וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חצי שנה אחרי ההשקה: האם האינטרנט במטוסי אל על שווה את הכסף?

1.1.2019 / 10:38

חברת אל על השיקה את האינטרנט האלחוטי במטוסיה לפני כחצי שנה. התארחנו בטיסת ההשקה והתרשמנו לטובה מהשירות אבל הפעם בחרנו לעלות על טיסה שגרתית, בדרך לחופשה ולבדוק האם האינטרנט במטוסי אל על עובד כמו ביום ההשקה והאם הוא שווה את הכסף

עריכת וידאו: אורן אלבלק

מזה מספר שנים שחברות התעופה המובילות כמו: טורקיש אירליינס, לופטהנזה, סוויס, יונייטד ועוד אחרות מציעות אינטרנט אלחוטי במטוסיהן במחירים משתנים, החל מדולרים בודדים ועד ל-39 דולרים למקטע טיסה אחד. מדובר בחוויה המשנה לגמרי את מה שהיינו רגילים אליו: כבר לא עולים לטיסה בין שלוש שעות עד ל-14 שעות ומתנתקים לגמרי מהסמארטפון; אלא ממשיכים להתכתב, לדבר ולעבוד מהמטוס. כמו כן, לא מדובר בדבר חדש, שכן האינטרנט במטוסים היה קיים לפני יותר מעשור, אולם בעקבות מהירויות גלישה נמוכות במיוחד, עלויות תפעול גבוהות והעובדה שלפני עשור בקושי היו סמארטפונים, התפעול של המערכות לא השתלם לחברות התעופה. אולם אחרי שכבר כמעט לכל נוסע יש סמארטפון והמהירויות השתפרו בצורה משמעותית, האינטרנט חוזר למטוסים. הפעם עליתי על טיסה רגילה של אל על לוורשה, בדרך לחופשה ובדקתי האם האינטרנט האלחוטי שהושק לפני חצי שנה שווה את הכסף ומביא בשורה לנוסעים.

כיום פועלות ארבע חברות בולטות המספקות אינטרנט לוויני במטוסים: ביניהן חברת פנסוניק, GoGo, חברת Dish וחברת ViaSat שפועלת במטוסי אלעל ובשנת 2018 חתמה על הסכם עם חברת יונייטד שבו תתקין את האינטרנט על יותר מ-70 מטוסים של החברה האמריקאית. מאז טיסת ההשקה שאליה הצטרפנו והתרשמו משירות האינטרנט, עברה כמעט חצי שנה שבמהלכה החברה קלטה מטוסי דרימליינר נוספים והמשיכה להתקין את מערכת האינטרנט האלחוטי במטוסים נוספים.

מטוס הדרימליינר בואינג 787 של אל על נחת לראשונה בישראל. יח"צ אל על, מערכת וואלה! NEWS
חפשו את הבליטה שבאמצע גוף המטוס, היא לרוב מעידה על הראוטר הלוויני ועל כך שיש אינטרנט במטוס./מערכת וואלה! NEWS, יח"צ אל על

אל על רשמה בשנה האחרונה קיטון של שני אחוזים במספר הנוסעים לאירופה לעומת הרבעון המקביל אשתקד, גידול ב-9 אחוזים בטיסות לארצות הברית לעומת הרבעון המקביל אשתקד וגידול של 22 אחוזים בתנועת הנוסעים לאסיה ואפריקה בכ-22 אחוזים לעומת רבעון מקביל אשתקד. אולם המספרים מציגים שנה יחסית מוצלחת לאל על, אבל זו גם הייתה השנה שבה החברה התמודדה עם לא מעט משברים כמו טיסת השבת. שירות האינטרנט נועד כדי להציב את אל על בקו ישיר אל מול החברות המובילות בעולם והאינטרנט פועל במרבית ממטוסי חברת אל על וכולל 17 מטוסים: כל צי הדרימליינרים, צי ה-737-900, מטוסים צרי גוף הטסים בגבולות אירופה ובשני מטוסי 737-800 שגם הם, מטוסים צרי גוף הטסים בגבולות אירופה. אם אתם לא חובבי מטוסים ולא בקיאים בעולם התעופה, פשוט חפשו בליטה על חלקו העליון של המטוס, הבליטה הזאת מעידה לרוב על אנטנה לווינית שמשולב בתוך גוף המטוס. כבר בכרטיס הטיסה תוכלו לראות האם יהיה אינטרנט במטוס, אולם סוג המטוס עשוי להשתנות בהתאם לצרכים המבצעים של החברה. אם תראו בכרטיס הטיסה שהמטוס הינו 737-900 או 787, תוכלו ליהנות מהאינטרנט האלחוטי, אך את זה תוכלו לדעת בוודאות רק ברגע העלייה למטוס.

עלון האינטרנט של אל על. יח"צ,
זמין בשלוש חבילות כשהחבילה החינמית צפויה לעלות כסף במהלך פברואר./יח"צ

האינטרנט זמין ב-3 חבילות: הראשונה בחינם ומאפשרת גלישה בווטסאפ, מסנג'ר, גישה למייל ואתרים נבחרים נוספים. החבילה השניה בעלות של 9.99 דולרים מאפשרת גלישה חופשית לאתרים, אפליקציות וצפייה בסרטונים קצרים עד ל-3 דקות והחבילה "העסקית" מאפשרת גישה חופשית וללא הגבלה לאינטרנט, לרבות שימוש ב-VPN, אולם בעלות של 20 דולרים. אם אתם נוסעים מתמידים של החברה, תוכלו לשלם בנקודות ואם יש ברשותכם פליי קארד, תוכלו לשלם בעלות נקודות מופחתת. הפעם בזמן שנסעתי לחופשה עם חברים, בדקתי שנית את האינטרנט במטוסי החברה. עליתי על טיסה רגילה של אל על לוורשה, במטוס מסוג 737-900. חשוב לציין כי המחירים תקפים עד סוף פברואר, כשאז החבילה החינמית צפויה לעלות 3 דולרים.

כשנכנסים למטוס הדיילים מבקשים מהנוסעים להוריד את אפליקציית DreamStream כדי שהאינטרנט יעבוד במהלך הטיסה. "נוסעים יקרים, נבקש לפני ההמראה שתורידו את האפליקציה" כרז הדייל לפני ההמראה מתל אביב לוורשה. בפועל, אין שום קשר בין האפליקציה שמאפשרת סטרימינג ממערכת הבידור של המטוס אל הסמארטפון ולאינטרנט. תהליך ההתחברות לרשת הוא מעט מסורבל ודורש מכם לפתוח את הדפדפן, להקליד את הכתובת הנדרשת ורק אז להתחבר. זה נשמע טריוואלי ופשוט אבל המשתמש הממוצע רוצה להתחבר לרשת, שיפתח לו דף ההתחברות ולהתחיל לגלוש. בטיסת ההלוך המתנתי שעה שבה האינטרנט לא עבד, בעקבות תקלה נקדותית. רק שעה וחצי מרגע ההמראה, האינטרנט התחיל לעבוד. מה שהשאיר בסך הכל, שעה לגלישה באינטרנט עד לנחיתה. בטיסה חזרה לארץ, הופתעתי מהמהירות שבה האינטרנט החל לפעול ותוך דקות בודדות מרגע ההמראה (7 דקות ו-50 שניות), האינטרנט החל לפעול. בהמשך סיפרו לנו באלעל כי האינטרנט צפוי להתחיל לעבוד כבר מרגע הכניסה למטוס באירופה או ארצות הברית.

עוד באותו נושא

לצפות במונדיאל מגובה של 36,000 רגל: אל על משיקה את האינטרנט האלחוטי במטוסים

לכתבה המלאה
הסבר ההתחברות של אל על. יח"צ,
הסבר ההתחברות של אל על לאינטרנט האלחוטי: לא הכי אינטואטיבי וברור./יח"צ

שווה את הכסף?

האינטרנט בגרסה החינמית מאפשר גלישה בווטסאפ, מסנג'ר ובמייל. הוא מוצע בחינם וזה פתרון מצויין למי שמתקשה להירדם בטיסות או שפשוט רוצה להמשיך להיות מחובר. האינטרנט בגרסה העסקית לעומת זאת, מציע מהירויות מרשימות יחסית של הורדה ב-14 מגה ביט לשניה. המהירות הגבוהה מאפשרת לצפות בנטפליקס אף, על פי שניתן לשמור על גבי המחשב או על הסמארטפון תכנים מראש, לצפות בשידורים חיים לרבות שירותי הטלוויזיה האינטרנטיים, צפיה ביוטיוב, סרטונים בפייסבוק ועוד. מדובר במהירות יחסית מרשימה ולשם השוואה, בטיסה שביצעתי לפני כמה חודשים במטוס של יונייטד, התקשתי לכתוב הודעה בווטסאפ. במהלך הטיסה האינטרנט התנתק, אולם מדובר בפעמים בודדות ולזמנים קצרים במיוחד.

למרות המהירות הגבוהה, התקשתי לבצע שיחות אודיו בווטסאפ ובפייסטיים, בגלל מהירות העלאה יחסית איטית של חצי מגה לשניה. מהירות העלאה משפיעה בעיקר על העלאת קבצים וביצוע שיחות אודיו ווידאו, אולם במהלך טיסות, במיוחד ארוכות, ביצוע שיחות אודיו עשוי להיות מטרד עבור האנשים. לעומת זאת בטיסה שביצעתי בשנה שעברה עם לופטהנזה, הצלחתי לבצע שיחות וידאו מגובה של 33 אלף רגל. באל על העדיפו לחסום שיחות קוליות ווידאו לטובת הנוסעים ולשמור כמה שאפשר על שקט בקבינה.

בדיקת מהירות במטוס של אלעל. צילום מסך, צילום מסך
בדיקת מהירות מהמטוס: מהירות הורדה מרשימה של 14.7 מגה ביט לשניה, אולם מהירות העלאה יחסית נמוכה./צילום מסך, צילום מסך

בשורה התחתונה

האינטרנט עובד היטב גם בתוכנות כבדות כמו נטפליקס ואם לא שמרתם כבר בבית את הסרטים, אז החבילה הגדולה תשמש אתכם כראוי. כשם החבילה היקרה ביותר "ביזנס", היא מיועדת ללקוחות שצריכים לעבוד ולקבל רוחב פס מלא מהאינטרנט, אולם למשתמש הממוצע אין שום צורך בחבילה זו. המשתמש הממוצע יוכל ליהנות מהחבילה החינמית בטיסות קצרות ולהתכתב מגובה של 33 אלף רגל. אולם בטיסות ארוכות הייתי שוקל בהחלט לרכוש את החבילה הבינונית שהיא כבר מציעה גלישה חופשית וצפיה בסרטונים של עד שלוש דקות.

חצי שנה אחרי ההשקה, השירות הצליח לספק מהירויות גבוהות ומרשימות. מדובר במערכת שכאמור, נמצאת אצל לא מעט חברות תעופה והיא בהחלט משנה את חווית הטיסה; לעבור טיסה של 12 עד 14 שעות עם אינטרנט ולעבור טיסה זהה ללא אינטרנט, זו חוויה אחרת, במיוחד עבור הקהל הצעיר שרוצה להיות מחובר וזמין בכל רגע נתון. בכל מה שקשור לשירות באל על, לשם שינוי, הוא נותר זהה ליום ההשקה ומספק מהירויות גבוהות ומרשימות, מה שמאפשר את המשך החיבור לקרקע והכי חשוב: צפייה בשידורים חיים גם מגובה של 33 אלף רגל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully