וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצילו! גנבו לי את הסמארטפון - מה אני עושה עכשיו?! מדריך

27.3.2016 / 10:55

אנחנו לא אוהבים לחשוב על זה אבל זה יכול לקרות לכל אחד מאיתנו - התמונות, ההתכתבויות, הסיסמאות וכל שאר החיים המקוונים שלנו נעלמים יחד עם הסמארטפון ואנחנו אובדי עצות - מה לעשות כדי להגן על המידע ואיך ניתן לנסות לאתר את המכשיר?

צילום מסך

(בסרטון: כמה טיפים לבחירת סיסמה מוצלחת)

סמארטפונים מטבעם הם מכשירים מושלמים לגניבה ונוראיים לאיבוד. הם לרוב די יקרים (אם לא יקרים מדי), ניידים, קלי משקל ומכילים מידע אישי רב. כל אלו הופכים אותם למטרות קלות ופופולריות במיוחד לגניבה אבל גם לכאלה שניתן לאבד בקלות, בכל פעם שאנחנו מניחים אותם לידנו בבית הקפה או באוטובוס, ושוכחים לרגע מקיומם.

בין אם מדובר בגניבה מכוונת, או במקרים בהם המכשיר אבד ומוצאו החליט לאמץ אותו במקום לאתר את בעליו החוקיים, יש כמה צעדים שתוכלו לנקוט לפני ואחרי איבוד המכשיר, כדי לנסות ולהגן על המידע שלכם, ואולי גם להשיב את האבדה.

אמנם רוב הפעולות הללו מוכרות לרובנו אך לעתים בלחץ הרגע (וזה באמת מלחיץ לאבד את הנייד) אנחנו לא בטוחים שעשינו כל מה שניתן במהירות האפשרית. לכן כדאי לעקוב אחרי צ'ק ליסט (כמו זה) ולוודא שסגרתם את כל הפינות - מהחלפת סיסמאות ועד גיבוי אנשי הקשר ומחיקה מרחוק של המכשיר.

עמית בראון, מנהל אבטחת מידע ומוצר בחברת איירונסקיילס, מאמין שרק היערכות חכמה ליום שבו המכשיר ייעלם יכולה למנוע אובדן מידע ואולי אף גרוע מכך, אובדן זהות. בכל הנוגע לאבטחת המידע הפרטי שלנו בסמארטפון "קודם כל יש לבצע אימות דו-שלבי (Two factor authentication) באפליקציות כמו טוויטר, פייסבוק וגוגל ועוד", אומר בראון. "יש לבחור סיסמאות חזקות המורכבות משמונה תווים, אותיות קטנות וגדולות, מספרים וסימנים".

>> 3 הטיפים היחידים שאי פעם תצטרכו לבחירת סיסמה.

גניבת סמארטפון. ShutterStock
ברגע אחד הוא נעלם./ShutterStock

הצפנת תכני המכשיר בסיסמאות קשות חייבת להיות מגובה גם בקוד PIN או קוד צורה טוב במסך הנעילה (לא 1234 או 0000). זה לא אומר שלא יצליחו לפרוץ לכם את המכשיר, אבל זה בטוח יעכב את הגנבים ואולי אף יגרום להם לוותר על ניסיונות להשיג את המידע שלכם.

כדי שנוכל להוריד את התכנים והמדיה, במקרה של אובדן המכשיר (גם אם אין סיכוי להחזירו), מומלץ לגבות את התכנים בענן. "המידע אמור להישמר בצורת גיבוי חם או קר, כלומר מקוון או אופליין, בכל זמן נתון", אומר עמית. "ניתן לגבות תמונות ומסמכים בענן בצורה קלה ובמחיר נמוך מאוד (אם לא בחינם) באמצעות שירותים כמו iCloud, Dropbox, ,Google Photo וכו'". לחילופין ניתן לבצע גיבוי של המכשיר במחשב אישי אחת לתקופה, באמצעות כבל USB פשוט, אם כי חלופת הענן קלה ועדיפה בהרבה.

>> באיזה שירות אחסון בענן לבחור? מדריך.

אם אתם מגובים ומסונכרנים עם שרתי גוגל (אנדרואיד) או אפל (iOS), המידע שלכם זמין לכם מכל מקום אבל הוא עדיין פרוץ לחלוטין, מאחר והסמארטפון שלכם עדיין מחובר לשירות. לפני שאתם רצים למחוק את תוכן הנייד מרחוק, לחסום את השירותים המקוונים שלכם ולהחליף את הסיסמאות, שווה לנסות לאתר אותו בזריזות.

בעלי אנדרואיד יכולים לנסות לאתר את המכשיר באמצעות מנהל ההתקנים של גוגל (Android Device Manager) במידה וקישרתם את המכשיר לחשבון גוגל שלכם בשלב כלשהו.

כדי לנסות ולאתר את המכשיר היכנסו לכל דפדפן, התחברו לחשבון גוגל שלכם (לרוב אוטומטי אם מדובר במחשב האישי) והקלידו לתוך תיבת החיפוש של גוגל את השאלה "Where is my phone". ואם הכול התנהל כצפוי, תראו את מיקומו במפה. ההגדרות (Settings) תוכלו גם לנעול מרחוק את המכשיר ואף למחוק את כל התכנים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
היכנסו לתפריט המכשיר./מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חפשו את האנדרואיד בעזרת פקודה פשוטה בשורת החיפוש./מערכת וואלה!, צילום מסך

משתמשי אייפון יכולים לבצע פעולה דומה באמצעות חשבון ה-iCloud שלהם או באמצעות אפליקציית Find My iPhone, אם היא מותקנת.

בנוסף יש אפליקציות ייעודיות לכך המאפשרות גם לנהל את כל המכשירים במשפחה, באמצעות כלים כמו השירות החינמי של סיסקו, המאפשר לבצע לא מעט פעולות (כמו הפעלת המצלמה, צלצול ומחיקה המכשיר) מרחוק.

אם איתור המכשיר כשל, או שיש חשש כי המידע שלכם נמצא בידיים הלא נכונות, כדאי לפעמים לאתחל את המכשיר מרחוק ולנסות לשחזר כמה שיותר מידע משירותי גיבוי. לאחר פעולה זו יש לדווח למשטרה ולפנות לספק השירות לביטול הקו, אומר עמית. "משתמש עסקי לעומת זאת, ידווח למחלקת אבטחת המידע או IT בארגון, כדי שנציגיו יבצעו את אותם הפעולות בעזרת תוכנות MDM (mobile device management) or EMM (Enterprise mobile management), וכן ידווחו למשטרה ולספק שירות הסלולר של הארגון".

לדברי בראון, "בכל מקרה בו ניסיונות האיתור נכשלו יש לבצע באופן מידי ניסיון למחיקת המכשיר מרחוק ואיפוס סיסמאות לאפליקציות חשובות עם תוכן פרטי, כמו רשתות חברתיות (פייסבוק, טוויטר וכו'), חשבונות מייל, חשבונות גיבוי בענן ועוד. עם קבלת המכשיר החדש יש לוודא שהחיבור לאפליקציות חשובות נעשה עם הסיסמה החדשה, ולבצע שיחזור של המידע. משתמשים עסקיים יבקשו ממחלקת IT לאפס סיסמה בדומיין בכדי למנוע חדירה לארגון בעזרת המכשיר".

נציגי מחלקת הIT או הביטחון במקרה של משתמש עסקי יבצעו את אותן הפעולות בעזרת תוכנות MDM (mobile device management) or EMM (Enterprise mobile management) כגון , mass360, Airwatch, MobileIron, intune ועוד.

סמארטפון אנדרואיד. ShutterStock
מי שמגבה לא מפחד./ShutterStock

"אין צורך לבטל את כל שרותי הענן - רק להחליף סיסמה", ממליץ עמית. למרות כאב הראש, הלב והכיס, במידה ומכשירכם אבד באופן בלתי הפיך, כל שתצטרכו לעשות כדי לבטל את השירות הסלולרי הוא לבטל את הסים המקושר למכשירכם אצל ספק השירות ולבקש לבצע חסימה כשלב ראשון. לאחר שתקבלו סים חדש, זה הזמן לבצע שוב שחזור מכשיר מהענן או מהגיבוי המקומי במחשב, וכאמור להקפיד על אישור דו שלבי ובחירה חכמה של סיסמאות מורכבות ושונות לשירותים השונים.

במידה ואתם עדיין חוששים, או יודעים בוודאות, שפרצו גם לחשבונות הענן ובהם גיבויים, פרופילים ברשתות חברתיות וכו', יש לדווח באתרים עצמם וכמובן לבצע את שינוי סיסמה באופן בהול. (שינוי סיסמה: גוגל, פייסבוק, טוויטר, אפל).

למרות שאחת לתקופה זה לא בהכרח רעיון רע לנקות ממכשירנו אנשי קשר לא רלוונטיים, עמית מציע טיפ קטן שיעזור בשחזור עתידי של חלק זה בתוכן המכשיר גם כן: "חשוב לזכור בקבלת המכשיר להגדיר גיבוי גם לספר כתובות ואנשי קשר בענן - וגם ליצור את החדשים שם כברירת מחדל. כך גם אם הלך לאיבוד המכשיר נוכל לשחזר את המידע בקלות". (אנשי קשר בגוגל, אנשי קשר באייפון)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully