח את עותקי האיומים לקו החם למאבק בגזענות והסתה של משרד המשפטים. תמיד התקשר לוודא שהכול הגיע, שהחומרים מולם. "התשובות שקיבלתי מכולם היו תמיד אותן תשובות", הוא אומר, "'זה בטיפול'. כבר חודשיים ש'זה בטיפול', ובינתיים בכל יום שעובר אני נמצא בסכנה".

איומים על חייו של שמאי גליק בפייסבוק. פייסבוק, צילום מסך
ההודעות שקיבל שמאי גליק לפייסבוק/צילום מסך, פייסבוק

"שלא נצטער אחר כך ש'הכתובת הייתה על הקיר'"

היום (א') פנה חבר מועצת העיר ירושלים חנן רובין במכתב מיוחד לשר לבטחון פנים יצחק אהרנוביץ', מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו ומפקד מחוז ירושלים משה אדרי, ובו הוא דורש שיטפלו בהסתה נגד שמאי והאחרים. "בזמן שה'שטח' יחסית שקט, ה'שטח' האינטרנטי גועש", כתב רובין, "במדינה בה אישי ציבור מקבלים אבטחה על כל שביב של התראה, אינני מבין מדוע איומים מפורשים ברצח, שכבר גובו במעשים, לא מטופלים כראוי". במכתב מציין רובין, כי כל ניסיונותיו להיפגש עם מפקד המחוז בנושא עלו בתוהו. "אבקש פגישה, תגובה וטיפול בנושא בהקדם, בכדי שלא נצטער אחר כך ש'הכתובת הייתה על הקיר'", מסיים רובין את המכתב.

שמאי טוען שהמשטרה יודעת את זהות המאיימים עליו ונמנעת מלעצור אותם. "יש כאן התעלמות מכוונת", הוא מדגיש, "אחרי ניסיון ההתנקשות ביהודה גליק המפכ"ל שלא היה שום איום נגד גליק, וכן היה, וכן פנו אליהם, והם שתקו. על המקרה שלי, כבר לפני חודשיים אמרו 'זה בטיפול', אז למה עדיין לא התקדם כלום? בתקופה האחרונה היו מקרים של אנשי ימין שדיברו נגד שמאלנים בפייסבוק ומיד עצרו אותם, אז איך זה שדווקא אותם לא מצליחים למצוא?"

למה זה קורה לדעתך?

"כי הם לא באמת רוצים למצוא אותו. כי המאויימים הם פעילי הר הבית, הדעות שלהם לא טובות למשטרה, אז היא לא מטפלת בזה".

גם במכתב של חנן רובין נשמעת טענה דומה. "ישנו הרושם כי משום שהמאוימים עוסקים בנושא שנוי במחלוקת (העלייה להר הבית) הם מופקרים ללא מענה מתאים", נאמר במכתב, "עלינו לשים בצד את דעותיהם האישיות של המאוימים ולטפל בכך בכל הדחיפות ותשומת הלב הראויה, משום שבמדינה דמוקרטית אין שום הצדקה לכך שחייהם של אזרחים יהיו נתונים בסכנה מתמדת".

"אפילו ראש הממשלה בעצמו אמר שהפיגועים זה תוצאה של הסתה", אומר שמאי, "אז אם יקרה משהו, שהמשטרה תדע שיש לה חלק בזה. אתם מכשירים את הרצח הבא. יכולתם לטפל בזה ולא עשיתם כלום".

איומים על חייו של שמאי גליק בפייסבוק. פייסבוק, צילום מסך
ההודעות שקיבל שמאי גליק לפייסבוק. בתמונה מימין לשמאל: שמאי גליק, ארנון סגל ויהודה גליק, כשעליהם מופיע הכיתוב "הכנה של המתים"/צילום מסך, פייסבוק

איומים בפייסבוק היא תופעה שהמשטרה מתקשה להתמודד איתה, ואולי גם מתקשה לאמוד את השלכותיה בפועל. אפשר לראות זאת במקרים שונים, גם של גולשים מהצד השני של המפה הפוליטית: בחודש שעבר למשל הבאנו כאן את המקרה של פעיל שמאל שקיבל בפייסבוק איום מפורש על חייו מצד אדם שטען שהוא יודע איפה הוא גר, וגם במקרה שלו המשטרה לא הזדרזה לפעול - ואפילו סגרה את התיק. בשיחה עמנו אותו גולש העלה אז את האפשרות שהמשטרה אינה מטפלת בתלונה בגלל היותו איש שמאל. אם כי אין ספק שכשרוצים אז יכולים: היום למשל הוגש כתב אישום נגד עורך דין ברק כהן, כי העליב שוטר באינטרנט באמצעות שיר היתולי.

דובר משטרת מחוז ירושלים מסר בתגובה: "שמאי גליק הגיש תלונה במסגרתה הגיש למשטרה חלקי תכתובות פייסבוק בינו לבין אדם אחר וכן קטעי עיתונות שפורסמו ולתפיסתו מהווים הסתה. מתנהלת חקירה בעניין בתחנת בית שמש, במסגרתה מעודכן מעת לעת המתלונן".

השב"כ מסר בתגובה: "דיווח דומה לזה המוזכר בפנייתכם הועבר ע"י משטרת ישראל לבדיקת השב"כ. ביום קבלת הדיווח מהמשטרה, בוצעה בשב"כ בדיקה מקיפה בעניין וממצאים ראשוניים של הבדיקה הועברו עוד באותו היום למשטרת ישראל. מטבע הדברים, אין בכוונתינו לפרט אודות פעולות אופרטיביות של שב"כ אשר נעשות בנושא. עם זאת יובהר כי הנושא מטופל בתיאום בין שב"כ לגורמים הרלוונטים במשטרת ישראל.

משרד המשפטים מסר בתגובה: "לפרקליטות לא הגיעו כל תלונות של שמאי גליק בנושא, אולם ביקשנו מיוזמתנו לפתוח בחקירה זה מכבר בחשד לביצוע עבירות של הסתה לאלימות ביחס למפרסמי התבטאויות מסיתות נגד פעילים למען עליית יהודים להר הבית שאנו איתרנו, תוך התמקדות בעיתונאי ארנון סגל ובחבר הכנסת משה פייגלין. בנוסף, ביקשנו להרחיב את הפעילות ולנקוט בפעולות יזומות לאיתור התבטאויות נוספות נגד פעילים להר הבית, המעלות חשד לביצוע עבירות. אם לשמאי גליק יש חומרים נוספים המעלים לדעתו חשד לביצוע עבירות - שמורה בידיו הזכות להגיש תלונה מסודרת במשטרה, כמקובל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully