וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה בין כוכבים: עמותת SpaceIL שיגרה את החללית "בראשית"

22.2.2019 / 4:01

החללית "בראשית" של עמותת SpaceIL והתעשייה האווירית שוגרה לחלל - ובהצלחה. אם הכל ילך כשורה, ב-11 לאפריל ישראל תצטרף לשלוש מעצמות שנחתו על הירח: ברית המועצות, סין וארצות הברית. ריבלין: "צעד אדיר למדינת ישראל כולה"

צפו בשיגור:

שיגור החללית "בראשית" - עדכונים אחרונים

04:26: החללית "בראשית" פתחה את ארבע הרגליים ותתחיל במסע בחלל שיסתיים בעוד שבעה שבועות עם נחיתה על הירח.

04:24: התעשייה האווירית ו-SpaceIL מודיעות בגאווה ענקית: "השיגור מוצלח! בשעה 04:23 החלו להתקבל הנתונים הראשונים מבראשית. מיד יחל שלב פריסת רגליי החללית".

04:20: החללית התנתקה לגמרי מהטיל של אילון מאסק והיא כעת משייטת לבדה בחלל. בעוד כ-7 שבועות היא תנחת על הירח ותעשה היסטוריה. בשלב זה מחכים לאות ראשון מהחללית שיגיע היישר לישראל, למרכז הבקרה של התעשייה האווירית.

04:19: הצלחה גם למיליארדר אילון מאסק: הטיל שעמו שוגרה החללית חזר בהצלחה לכדור הארץ. הטיל שימש עד כה לארבעה שיגורים מוצלחים, וחוסך לתעשיות החלל עשרות מיליוני דולר.

03:55: נשיא המדינה ראובן ריבלין בירך על השיגור: "ערב טוב מדינת ישראל. יש לך חללית בדרך לירח. אם 'בראשית' תיסע במסלול הארוך ותנחת על הירח, ישראל הצעירה והקטנה עומדת להיות המדינה הרביעית בעולם שמנחיתה חללית על הירח. פעם זה היה נראה דמיוני. היום זו המציאות. הנחיתה של 'בראשית' על הירח היא צעד אדיר למדינת ישראל כולה. זהו פרויקט טכנולוגי מדעי וחינוכי מהמעלה הראשונה. לכן חייבים לומר תודה לכל השותפים בפרויקט בראשית: SpaceIL, מוריס קאהן וכמובן - התעשייה האווירית. תודה לכם ואל תשכחו לשלוח לנו מהר חדשות מהירח".

03:50: בדיוק לפי התוכנית ולוח הזמנים של חברת SpaceX, החללית עושה כעת את דרכה לירח. בעוד כחצי שעה ינסו לתקשר מהקרקע עם החללית ולקבל את הנתונים הראשונים.

03:48: שלוש דקות בדיוק אחרי השיגור, בדיוק לפי התוכניות ובגובה של 100 ק"מ, החללית התנתקה מהטיל.

03:45: החללית בראשית שוגרה בהצלחה.

שיגור החללית הישראלית "בראשית" של חברת SpaceIL. REUTERS/Joe Skipper, רויטרס
שיגור החללית בראשית, הלילה/רויטרס, REUTERS/Joe Skipper
שיגור החללית "בראשית" של חברת SpaceIL. אתר spacex, אתר רשמי
היסטוריה: החללית "בראשית" שוגרה בהצלחה/אתר רשמי, אתר spacex
מרכז הבקרה, שיגור החללית "בראשית" של חברת SpaceIL. אלירן אביטל, אתר רשמי
מרכז הבקרה/אתר רשמי, אלירן אביטל

אחרי 8 שנים של תכנון, גיוס כספים, משבר שבו העמותה כמעט מצאה עצמה נסגרת, סוף סוף זה קורה: החללית של SpaceIL שוגרה מקייפ קנוורל שבפלורידה בשעה 03:45 בבוקר, שעון ישראל. השיגור בוצע באמצעות רקטת Falcon X של המיליארד אילון מאסק. לפני חודש בדיוק, נשלחה החללית הישראלית הראשונה במטוס מטען אל אתר השיגור שבקייפ קנוורל, פלורידה. מאז, תודלקה, בוצעו ניסויים ובשעות האחרונות הועמסה על הטיל Falcon X שמוכן לשיגור.

מדובר ברגע מכונן: ישראל הולכת להצטרף לרשימה אקסקלוסיבית של שלוש מעצמות שעשו זאת בלבד והנחיתו חללית על הירח: סין, ברית המועצות וארצות הברית. ד"ר עידו ענתבי, מנכ"ל העמותה התייחס מוקדם יותר השבוע לשיגור החללית ואמר: "ביום חמישי אנחנו הולכים לעשות היסטוריה. אם הכל ילך כשורה, החללית תנחת על הירח באמצע אפריל, ואנחנו נהיה המדינה הרביעית אחרי שלוש מעצמות: ברית המועצות, ארצות הברית וסין, שנחתו בתקציבי ענק. מי שפיתח ושיגר את החלליות אלו סוכנויות ממשלתיות ואנחנו. לפני שמונה שנים יצאנו למשימה בצורה פרטית כמעט לחלוטין. מדובר במשימה הראשונה על הירח של מדינה קטנה, שהיא למעשה עמותה בשיתוף התעשייה האווירית ונתמכת על ידי מוריס קאהן. אנחנו נהיה הראשונים שמשוגרים לירח במשגר שהוא לא בלעדי לנו, וזו החללית הקטנה ביותר שמשוגרת".

צפו בדיווח של כתב וואלה! NEWS:

החללית שוקלת 585 קילוגרם עם דלק, ושוקלת 160 קילוגרם ללא דלק. עלות הבניה נאמדת בכ-100 מיליון דולרים, סכום נמוך בהרבה מפרויקטים אחרים של שלושת המעצמות סין, ארצות הברית וברית המועצות. את החללית בנו כ-250 עובדים של SpaceIL והתעשייה אווירית. במהלך השיגור, החללית תגיע למהירות של 36 אלף קמ"ש והמרחק מכדור הארץ לירח יעמוד על 384 אלף קילומטרים, כשהחללית עושה מסלול ארוך שהיקפו 6.5 מיליון קילומטרים. משך הטיסה לירח צפוי לארוך כשבעה שבועות עד לנחיתה על הירח. החללית תנחת על הירח ואחר כך תעביר תמונות וסרטונים וגם תבצע משימה מדעית: תאסוף מידע על השדה המגנטי של הירח ותעביר אותו חזרה לארץ.

עוד באותו נושא

יש תאריך: החללית "בראשית" של SpaceIL תשוגר השבוע לחלל

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה בביקור בתעשייה האווירית בעת שיגור החללית הישראלית בראשית לירח. קובי גדעון, לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה נתניהו ורעייתו שרה במרכז הבקרה, הלילה/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון, לע"מ
החללית בראשית בבטן הרקטה. SpaceIL, צילום מסך
תשוגר כמטען צידי: החללית בתוך בטן רקטת ה-Falcon X./צילום מסך, SpaceIL

אירוע השיגור נחשב "טראומתי" לחללית שמפעיל עליה עומסים כבדים. "את זה עוברת כל חללית וכל לווין", אמר ד"ר ענתבי. אולם לחללית "בראשית" אין מערכות כפולות לגיבוי, בדומה ללווינים אחרים שמשוגרים לחלל. החללית צריכה להגיע במיקום, במהירות ובכיוון בדיוק כדי להילכד על ידי הירח ולא לעוף לחלל החיצון, או לחילופין להתרסק. לשם איתור החללית, העמותה ביחד עם התעשייה האווירית, עובדים עם מערכות תקשורת ולווינים הפרוסים בכל העולם. "אין הרבה הזדמנויות ויש הזדמנות אחת להיכנס אל תוך הירח", הוסיף.

שמונה שנים בשביל כמה דקות על הירח

השיגור והתקשורת עם החללית יתבצע משני מוקדים: הראשון, קייפ קנוורל שבפלורידה, ששם נמצאת רקטת Falcon X שחוסכת מיליוני דולרים בכל שיגור. מדובר ברקטה מיוחדת שבמקום להיזרק בים וללכלך את כדור הארץ, היא תחזור ונחת בצורה אנכית על משטח השיגור - כך שניתן להשתמש בה שנית. אחרי כשלוש דקות מרגע השיגור, המשגר יפריד את השלב הראשון, אחרי דקה נוספת הוא יסיר את החופה מעל המטען ואחרי כ-32 דקות מזמן השיגור, תשוחרר החללית מהמשגר ותהיה עצמאית בחלל. את כל תהליך השיגור מבצעת SpaceX מקייפ קנוורל. מהרגע שהחללית השתחחרה, היא אמורה לדבר עם המרכז בקרה בתעשייה האווירית ואם הכל עבר כשורה, החללית תעביר מידע ראשוני. בהמשך, הרגליים של החללית יפתחו ושעה לאחר השיגור, החללית תעבור למצב שיוט ותתחיל לבצע אליפסות סביב כדור הארץ. במידה כידרש, אחרי 9 שעות, תבוצע הפעלת מנועים ראשונה על מנת לתקן את המסלול.

מדובר במסע של שבעה שבועות, כשב-11 למרץ, החללית תיכנס למסלול נוסף והאחרון עד לירח. התמרון להגיע לירח יבוצע ב-04 לאפריל ובמשך שבוע החללית תקיף את הירח, כשהמטרה העיקרית היא לאתר את מיקום החללית בצורה מדויקת כדי להעביר לה נתוני נחיתה. ב-11 לאפריל החללית תגיע לאתר הנחיתה, כשהשמש תהיה במקום הנדרש כדי שהחללית תוכל לטעון מצברים והתנאים האידיאלים יהיו בתאריך הזה.

חללית פלקון 9. SpaceX טוויטר, צילום מסך
ההתרגשות בשיאה/צילום מסך, SpaceX טוויטר

פיתוח ותכנון החללית נעשה על ידי עמותת SpaceIL, מאות מתנדבים והתעשייה האווירית. מדובר בסכום מזערי של 100 מיליון שקלים שהושקעו בפיתוח החללית, כשבתעשייה האווירית והעמותה הצליחו למזער ולתכנן חלקים חדשים פורצי דרך, מה שעשוי להפוך את ישראל למובילה בתחום החלל ותכנון חלליות. אם חשבנו שישראל מובילה רק בעולם הסטארט-אפ והתוכנה, אז מסתמן שלא. ברגע כה מרגש וחשוב, מה שעשוי להפוך את ישראל למעצמת חלל, אי אפשר שלא להיזכר במורשת המופארת שהשאירה משפחת רמון ונתנה השראה לישראלים רבים. אילן רמון היה טייס החלל הישראלי הראשון והיחיד עד כה והוא שימש מומחה מטען בצוות מעבורת החלל קולמוביה. ב-2003 נספה יחד עם צוות המעבורת, שהתפרקה עם חזרתה לאטמוספירה. שש שנים מאוחר יותר, נהרג בנו אסף רמון בתאונת אימונים ולפני מספר חודשים, נפטרה בטרם עת רונה רמון, אשתו של אילן שהקימה את קרן רמון על שם אילן ואסף. הקרן מקדמת מאז תוכניות חינוכיות מתקדמות בנושאי מנהיגות, תעופה וחלל.

(עדכון ראשון: 11:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully