וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא ליפול ברשת: איך לשמור על הילדים באינטרנט?

22.7.2015 / 14:41

כולנו מודעים לסכנות האורבות ברשת, אבל רוב ההורים לא ממש משקיעים זמן בהבנה של הסכנה. הילדים מתכתבים עם זרים, שוחים בכל הפלטפורמות הטכנולוגיות וחוששים לספר להורים כדי לא להיענש. פתיחות וקצת טכניקות ריגול יאפשרו לכם לדעת טוב יותר עם מי הם בקשר באינטרנט

ילדה גולשת בלילה במחשב. ShutterStock
אל תשלחו אותם לגלוש לבד בחדר בזמן שאתם צופים בטלוויזיה./ShutterStock

פרסום מעצרו של בן 19 ממודיעין בחשד שהטריד וסחט מינית ילדים באינטרנט, ואף האיץ בחלקם לשים קץ לחייהם, מסעיר לא רק את הרשת. החשוד נעצר אתמול בעת שהטריד ילד בן 10 באינטרנט, אבל המקרה הזה הוא רק קצה הקרחון של תופעה נפוצה הרבה יותר מכפי שהיינו רוצים להאמין.

לפי החשד, הצעיר גרם לקורבנותיו להצטלם בעירום והפיץ את תמונותיהם לחבריהם. בין היתר, הסווה את פעולותיו תוך שהוא מפעיל חשבונות בדויים בפייסבוק ובאינסטגרם, ומשתמש בהם ככלי להסתרת פרטיו. שירותי פייסבוק ואינסטגרם מושכים בני נוער ואף ילדים רבים, למרות המגבלות הרשמיות בדבר גיל המשתמשים המותר.

"הוא איתר ילדים בפייסבוק, חברים של אותם ילדים שפגעו בו, או חברים של האחים הקטנים של אותם אלה שפגעו, ולאט לאט הגדיל את מספר הקורבנות", סיפר סגן ניצב דוד מישקין, ראש מפלג הונאה במשטרת תל אביב, "אנו מדברים על יותר ממאה קורבנות, שבמסגרת הסחיטה הוא ייעץ לרבים מהם התאבד או ניסה להביא אותם למעשי התאבדות. הוא לא פעל רק במודיעין, עיר מגוריו, אלא בכל הארץ. הורים לילדים בגבעתיים ובתל אביב הגיעו להגיש תלונה. חלק מההורים הגיעו אלינו כשהם חוששים שבעקבות מעשי ההטרדה שחוו באינטרנט, הילדים שלהם ינסו לשלוח יד בנפשם".

אם אתם הורים לילדים, כנראה שלא הייתם צריכים לשמוע את הסיפור הספציפי הזה כדי לדעת כמה רבות הסכנות האורבות ברשת לילדים, בפלטפורמה המקוונת והאנונימיות המסוכנת שהיא מאפשרת למשמשים בה. היות ואי אפשר למנוע מילדים בימינו גישה לאינטרנט, שהרי גם אם בבית לא תאפשרו הם ימצאו את הגישה בדרך אחת או אחרת. הטיפים הבאים יעזרו לכם למנוע פגישה אפשרית בהם, ובמידה וכבר יצרו קשר עם גורם מקוון בלתי רצוי, לעלות על הדבר בהקדם האפשרי, לפני שיתרחש אסון.

דברו עם הילדים שלכם

לכאורה טיפ מובן מאליו, אבל הוא אולי החשוב מכולם. הקפידו לדבר עם ילדיכם, ושלבו בשיחה היומיומית גם שאלות מכוונות אך שגרתיות לכאורה, לגבי הרגלי שימוש הרשת שלהם, שיחות מעניינות או מוזרות שהיו להם לאחרונה.

אל תתביישו לשאול אותם עם מי הם משוחחים ולדרוש להכיר את החברים שהם לא הכירו במסגרות הפורמליות כמו בית ספר, מתנ"ס, קייטנה וכו'. הקפידו לשמור על נימה עניינית ולא היסטרית, ובשום שלב לא להתעמת איתם. אם הם יחושו שהם יסתבכו בצרה, הם יסתירו מכם את ההתכתבויות שהכי הייתם רוצים לדעת עליהן.

מודעות לסכנות רשת

דרך מעולה למנוע סכנה אפשרית היא הכנה של הילדים שלכם, בשיחה על אודות סכנות אפשריות ברשת ובהן מבוגרים המתחזים לילדים בגילם, בריונות רשת, איומים אפשריים ועוד. רק שימו לב שגם אתם שומרים אצבע על הדופק ומתעדכנים בסכנות החדשות.

כשילדכם ערני לסימנים מחשידים בשיחה או פרופיל של משתמש חדש הפונה אליו, הסיכוי שיפנה אליכם גדל משמעותית. בנוסף, הבהירו להם את הסכנה במפגש או שליחת פרטים אישיים ותמונות לאנשים שהם לא מכירים בחיים האמיתיים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ילד עם משקפיים. ShutterStock
תתחילו לדבר איתם על סכנות ברשת בגיל צעיר./ShutterStock

הגבילו שימוש בסלולר ובטאבלט

כאמור, למרות שלא תוכלו למנוע מהילדים גישה מלאה לאינטרנט, ניתן בהתאם לגילם לנטר את כמות הזמן שהם מבלים מול הרשת והסכנות הגלומות בה, ולהקפיד גם על שימוש במכשירים החכמים בחללים המשותפים. או במילים אחרות: אל תאיצו בהם ללכת להתעסק עם הנייד בחדר שלהם בזמן שאתם צופים בטלוויזיה.

עזרים טכנולוגיים

מאפליקציות לאיתור הילד באמצעות GPS, דרך מצלמות אבטחה סופר מתקדמות ואפליקציות שיאפשרו לכם ריגול מלא אחר ילדיכם, במקרים קיצוניים תוכלו לקחת את העניינים לידיים ולבדוק מה באמת עושים הילדים כשהם חושבים שאתם לא רואים ועם מי בעצם הם מדברים.

"סייפבוק", מערכת הגנה וסינון תכנים של חברת "TOM", למשל, מעדכנת בזמן אמת לגבי ביטויים בעייתיים שעולים בעת שימוש הילד בפייסבוק. ברמה הטכנולוגית, ההגנה יושבת על חשבון הפייסבוק ולא משנה אם הילד גולש במחשב, בטאבלט, בסמארטפון או ממחשב של חבר. אפשרות נוספת היא האפליקציה TeenSafe המאפשרת להורים לעקוב אחר הודעות הטקסט של ילדיהם, והודעות פרטיות מרשתות חברתיות.

  • עוד באותו נושא:
  • אינטרנט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully