וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יום היסטורי ומרגש": הלילה החללית "בראשית" צפויה לנחות על הירח

11.4.2019 / 6:30

הלילה זה יקרה: ישראל תכנס לרשימה מצומצמת של ארבע מדינות שהצליחו להנחית חללית על הירח. בשונה מהמדינות האחרות, הפעם מדובר בגוף פרטי שאחרי גיוס כספים, מחקר ופיתוח שארכו שמונה שנים, הצליח לעשות זאת. רגע לפני הנחיתה, סיכום חגיגי של פרויקט "בראשית"

עריכה: איתי עמרם

הלילה זה קורה: בשעה 23:00 שעון ישראל, החללית "בראשית" צפויה להפעיל את מנועיה למשך 13 דקות וחצי ולהתחיל את שלב הנחיתה על הירח. בתעשייה האווירית ובעמותת SpaceIL מתקשים להסתיר את ההתרגשות, כשהנחיתה צפויה להפוך את ישראל למדינה הרביעית שעושה זאת, ובתקציב הנמוך ביותר בסכום 100 מיליון דולרים.

החלום של SpaceIL התחיל מתחרות ה-LunarX של חברת גוגל, שעודדה גופים פרטיים לנחות על הירח. יריב בש, כפיר דמרי ויהונתן ויינטראוב, העזו לחלום ולהוציא את הרעיון הנועז לפועל. מאז, התחרות נסגרה ואילו SpaceIL נשאר הגוף הפרטי האחרון שלא ויתר על המטרה המיוחלת.

אל הרעיון פורץ הדרך של שלושת המייסדים, חברו מוריס קאהן, שתרם עשרות מיליוני דולרים, והתעשייה האווירית שתרמה ידע ששמור למעצמות הגדולות ביותר. יחד הם גייסו סכום שנחשב למגוחך בעולם החלל - 100 מיליון דולרים בלבד. באמצע הדרך, נקלעה העמותה למשבר כלכלי, שלרגע איים על הגשמת החלום, אולם במהרה, הצליחו לגייס את הסכום הנדרש.

לאורך כל הדרך והשנים בהן גייסו כסף ועבדו כדי לבנות ולתכנן את החללית, בעמותה שמו דגש חשוב על נושא החינוך. מאות אם לא אלפי מתנדבים הגיעו לבתי ספר ברחבי הארץ והפיצו את מה שכל ילדי ישראל צריכים לדעת: להעיז לחלום. זאת, בשאיפה שבעתיד ישראל תהפוך למעצמת חלל.

שיגור החללית הישראלית "בראשית" של חברת SpaceIL. REUTERS/Joe Skipper, רויטרס
השיגור שהראה שחלומות בסוף מתגשמים./רויטרס, REUTERS/Joe Skipper

שלוש תקלות שעל כולן התגברו בתעשייה האווירית ו-SpaceIL

בדצמבר האחרון הודיעה העמותה כי השם "בראשית" נבחר בתום הליך שכלל הצעות מהציבור הרחב. החללית נושאת עמה קפסולת זמן, המכילה מאות קבצים דיגיטליים - החל מפרטים אודות העמותה, בניית החללית והצוות ועד לסמלים לאומיים ומסורתיים כמו מגילת העצמאות, דגל ישראל, התקווה, תפילת הדרך, ספר התנ"ך ומטען תרבותי. הקפסולה תישאר בתוך החללית, שתישאר על הירח לנצח.

עוד באותו נושא

היסטוריה בין כוכבים: עמותת SpaceIL שיגרה את החללית "בראשית"

לכתבה המלאה
חללית SpaceIL בסלפי. בראשית,
אחד מהסלפים היקרים ביותר בהיסטוריה: 100 מיליון דולרים./בראשית

ב-22 בפברואר בשעה 03:45, שוגרה החללית באמצעות טיל Falcon x של המיליארדר אילון מאסק. חלליות שמגיעות לירח, משוגרות בדרך כלל למסלול גבוה הרבה יותר, אולם מתוך כמה אופציות שהיו נתונות לשיקול SpaceX נראה כי "בראשית" שוגרה למסלול הטוב ביותר. החללית עברה סדרת ניסויים קפדניים עוד בשנה שעברה, כשחלקם בוצעו על ידי סוכנות החלל הגרמנית ונועדו לבדוק כי היא אכן ערוכה לנחיתה על הירח.

במשך שישה שבועות "בראשית" שייטה בחלל ועברה שלבים מאתגרים כמו השיגור עצמו שהפעיל לחץ על החללית, תמרונים שבוצעו בחלל ואף כמה תקלות: מערכת עוקבי הכוכבים שסונוורו מהשמש, מחשב מערכת המשימה שאותחל כמה פעמים וקושי בקליטת החללית. על כל אלו, הצליחו להתגבר בתעשייה האווירית ו-SpaceIL, כשבמהלך הימים האחרונים החללית ביצעה תמרון אחד מדי יום. מדובר תהליך מורכב שעד כה דרש מהמהנדסים כמה ימים בין תמרונים, בשל דרישה לבצע חישובים ולקבל נתונים מדויקים מהחללית.

תהליך נחיתה מורכב שיתבצע בצורה אוטונומית

לפני שבוע בדיוק, החללית נכנסה לאחד מהשלבים הקריטיים ביותר: שלב לכידת ירח, בו החללית נקלטת אל תוך כוח המשיכה של הירח והיא תהיה במרחק מזערי של 400-450 קילומטרים מקרקע הירח. "אין דרך חזרה לכדור הארץ", אמרו בעמותה ובתעשייה האווירית.

אחרי התמרון המוצלח, החללית נלכדה בכוח המשיכה של הירח ומאז הספיקה לצלם כמה תמונות מרהיבות מהירח. רק בימים האחרונים, התקרבה עוד יותר החללית אל פני הירח, כשהיא צפויה לנחות באזור "הים השקט" שבירח. תהליך הנחיתה צפוי להיות מאתגר במיוחד, בעיקר כשהוא מתבצע בצורה אוטונומית לחלוטין.

הירח, כפי שצולם בחללית "בראשית", 5 באפריל 2019. בראשית, אתר רשמי
החללית תנחת "בים השקט" שעל הירח./אתר רשמי, בראשית

אם והתנאים יאפשרו מיד אחרי הנחיתה, החללית תמדוד את השדה המגנטי של הירח, תצלם סלפי וסרטון ותעביר את הנתונים לישראל. מדידת השדה המגנטי הינה עבור ניסוי מדעי שמתבצע ביחד עם מכון ויצמן. במידה והתנאים לא יאפשרו זאת, בתעשייה האווירית ו-SpaceIL יכבו את רוב מערכות החללית וימתינו על מנת שהחללית תטען מהשמש, עד שתחזור לטעינה מספקת ואז תמדוד את השדה המגנטי ותעביר את התמונות שכולנו כל כך מחכים להן.

אחר כך, "בראשית" תישאר על הירח לנצח ונראה שאחרי השיגור, בתעשייה האווירית ו-SpaceIL, יגיעו הביתה מלאים בגאווה וישלימו שעות שינה אחרי שישה שבועות ארוכים ומעייפים.

הנחיתה הצפויה של החללית בראשית בלוח טיסות של נתב"ג. רשות שדות התעופה, אתר רשמי
הנחיתה הצפויה של החללית בלוח הטיסות של נתב"ג/אתר רשמי, רשות שדות התעופה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully